| کد خبر: 174085 |

◄ تبعات دریافت 10درصد مالیات از کیلومتراژ چیست؟

سابقه پرداخت فوق‌العاده کیلومتراژ به کارکنان راه‌آهن به سال‌های دور و تقریبا ابتدای فعالیت راه‌آهن برمی‌گردد. بر این اساس به کارکنان راه‌آهن به جای فوق‌العاده مأموریت مبلغی تحت عنوان فوق‌العاده کیلومتراژ پرداخت می‌شد که این قانون حدودا همچنان ادامه دارد.

تین نیوز

 سابقه پرداخت فوق‌العاده کیلومتراژ به کارکنان راه‌آهن به سال‌های دور و تقریبا ابتدای فعالیت راه‌آهن برمی‌گردد. بر این اساس به کارکنان راه‌آهن به جای فوق‌العاده مأموریت مبلغی تحت عنوان فوق‌العاده کیلومتراژ پرداخت می‌شد که این قانون حدوداQ همچنان ادامه دارد.

کیلومتراژ چیست؟

کیلومتراژ مأموران موظف قطارها و وسائل نقلیه از ساعت حرکت از مبدأ محاسبه و مدت سیر حرکت حداکثر به ۱۰ ساعت محدود می‌شود. در این راستا، مجتبی لطفی، مدیرعامل شرکت البرز نیرو به هفته‌نامه «حمل‌ونقل» توضیح داد: لکوموتیوران‌ها طبق قانون مبلغی تحت عنوان حق کیلومتراژ دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر به لکوموتیوران نه حق مأموریت پرداخت می‌‌شود و نه اضافه کار داده می‌شود و فقط مبلغی تحت عنوان کیلومتراژ دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به آئین‌نامه کیلومتراژ اظهار کرد: کیلومتراژ آئین‌نامه‌ای دارد که توسط راه‌آهن مصوب شده و شامل همه لکوموتیوران‌ها، چه دولتی و چه خصوصی می‌شود. این آئین‌نامه پارامترهای مختلفی دارد. اینکه فرد چقدر سیر کند، چقدر استراحت می‌کند، چقدر در ترافیک می‌ماند و... .

مدیرعامل شرکت البرز نیرو ادامه داد: گرید قطار هم مهم است. اینکه قطار باری است یا مسافری. همه این موارد در آئین‌نامه پیش‌بینی شده و هر ماه حق کیلومتراژ محاسبه و پرداخت می‌شود. در آئین‌نامه مصوب کیلومتراژ عنوان شده که به جای مأموریت است و از مأموریت هم مالیات کسر نمی‌کنند.

لطفی درمورد کسر مالیات از حق کیلومتراژ توضیح داد: سازمان امور مالیاتی در این مورد تذکر داده و اعلام کرده است باید از افراد مالیات کسر شود.

آیا کیلومتراژ مشمول مالیات می‌شود؟

بر اساس این گزارش نکته‌ای که در پرداخت فوق‌العاده کیلومتراژ وجود دارد این است که از آنجایی که فوق‌العاده کیلومتراژ جایگزین حق مأموریت است مشمول مالیات نمی‌شود اما بررسی‌ها حاکی از آن است که کارکنان راه‌آهن موظف به پرداخت مالیات هستند، مالیاتی که نه تنها نباید أخذ شود بلکه در نحوه پرداخت آن هم مشکلاتی وجود دارد. زیرا برخی شرکت‌ها به جای اینکه مالیات را از حقوق کارکنان کسر کنند خودشان اقدام به پرداخت این مالیات می‌کنند که باعث می‌شود هزینه‌هایی به شرکت‌های ریلی تحمیل شود.

برای مثال از حقوق یک کارمند راه‌آهن باید آخر ماه ۱۰۰ هزار تومان به عنوان مالیات کسر شود اما برخی شرکت‌ها این مالیات را کسر نمی‌کنند. زمانی که سازمان امور مالیاتی رسیدگی می‌کند به شرکت اعلام می‌کند که باید از این کارمند ۱۰۰ هزار تومان مالیات کسر می‌شد، اما کسر نشده و شرکت به تکلیف خود عمل نکرده است. بنابراین سازمان امور مالیاتی، مالیات هر کارمند را به همراه جریمه دیرکرد پرداخت مالیات از شرکت‌ها کسر می‌کند. درحالی که کیلومتراژ شامل مالیات نمی‌شود و این اتفاق هزینه شرکت‌ها را به صورت مضاعف افزایش می‌دهد. زیرا مالیاتی را که کارمند باید پرداخت کند، شرکت همراه با جریمه پرداخت می‌کند.

دیدگاه سازمان امور مالیاتی چیست؟

در این راستا، صادق حق‌شعار، مدیرمالی شرکت ریل سیر کوثر به هفته‌نامه «حمل‌ونقل» گفت: طبق قانون مالیات، حق مأموریت از مالیات معاف است. برداشت سازمان امور مالیاتی این است که کیلومتراژ با حق مأموریت فرق دارد. ممیز مالیاتی بر این باور است که کار کارکنان راه‌آهن برای مثال لکوموتیوران این است که دائما در سفر باشد. اما حق مأموریت برای فردی است که در دفتر مرکزی مستقر است و برای یک تا دو روز به مأموریت می‌رود.

او ادامه داد: استناد مالیاتی‌ها این است که در ماده ۹۱ حق مأموریت ذکر شده است، درحالی که شرکت راه‌آهن از لغت کیلومتراژ استفاده می‌کند بنابراین کیلومتراژ از مالیات معاف نیست، چنانچه عنوان مأموریت داشته باشد از مالیات معاف می‌شود اما کیلومتراژ مشمول مالیات می‌شود.

مدیرمالی شرکت ریل سیر کوثر افزود: شرکت‌های راه‌آهن و رجا مخصوصا راه‌آهن، از آنجایی که دارای آئین‌نامه استخدامی هستند از طریق راه‌هایی می‌توانند این موضوع را برای دارایی روشن کنند اما شرکت‌های خصوصی این امکان را ندارند.

حق شعار با بیان اینکه در حال حاضر سازمان امور مالیاتی و دارایی بر این باور هستند که در قانون برای مأموریت یا کیلومتراژ معافیت دیده شده است، افزود: دارایی مالیات را أخذ می‌کند و این مبلغ یا به مهماندار تحمیل می‌شود و یا به شرکت که فرقی هم ندارد، زیرا در هر دو صورت هزینه‌‌ای بر صنعت حمل‌ونقل ریلی تحمیل می‌شود.

قانون چه می‌گوید؟

او ادامه داد: در قانون مالیات اشاره شده که هزینه سفر و فوق‌العاده مسافرت مربوط به شغل از مالیات معاف است اما به دلیل عرف کار راه‌آهن هزینه سفر و فوق‌العاده مسافرت را راه‌آهن و شرکت‌های ریلی به مهماندار خود در قالب کیلومتراژ پرداخت می‌کنند که تفاوتی با مقدار مسافرت داشته باشد. برای مثال کیلومتراژی که فردی که از تهران تا اراک رفته با فردی که از تهران تا مشهد رفته متفاوت است. بنابراین شرکت‌های ریلی برای منطقی شدن هزینه، کیلومتراژ را پرداخت می‌کنند. مدیرمالی شرکت ریل سیر کوثر با بیان اینکه ممیز‌های مالیاتی کیلومتراژ را مشمول مالیات دانسته‌اند، اظهار کرد: این موضوع برخلاف مقررات راه‌آهن و روح قانون مالیات‌هاست.

حق‌شعار در ادامه درمورد تبعات مشمول مالیات شدن کیلومتراژ توضیح داد: اگر به شرکت تحمیل شود هزینه شرکت بالا می‌رود و پول از جیب شرکت خارج شود و در نتیجه قیمت تمام شده خدمات شرکت افزایش یابد، یعنی هزینه‌ای به شرکت ریلی تحمیل می‌شود. درحالی‌که قیمت فروش بلیت یا حمل بار شرکت در اختیار خودش قرار ندارد و راه‌آهن محدودیت‌هایی دارد. بنابراین باعث می‌شود قیمت تمام شده خدمات شرکت افزایش پیدا کند بدون اینکه کیفیت یا محصول بهتری به مشتری ارائه کرده باشد.

او افزود: به عبارت دیگر شرکت، مسافر و مهماندار متضرر می‌شوند. هزینه تحمیل می‌شود اما رضایت مسافر را در پی ندارد، بنابراین تحمیل این هزینه غیرقانونی باعث می‌شود رضایت مسافر، مهماندار افزایش پیدا نکند و سود شرکت ریلی کاهش یابد.

مدیرمالی شرکت ریل سیر کوثر در مورد اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل توضیح داد: سازمان دارایی با هر کدام از شرکت‌های ریلی به شکلی متفاوت برخورد می‌کند.

گاهی شرکت‌های ریلی تصمیم می‌گیرند مشکلات خود را از طریق انجمن صنفی یا تشکل پیش ببرند اما این موضوع نیز ممکن است دچار کاغذبازی و تأخیر شود.

حق شعار ادامه داد: به نظر من بهترین راه این است که شرکتی که درگیر این موضوع است برای این قضیه به هیئت‌های حل اختلاف دارایی رود تا اگر ادامه پیدا کرد وارد شورای عالی مالیاتی شود.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ع. بابایی 7 0

    پرداخت کیلومتراژ ناقض مقررات کشور است!
    مشخص است میزان و نحوه دریافت حق ماموریت کاملا در قوانین تعریف شده و دارای سقف و نحوه پرداخت برای هر ارگان است که اسناد پرداخت آن باید توسط بالاترین مقام آن دستگاه تایید و امضا شود. بالطبع این اسناد باعث میشود که توسط بازرسین دولت نظارت و کنترل مناسبی برای نحوه و میزان ماموریت یک ارگان صورت گیرد.
    ولی کیلومتراژ که از قدیم بجای ماموریت و اضافه کار پرداخت میشود نه تنها در قوانین جدید اسناد محکمی برای پرداخت ندارد بلکه محاسبه و نحوه پرداخت و میزان واقعی نیاز ارگان به آن مخفی است و کلا در قوانین جدید هیچ مقررات دولتی مکتوب معتبری برای پرداخت آن نیست!
    این پرداختها برخلاف اضافه کار و ماموریت، سقف مشخصی ندارد. مقصد پرداخت کیلومتراژ ممکن است معتبر نباشد و محاسبات پرداخت آن کلا نامعتبر باشد که هر بازرسی با بررسی قوانین موفق به کشف مشکلات ( نمیگویم فساد) این نحوه پرداخت شود!
    بعنوان مثال اکنون در راه آهن کسانی هستند که پشت میز در دفاتر خود مینشینند و کیلومتراژ میگیرند! یا برعکس کسانی مشغول سیر قطار هستند ولی ماموریت میگیرند!
    اکنون که نیز ما شرکتهای خصوصی درگیر این موضوع شده ایم جا دارد بیشتر و بهتر این پرداخت کیلومتراژ را بررسی کنیم که دقیقا آیین نامه ها و مقرراتی که کیلومتراژ را الزامی می‌کند چیست؟ با اینکه میزان ماموریت و اضافه کار را دولت تعیین میکند و طبق احکام هر شخص لحاظ شده و هرساله بیشتر میشوند حال برای کیلومتراژ چه کسانی حق تعیین میزان و نحوه کیلومتراژ را دارند ایا شرکتهای خصوصی نباید نظر بدهند؟ خلاصه مشکلات راه آهن در این زمینه دامنگیر شرکتهای خصوصی نیز شد.
    با تشکر از تین نیوز

  • داریوش 5 0

    ماده 28 آیین نامه استخدامی راه آهن- به مأموران قطارها و وسایل نقلیه ریالی در قبال انجام وظایف محوله در
    امور سیر و حرکت فوق‌العاده کیلومتراژ پرداخت می‌گردد.
    ‌تبصره - پرداخت فوق‌العاده‌های مأموریت روزانه و اضافه کار ساعتی در روزهایی که
    فوق‌العاده کیلومتر از به مستخدمین تعلق می‌گیرد، ممنوع است.
    این تنها قانون برای کیلومتراژ بود که به خاطر قوانین بعدی در شک و گمان رفت! واضح میگه کیلومتراژ بجای ماموریت هست.
    نباید از شرکتیها مالیات کم بشه.
    دقیقا دفترنشینهایی که قطار حمل نمیکنند ولی کیلومتراژ میگیرند باعث این شبهه شدند که این یک جور پاداش به برخی هست. این موضوع در راه آهن سابقه داره و شدید و خلاف هست.
    قانون میگه هرکسی قطار حمل میکنه باید کیلومتراژ بگیره و هرکسی
    روزی که کیلومتراژ میگیره نباید ماموریت بگیره.

  • م.معلی 1 0

    بنده رییس قطار باری در ناحیه یزد میباشم انتقاد اینجانب در مورد اجهاف کردن حق در مقوله اضافه نشدن درصد کیلومتراژ در طی سالهای گذشته نسبت به مامورین اضافه کار بگیر خود قابل بحث است
    دقیقا چهار سال است که کیلومتراژ تغیری نکرده وامسال هم که بخشنامه ای بابت اضافه کردن نرخ کیلومتراژ مصوب شده هنوز اجرایی نشده ودر نقطه ای از ابهام مانده ودر حال بررسی میباشد.از مسیولین زیربط خواهشمندم با توجه به وضع گرانی که صددر صد بوده وبا توجه به بی ارزش شدن واحد پول مملکت ومتعاقبا پایین امدن سطح درامد وسطح خرید جامعه و قشر مامورین راه اهن نسبت به تغییر اییین نامه کیلومتراژ مامورین قطار واضافه نمودن کیلومتراژ همراه با تورم سعی وتلاش نمایید با تشکر