| کد خبر: 178047 |

مدیر عامل راه‌آهن در افتتاحیه اجلاس راه‌آهن‌های خاورمیانه :

◄ اجرای «یک شبکه و یک مدیریت» در راه‌آهن‌های خاورمیانه

«یک شبکه و یک مدیریت» در راه‌آهن‌های خاورمیانه اجرا شود.

تین نیوز

انتظار ایران از جلسات مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه این است که بتوانیم به شبکه ریلی یکپارچه و مدیریتی هماهنگ به‌منظور دسترسی به بهره‌وری بالا برسیم.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل راه‌آهن، بابیان این مطلب در سخنرانی افتتاحیه بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه UIC RAME گفت: راه‌آهن‌های منطقه باید به‌صورت واحد تصور شوند و شعار «یک شبکه و یک مدیریت» داشته باشیم.

سعید محمدزاده، با تشکر از حمایت‌های اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) از فعالیت‌های منطقه‌ای خاورمیانه افزود: در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای ریلی، باید روند شتابی بیشتری داشته و پشتوانه محکمی برای برنامه‌ها و فعالیت‌های منطقه‌ای پیش رو باشد.

تصمیم‌های ویژه در بخش ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران، تصمیمات ویژه‌ای برای توسعه حمل‌ونقلی ریلی اتخاذ کردند و ایران آمادگی سرمایه‌گذاری به میزان ۱۷ میلیارد دلار در این زمینه را دارد.

او افزود: راه‌آهن‌های منطقه نیز بایستی به‌صورت واحد تصور شوند و شعار یک شبکه و یک مدیریت داشته باشیم و درنتیجه مدیریت یکنواخت و هماهنگی ایجاد شود زیرا در این صورت قادر خواهیم بود از مجموع سرمایه‌هایمان برداشت بالاتر و بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: داشتن هدف‌های مشترک حمل‌ونقل می‌تواند به توسعه همکاری‌ها کمک کند.

وضعیت ایران در بخش ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سال گذشته در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور معادل ۲۵۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد و ایران در سال ۲۰۱۷ تجارت موفقی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که اتحادیه اروپا ۱۱ میلیارد یورو به ایران کالا صادر کرد و در مقابل ایران نیز ۱۰ میلیارد یورو به اروپا.

وی ادامه داد: ایران به دلیل واقع‌شدن در مسیر کریدورهای اصلی ترانزیت از موقعیت ممتازی برخوردار است و داشتن ساحل آبی و مرز خشکی گسترده، وجود بنادری که به‌صورت بالقوه توانایی قرارگرفته بین بنادر بزرگ دنیا را دارا هستند، وجود ارتباط کالایی زیاد بین کشورهای اطراف ایران که ترانزیت آن‌ها از ایران را توجیه می‌کند، داشتن چندین منطقه آزاد تجاری به‌خصوص در منطقه خلیج‌فارس؛ وجود شبکه گسترده جاده‌ای در کشور، قیمت پایین سوخت و حامل‌های انرژی در ایران و شبکه مناسب حمل‌ونقل ریلی در کشور، همگی ایران را به‌عنوان کشوری تجاری- لجستیکی بالقوه در دنیا و منطقه قرار داده است.

او افزود: در همین راستا برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زیادی هم‌اکنون درکشورما صورت می‌گیرد. درچهارسال گذشته بیش از ۲/۱ میلیارد دلار در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور سرمایه‌گذاری شده است و درچهارسال آینده برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی کشور ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود.

پروژه‌های مشترک علمی- تحقیقاتی در خاورمیانه

محمدزاده ادامه داد: در نقشه جامع علمی و برنامه راهبردی توسعه کشور افق ۱۴۰۴ مهندسی راه‌آهن ازجمله فناوری‌های کلیدی و تأثیرگذار در نقشه راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود؛ درحالی‌که حاضر دانشکده مهندسی راه‌آهن جهت تربیت هیئت‌علمی خود و توسعه همکاری‌های بین‌المللی آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌های معتبر کشورهای مختلف ازجمله انگلستان، آلمان، چین، استرالیا، روسیه، اوکراین و هلند، تفاهم‌نامه و تبادل علمی دارد و از کشورهای هم‌جوار دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرد.

او تأکید کرد: این دانشکده ارسال ۱۳۷۶ با زیربنای ۱۴۰۰۰ مترمربع تاسیس شد که به همراه دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تنها دانشکده‌های مهندسی راه‌آهن و مهندسی خودرو در خاورمیانه محسوب می‌شوند.

او تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم در آیندهای نزدیک شاهد انجام پروژه‌های مشترک علمی- تحقیقاتی با کشورهای منطقه خاورمیانه و دیگر کشورهای دوست باشیم و از پشتیبانی UIC برخوردار شویم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.