| کد خبر: 162418 |

«قطار آغازگر سینما ...»

آغاز رفاقت سینما و قطار به اولین روزی بر می‌گردد که نخستین دوربین سینماتوگراف جهان روشن شد. قطار یکی از سینمایی‌ترین اشیای این دنیاست.

تین نیوز

صادق سکری، رئیس دومین جشنواره فیلم و عکس راه‌آهن در کانال دومین جشنواره بین‌المللی راه‌آهن یادداشت کوتاه تحت عنوان  «قطار آغازگر سینما ...» درج کرده که در انتهای آن نیز به توضیح کوتاه آماری از آثار شرکت کننده در جشنواره پرداخته است.

«آغاز رفاقت سینما و قطار به اولین روزی بر می‌گردد که نخستین دوربین سینماتوگراف جهان روشن شد. قطار یکی از سینمایی‌ترین اشیای این دنیاست. فیلم‌های مرتبط با قطار را می‌توان هم به ژانر جاده‌ای نسبت داد و هم می‌توان به طور جدّی در برابر چنین تعریفی مقاومت کرد و هویت مستقلی برای این اسب آهنین قائل شد. از حمله سرخ‌پوست‌‌ها به قطار گرفته تا محله‌های موسوم به لب‌خط در جنوب تهران. محیط پیرامونی قطار همیشه بستر تحلیل‌ها و نمایش‌های متنوع اجتماعی بوده و سفر ریلی هنوز هم جذابیت خودش را هم برای سینما و هم برای هنر عکاسی حفظ کرده است. اگر قصد بررسی جشنواره‌های موضوعی را داشته باشیم، شاید جشنواره‌ای که با موضوع قطار و ایستگاه‌های پیرامون آن مرتبط باشد، یکی از بهترین نمونه‌ها به حساب بیاید. قطار و دوربین، رفاقتی دیرینه با هم دارند. اگر بسترسازی مناسب صورت بگیرد و هنرمندان ما بخصوص جوان‌ترهای‌مان ترغیب شوند که بستر کار هنری‌شان را در متن و حاشیه سفرهای ریلی قرار بدهند؛ قطعاً غیر از دستاوردهای زیبایی‌شناختی قابل توجهی که چنین بستری به وجود خواهد آورد، با موشکافی‌های اجتماعی و روانشناختی متعددی مواجه خواهیم شد که آن‌ها هم سودمندی‌های خودشان را خواهند داشت. هنرمندان جوانی که در این دوره از جشنواره راه‌آهن شرکت کردند، به همۀ ما نشان دادند که ابتکار و خلاقیت عهد جوانی اگر در ریل راه‌آهن بیفتد، چه حرکت پرشتاب و جذابی و چه افق‌های جدیدی را بوجودخواهد آورد. این‌ها در کنار تمام میراثی است که تاریخ سینما از عکس‌های یادگاری‌اش در کنار اسب آهنین برای ما به جای گذاشته است.»

«امسال بعد از پایان مهلت تمدید شده ارسال آثار به دبیرخانه دومین دوره جشنواره راه‌آهن در دهم دی‌ماه، مجموعاً ٣۴۶ اثر در بخش آثار ٩٠ ثانیه‌ای، مستند و پویانمایی و ٧١۴٢ عکس به دبیرخانه ارسال شد که برای تولید بخشی از این آثار در حوزه فیلم و در حوزه عکس در مجموع حدود دو هزار مجوز فیلم‌برداری و عکس‌برداری در قطارها و ایستگاه‌های راه‌آهن توسط دبیرخانه جشنواره صادر شد. جشنواره در این دوره، میزبان ۱۶ اثر بلند سینمایی در بخش تقدیر از آثار نیز بود که امید می‌رود با بین‌المللی شدن این رویداد در دوره های آینده، امکان نمایش تعداد بیشتری از آثار و یا حتی رقابتی کردن آن‌ها در بخش فیلم‌های بلند بوجود آید.»

«در این دوره از جشنواره، راه‌آهن اردوهای عکاسی و فیلم‌سازی متعددی در سراسر کشور با همکاری ادارات راه آهن مناطق برگزار کرد. ١۴ اردوی عکاسی و فیلمسازی که در نقاط مختلف کشور، در پیوند با جشنواره راه‌آهن برگزار شد، از بخش‌های قابل توجه دیگری بودند که به همت مسئولین این رویداد و با یاری هنرمندان عزیز به نتیجه رسید.»

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم وعکس راه‌آهن که فراخوان آن در شهریور ماه امسال منتشر شد در اسفندماه با برگزاری جلسه اختتامیه و اعلام آثار برتر به کار خود پایان خواهد داد. در بخش رقابت این جشنواره هنرمندان صاحب نام« کیانوش عیاری، روانبخش صادقی، شهرام مکری، محمود کلاری، سیف الله صمدیان و حیدر رضایی » داوری آثار را به عهده دارند. «ابوالفضل جلیلی و مهدی آشنا »دبیر هنری جشنواره هستند و «سامان مرادحسینی» نیز دبیر اجرایی این جشنواره است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.