| کد خبر: 35682 |

حکایت دولت تدبیر و امید

وبلاگ تین نیوز، مهدی کرباسیان | روز صنعت و معدن ( 10 تیر) را امسال در حالی گرامی می داریم که یک سال از فعالیت دولت تدبیر و امید گذشته است. آمارهایی که تا یک سال نشان از نرخ منفی رشد اقتصادی و یا کاهش نرخ رشد بخش صنعت داشت، از چند ماه قبل بتدریج و آرام آرام روند مثبتی به خود گرفته و طبق اعلام مسئولان ذیربط در حال حاضر نرخ رشد اقتصادی کشور و همچنین رشد بخش صنعت و معدن صعودی شده است. طبق آمار اعلام شده از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماه نخست امسال بخش صنعت ومعدن رشد 9 درصدی را تجربه کرد که این امر از خروج بخش صنعت و معدن از رشد زیر صفر حکایت دارد.
رشد پیش‌بینی شده از سوی مسوولان صنعتی در حالی است که متوسط نرخ رشد صنعتی در سال 91 برابر با منفی 4/12 درصد بوده، رقمی که در سال 92 به منفی 5 درصد رسید و در اواخر سال 92 پس از چند سال رکود توانست به مرز صفر برسد. در حالی میانگین نرخ رشد سالانه صنعتی در سال‌های اخیر جهش قابل‌توجهی نداشته اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و تلاش برای خروج از رکود اقتصادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدن به نرخ رشد سالانه 12درصدی را هدف‌گذاری کرد، رشدی که تحقق آن دور از دسترس نخواهد بود.
برای رسیدن به اهداف بخش صنعت و معدن کشور، سازمان های توسعه ای مانند ایمیدرو نقش مهمی ایفا کرده و می کنند.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان یك سازمان توسعه ای، متولی توانمندسازی و رقابت‌پذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار كشور است و از ابتدای دولت یازدهم تلاش كرده تا نقش واقعی این بخش را در اقتصاد كشور و تولید ناخالص ملی به نحو شایسته ارتقا دهد.
برای دستیابی به این هدف، ایمیدرو ابتدا سند استراتژی جدید خود را با تاسی از اسناد بالادستی كشور از قبیل منویات مقام معظم رهبری، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز توسعه 1404، برنامه پنجم توسعه، سیاست های دولت تدبیر و امید، برنامه های پیشنهادی مقام عالی وزارت متبوع به مجلس شورای اسلامی، مصوبات مجلس و اساسنامه سازمان به روز رسانی كرد.
یکی دیگر از موارد مهم که باید در تمام بخش ها از جمله بخش صنعت و معدن کشور مورد توجه قرار گیرد، تدوین برنامه های جدید بر اساس اهداف اقتصاد مقاومتی است که ایمیدرو در این زمینه نیز در اهداف خود لحاظ کرده است.
عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی در سال 92 نشان می دهد که دولت یازدهم در مدت یک سال فعالیت خود توانسته گام های مثبتی را برای رشد این بخش بردارد. میزان تولید فولاد خام بخش خصوصی و دولتی در سال 92، 15 میلیون و 631 هزار تن بود كه در مقایسه با تولید سال 91 (14 میلیون و 395 هزار تن)، رشد 9 درصدی نشان می دهد. همچنین در بخش آلومینیوم 350 هزار تن تولید شد كه حاكی از رشد 4 درصدی نسبت به تولید سال 91 (337 هزار تن) است.
از سوی دیگر ایمیدرو در حال حاضر 34 طرح مهم در حوزه فولاد، آلومینیوم، سیمان، نیروگاه برق، زغال سنگ، تیتانیوم، طلا و نیز طرح های زیربنایی را در حال اجرا دارد كه میزان سرمایه گذاری ریالی و ارزی آنها به ترتیب 3 هزار و 930 میلیارد ریال و 5 میلیارد و 289 میلیون یورو است. طبق پیش بینی ها، با برنامه ریزی صورت گرفته، 7طرح شامل طلای زرشوران، پایلوت تیتانیوم کهنوج، میله گذاری المهدی و سیمان ونزوئلا و نیز 3 طرح واحد احیای فولاد استانی شادگان، میانه و چهارمحال به بهره برداری می رسد. همچنین دیگر طرح ها به تدریج تا سال 96 به بهره برداری خواهند رسید. همگی موارد یاد شده حاکی از آن است که دولت تدبیر و امید کمر همت بسته تا اهداف چشم انداز افق 1404 و همچنین برنامه پنجم در بخش صنعت و معدن را محقق کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.