◄ متن دستورالعمل اجرای سامانه پرداخت آنلاین کرایه حمل کالا/ سه سال گذشت سامانه پاک راه اندازی نشد
راه اندازی سامانه پرداخت آنلاین کرایه حمل کالا یکی از مطالبات جدی رانندگان کامیون و کامیونداران است که گرچه دستورالعمل ( سامانه پاک) در سال 1401 از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تهیه و ابلاغ شده اما با وجود گذشت سه سال از ابلاغ آن، هنوز خبری از اجرای آن نیست.

راه اندازی سامانه پرداخت آنلاین کرایه حمل کالا ( سامانه پاک) یکی از مطالبات جدی رانندگان کامیون و کامیونداران است که گرچه در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۹ از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تهیه و ابلاغ شده اما با وجود گذشت سه سال از ابلاغ آن، هنوز خبری از اجرای آن نیست.
به گزارش تین نیوز ، برخی رانندگان کامیون و کامیونداران تاکید کرده اند که پس از ابلاغ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای راه اندازی سامانه پاک، این سامانه در سال ۱۴۰۲، وارد مرحله اجرای آزمایشی شده و حتی تفاهم نامه ای نیز با بانک قرض الحسنه مهر به عنوان بانک عامل به امضا رسیده اما به دلایل نامشخص هنوز اجرایی نشده است.
رانندگان بخش حمل و نقل جاده ای کالا، معتقدند اجرایی نشدن سامانه پرداخت آنلاین کرایه های حمل کالا در حالی صورت گرفته که متن دستورالعمل سامانه پاک که تصاویر آن ضمیمه است، با کمی اصلاح می توانست بسیاری از مشکلات، آنان را برطرف، از تخلفات و بی قانونی ها ممانعت کرده و مسیر شفافیت و عدالت را هموار سازد.
فعالان بخش حمل و نقل جاده ای کالا تاکید می کنند که بر اساس آنچه در دستورالعمل سامانه پرداخت آنلاین کرایه حمل کالا آمده است، اجرای سامانه پاک می تواند واسطه گری های مخرب را حذف کرده و موجب شفافیت مالی در این بخش شود.
به گفته آنان این سامانه همچنین تضمین کننده پرداخت به موقع کرایه ها، حفظ درآمد رانندگان و سلامت اقتصادی می شود و عدم اجرای آن هر روز بیش از گذشته، حمل و نقل کشور را به سمت رکود و نابودی سوق داده و موجب توقف و بی انگیزگی ناگزیر رانندگان می شود.
در همین زمینه رانندگان کامیون و کامیونداران با توجه به اجرایی نشدن سامانه پاک با راه اندازی یک کارزار اینترنتی خواستار اجرایی شدن این سامانه شده اند. (لینک کارزار اینجاست )
رانندگان و کامیونداران تاکید کرده اند که این سامانه توسط نیروهای نخبه و متعهد سازمان راهداری طراحی شده است و در صورت اجرای کامل و هدفمند، می تواند بخش قابل توجهی از تخلفات و مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل کالا را برطرف کرده و گام موثری در جهت شفاف سازی، حذف رقابت های ناسالم، جلوگیری از صدور بارنامه های صوری (تنها برای دریافت گازوئیل)، جلوگیری از سوء استفاده از نام رانندگان و در نهایت، حفظ کرامت این قشر زحمت کش باشد.