| کد خبر: 158629 |

یک کارشناس حمل‌ونقل عنوان کرد

◄ به‌جای هلدینگ کمپانی، موانع رشد بخش خصوصی ریلی برطرف شود

طراحی مجدد ساختار سازمانی بخش دولتی در امور ریلی لازم است و از جمله ایجاد نهاد رگولاتوری بسیار ضروری است ولی گسترش تعداد شرکت‌های دولتی لزوما مفید نخواهد بود.

تین نیوز

طراحی مجدد ساختار سازمانی بخش دولتی در امور ریلی لازم است و از جمله ایجاد نهاد رگولاتوری بسیار ضروری است، ولی گسترش تعداد شرکت‌های دولتی لزوماً مفید نخواهد بود.

به گزارش تین‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل با بیان این مطلب در یک گروه حمل‌ونقلی نوشت: ابتدا باید دامنه وظایف بخش دولتی در امور ریلی مطابق اسناد بالادستی احصاء گردد و مطابق قانون سیاست‌های اصل 44 و آیین‌نامه آن فعالیت‌های مختلف حتی‌المقدور و تدریجاً به بخش غیر دولتی واگذار شود.

سید مرتضی ناصریان این موضوع را در خصوص دیدگاه‌های مطرح شده در زمینه تشکیل هلدینگ کمپانی در راه‌آهن بیان کرد و افزود: همچنین باید در موضوعاتی که بخش غیردولتی اکنون توان یا تمایل به ورود و انجام فعالیت‌های مورد انتظار را ندارد، سیاست‌های حمایتی و تشویقی یا برنامه رشد برای بخش غیردولتی تنظیم شود و صرفاً امور حاکمیتی در نهادهای دولتی باقی بماند.

وی تاکید کرد: اموری همچون مالکیت و مدیریت ناوگان ریلی و تصدی حمل بار و بازاریابی و بازرگانی و مالکیت و مدیریت تعمیرگاه‌ها و کارخانجات و مدیریت ترمینال‌ها باید زودتر از این واگذار می‌شد و در این‌صورت نیازی به تشکیلات دولتی عریض و طویل نظیر هلدینگ‌کمپانی با شش شرکت تابعه نخواهیم داشت. 

این کارشناس ادامه داد: این‌که متولیان شرکت راه‌آهن چنین تشکیلات بزرگی را مطرح کرده‌اند شاید نتیجه تجارب خصوصی‌سازی معیوب امور ریلی باشد ولی به‌جای بازگشت به تصدی دولتی امور مختلف باید تحقیق کنند که چرا بخش غیردولتی در امور ریلی رشد کافی نداشته و چگونه موانع فرا روی آن باید رفع شود.

ناصریان خاطرنشان کرد:  اگر شرکت راه‌آهن این ساختار دولتی وسیع پیشنهادی را تعقیب کند احتمالاً در وزارت راه موفق خواهد شد؛ (چون قدرت تحلیل‌گری و قدرت مقاومت در ستاد وزارت کم است) ولی بعید است دیگر مراجع مربوطه نظیر سازمان برنامه و بودجه و شورای‌ عالی اداری و سازمان اداری و استخدامی با این تشکیلات وسیع دولتی موافقت کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.