| کد خبر: 21976 |

◄ واردات خودروسواری دیزلی جایگزین بنزین سوز شود / مزایای استفاده از موتور دیزل در تولیدات داخلی

تین نیوز | مدیر عامل اسبق دیزل سنگین درباره لزوم تغییر رویکرد خودروسازان ایرانی در استفاده از موتور های بنزین سوز به بکارگیری موتورهای دیزلی گفت: مقایسه سه مدل از خودروهای سواری شرکت BMW  در کلاس 500 به این نکته می رسیم که وتور دیزلی این برند سواری علیرغم کاهش مصرف سوخت از شتاب و قدرت بالایی برخوردار است. 

عباس قربانعلی بیک در گفتگو با تین نیوز، گفت: قطعا در قیاس با خودروهای هیبریدی که اخیرا تلاش برای  بکارگیری آن در شهر تهران قوت گرفته، خودرو سواری دیزلی از مزایای بالاتری برخوردار است اما دلیل اینکه چرا ورود خودروهای هیبرید و دیزلی تا به امروز صورت واقعیت به خود نگرفته، بر ما پوشیده است.

وی مشکل اساسی در ورود تکنولوژی موتور دیزل به منظور بکارگیری در خودروهای سواری در کشور را نگاه دانشگاهی و جهشی دانست و افزود: با توجه به تجربه موفق دستیابی ایران به انرژی هسته ای طی 10 سال، انتقال دانش فنی ساخت موتور های دیزلی نیز می تواند ما را در رسیدن به جایگاه مطلوب در میان خودرو سازان جهان یاری کند.

قربانعلی بیک درباره مزیت استفاده از موتور دیزل در خودوهای سوار گفت: موتورهای دیزل از مزیت های ذاتی نسبت به خودروهای بنزینی برخوردار هستند که عملکرد بالا در راندمان سوخت، دوام بیشتر و آلایندگی کمتر از جمله این مزایا محسوب می شوند.

وی افرود: مزیت های موتورهای دیزل موجب شده تا سال ها به عنوان موتوری مناسب برای نصب در وسائل نقلیه سنگین و کامیون ها مورد استفاده قرار گیرد و در سراسر دنیا و از جمله در امریکا کاربرد گسترده ای داشته باشد. اکنون با پیشرفت هایی که در زمینه موتور دیزل صورت گرفته است همان مزیت ها را برای استفاده در خودروهای سبک و سواری که در اروپا تولید می شوند نیز بکار گرفته اند.
 
به گفته مدیر عامل سابق دیزل سنگین، تاکسی های دیزلی لندن که مدل آنها مربوط به سال های 2002/ 2003 بوده است در شهر به ازای هر 25 تا 27 مایل یک گالن گازوئیل مصرف کرده اند که این رقم برای سفرهای بیرون از شهر 32 تا 34 مایل به ازای هر یک گالن گازوئیل بوده است. موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی،نیروی رانشی بیشتری را در دور پایین تر از موتور ایجاد می کند.
 
قربانعلی بیک تصریح کرد: در حالی که رانندگان تاکسی در اروپا به اهمیت استفاده از خودروهای سبک دیزلی پی برده اند و با تکنولوژی جدید دیزل، وضعیت عملکرد خودروهای خود را بهبود بخشیده اند و از آن به عنوان یک جایگزینی قدرتمند برای خودروهای بنزینی قدیمی استفاده می کنند در آمریکا این گستردگی هنوز به وجود نیامده است و همچنان شاهد بالا بودن مصرف سوخت و واردات مواد نفتی و افزایش آلاینده های محیط زیستی در این کشور هستیم.
 
وی کاهش انتشار آلاینده ها در موتورهای دیزلی را یکی دیگر از مزیت های استفاده از این نوع موتور عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: فن آوری جدید موتورهای دیزل باعث شده که به میزان بسیار وسیعی از انتشار آلاینده ها مثل اکسیدنیتروژن کاسته شود.

قربانعلی بیک دلیل اصلی عدم دستیابی به تکنولوژی ساخت موتور دیزل سبک در ایران را برداشتن گام های جهشی دانست و اظهار داشت: این موضوع از جمله مسایل مهمی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته اند و سخنان ایشان حاکی از آن است که از دانش تا عمل درخودرو سازی ایران فاصله فاحشی دارد. برای رهایی از بسیاری از مشکلات زیست محیطی باید به ساخت داخل موتور دیزل توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکل ابتدا باید دانش فنی ساخت به ایران منتقل شود، گفت: با حفظ تعرفه واردات خودرو با موتور دیزل، باید تعرفه ورود خودرو هیبرید به کشور به حداقل برسد تا زمینه مناسب در این ارتباط در کشور فراهم آید چنانچه بخواهیم تکنولوژی خودرو پاک به ایران وارد شود. باید با مدیریت صحیح، واردات را به سمتی هدایت کنیم که کشور به آن نیاز دارد.

قربانعلی بیک تاکید کرد: به شدت تنها با رسانه ای شدن  کار می توان مسئولان و سازندگان خودرو را متوجه اهمیت استفاده از موتور دیزل سبک در تولیدات سواری کشور کرد: بسیاری از جهت گیری ها اشتباه بوده و چه اشکالی دارد که به جای خودرو لوکس بنزین سوز، نوع دیزل آن در واردات، از تسهیلات بهتری برخوردار شود؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.