| کد خبر: 174923 |

◄ به دستور معاونت حقوقی رئیس جمهور، مالیات ریلی صفر محاسبه شد

دولت احکامی را در جهت حمایت از حمل‌ونقل ریلی تقدیم مجلس کرد و مجلس نیز به پیشنهادت دولت رسیدگی کرد. یکی از این بندها موضوع محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بخش ریلی با نرخ صفر (برابر با بند (ب) ماده 52 قانون برنامه ششم توسعه) بود که در اجرای آن اختلاف نظر وجود داشت و بالاخره اجرای آن در تاریخ 30شهریور ماه امسال تصویب شد.

تین نیوز

نشست خبری سعید رسولی عضو هیات مدیره راه آهن با موضوع محاسبه مالیات بر ارزش افزوده خدمات ریلی با نرخ صفر، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سعید رسولی ضمن ابراز خرسندی از موافقت سازمان امور مالیاتی از محاسبه مالیات ارزش برافزوده با نرخ صفر، خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری در بندهای 24  و25 برنامه 80‌بندی ششم توسعه به توسعه ریلی توجه کردند.

وی در ادامه این نشست، افزود: در برنامه ششم توسعه به موضوع مزیت ایجاد رقابت در حمل‌ونقل ریلی و اتصال ریل به مراکز بار و توسعه کریدورهای ترانزیتی توجه شده است.

این مقام مسئول در راه‌آهن، گفت: به‌طور کلی دولت احکامی را حمل‌ونقل ریلی تقدیم مجلس کرد و مجلس نیز به پیشنهادت دولت رسیدگی کرد. یکی از این بندها موضوع محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بخش ریلی با نرخ صفر برابر با بند (ب)  ماده 52 قانون برنامه ششم توسعه بود که در اجرای آن اختلاف نظر وجود داشت.

رسولی افزود: ما بحث را در کمیسیون‌های مختلف مجلس ارجاع دادیم که به نقطه روشنی نرسیدیم و نهایتا از معاونت حقوقی رئیس جمهور که مسئولیت داوری بین دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد؛ خواستیم که به این موضوع رسیدگی کند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در این باره بین مسئولان راه‌آهن و ذی‌نفعان صنعت ریلی و هم‌چنین مسئولان سازمان امور مالیاتی بحث‌های زیادی شد و نهایتا در انتهای شهریور سال جاری رای معاونت حقوقی صادر  و به ابهامات یک به یک پاسخ داده شد.

رسولی تصریح کرد: استدلال امور مالیاتی این بود که معافیت از مالیات در قوانین این سازمان وجود ندارد که معاونت حقوقی رئیس جمهور مشخص کرد که منظور از این قانون، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده خدمات ریلی باری و مسافر با نرخ صفر است.

به گفته وی، بخش‌های خدمات حمل‌ونقل ریلی نیز محل مناقشه بود که این مورد نیز براساس ماده 12 اعتبار بر مالیات بر ارزش افزوده حل شد و 9 درصد از سبد هزینه‌های شرکت‌های ریلی کم شد و با اجرای این قانون به مزیت رقابتی حمل‌ونقل ریلی با جاده‌ای نزدیک خواهیم شد.

این مقام مسئول در راه‌آهن تاکید کرد: ما با جاده رقابت منفی نداریم و مهم این است که حمل‌ونقل کالا و مسافر به بهترین نحو ممکن انجام شود و در جاهایی که استفاده ار حمل‌ونقل ریلی عقلانی است از ظرفیت‌های این صنعت استفاده شود و در جاهایی که امکان استفاده ازران وجود ندارد از حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده کرد چرا که این دو حوزه حمل‌ونقل مکمل یکدیگر هستند.

رسولی هم‌چنین از مسئولان امور مالیاتی که به باز شدن این گره کمک کردند تشکر کرد و افزود: برنامه ششم احکام دیگری نیز دارد که به سرنوشت همین حکم دچار شده‌اند و کسانی که مسئول اجرای آن هستند با مشکلات فروانی مواجه هستند.

 او گفت: بنابراین ما با تجربه موفقی که در اجرای بند ب ماده 52 قانون برنامه ششم توسعه داشتیم برای اجرای دیگر احکام این قانون تلاش خواهیم کرد.

رسولی موارد اجرانشده قانون برنامه ششم توسعه در حمایت از حمل‌ونقل ریلی را عدم اختصاص یک درصد از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز به صنعت ریلی و عدم اجرای ماده 52 قانون برنامه ششم که دال بر برابری  سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی با سرمایه‌گذار ی در مناطق محروم است؛ اعلام کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.