| کد خبر: 171830 |

◄ تاخیر در پروژه برقی‌سازی تهران-مشهد؟

کمبود اعتبار و جذب نشدن فاینانس، باعث تاخیر در پروژه ملی قطار سریع‌السیر تهران-مشهد شده است.

تین نیوز

در حالی‌که قرار بود تا پایان تیرماه امسال، فاینانس و کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن برقی تهران-مشهد انجام شود، حالا این مهم به تاخیر افتاده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، قرار بود که این پروژه با تخمین اتمام چهار ساله و فاینانس یک شرکت چینی (با سهم 85درصدی چین که معادل 1.7 میلیارد دلار است و سهم 15 درصدی ایران معادل 200 میلیون دلار) انجام شود. هزینه اجرای این طرح نیز دو میلیارد دلار برآورد شده است.

حالا اما بررسی موضوع تاخیر اجرای این طرح در مجلس صورت گرفته است. در گزارش مجلس شورای اسلامی آمده که کمبود اعتبار و جذب نشدن فاینانس، باعث تاخیر در پروژه ملی قطار سریع‌السیر تهران-مشهد شده است. ضمن اینکه در خبرها آمده که در آینده نیز موضوع تاخیر اجرای طرح قطار سریع‌السیر تهران- مشهد در کمیسیون عمران مجلس با حضور مسئولان مربوطه بررسی خواهد شد.

در حالی‌که در سال گذشته عنوان شد که همزمان با اجرایی شدن برجام، جذب فاینانس این پروژه به مرحله اجرا می‌رسد اما با گذشت چندین ماه، عملیاتی در اجرای این پروژه که قرار است با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت مسیر تهران-مشهد را در شش ساعت طی کند، انجام نشده است.

تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که خروج امریکا از برجام، انجام پروژه‌های ریلی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است؛ اما به‌دلیل انجام فاینانس چینی در پروژه فوق‌الذکر احتمال آغاز عملیات اجرایی آن دور از ذهن نیست. هرچند که به زعم کارشناسان اقتصاد کشور شرایط اقتصادی در روزهای اخیر دستخوش تغییرات لحظه‌ای قرار گرفته است.

ضمن اینکه با ممنوعیت سوییفت از طرف دولت امریکا، انجام عملیات بین‌بانکی میان بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک چین به‌عنوان طرف‌های قرارداد و تضمین‌کنندگان مالی پروژه تهران-مشهد با سختی صورت خواهد گرفت.

حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: با توجه به اینکه هر ساله بیش از 35میلیون نفر به شهر مشهد سفر می‌کنند، ضرورت تسریع در این پروژه بیش از پیش احساس می‌شود.

قطار مشهد-تهران و برقی‌کردن آن می‌تواند سبب تسهیل در حمل‌ونقل مسافران شود و با سرعت بیشتری مسافران را به تهران و بالعکس منتقل کند. محاسبات نشان می‌دهد این خط‌آهن برقی، سالانه صرفه‌جویی 626میلیون لیتر سوخت را به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه پروژه برقی کردن قطار تهران-مشهد مربوط به امروز نیست و مطالعات آن از سال 56 آغاز شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اين پروژه نفرين شده است. چون در سال 86 مشاركت تام ايران خودرو، برسان هيربدان و واگن پارس برنده مناقصه شد. بعد به لطف مديران وقت بخاطر مپنا مناقصه رو باطل كردند . جالبتر اينكه بدون برگزاري مناقصه جديد مناقصه بصورت ترك تشريفات به مپنا واگذار شد. و جالبتر اينكه اين شركت از سال 89 تا حالا حتي يك برگ كاغذ در مورد اين پروژه به راه آهن جمهوري اسلامي تحويل نداده. صحت ادعاهاي مطرح شده رو از آقاي قربانعلي بيگ بپرسيد كه در دفتر ساختمان كلانتري ايشون واقع در ميدان راه آهن چه داستان هايي كه اتفاق نيفتاد! از حضور شخص آقاي{... } و {... } و وعده هايي كه داده شد . هيچ وقت عملياتي نگرديد