| کد خبر: 202358 |

◄ بازخورد تشدید انضباطی تردد کامیون‌ها در بنادر، از زبان یک راننده

باید سیستم تحویل و بارگیری طوری طراحی شود که فقط برای کسانی که با اثر انگشت از سیستم اعلام بار، بارگیری کرده‌اند بارنامه صادر شود.

تین نیوز

12 آذر بود که خبری از قول مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی منتشر شد که بر اساس آن «خسرو سرایی» از اجرای طرح ساماندهی ورود کامیون‌های حمل بار تجاری به بندر شهید رجایی به عنوان بندر پایلوت از ۲۰ آذرماه سال جاری و تا پایان سال در تمامی بنادر کشور خبر داد.

به گزارش تین نیوز، این مقام مسئول در سازمان بنادر در آن زمان در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر تاکید کرد: شکایت‌هایی در خصوص ورود بدون بارنامه برخی کامیون‌ها به بندر وجود داشت و اعلام شد که این کامیون‌ها، پس از ورود به بنادر کارهای اسنادی مربوط به خود را انجام می‌دهند که این مسئله موجب تضییع حقوق کامیوندارانی می‌شود که در سیستم نوبت‌دهی بار ثبت نام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اجرای طرح تشدید انضباطی تردد کامیون‌ها در بنادر کشور

سرایی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح گیت‌های ورود کامیون‌ها به بندر شهیدرجایی الکترونیکی می‌شوند و با بهره‌گیری از نرم افزارهای طراحی شده، تشدید انضباطی تردد کامیون‌های بین‌شهری مدنظر قرار می‌گیرد و در ابتدا با ارائه تذکری از کامیونداران درخواست خواهد شد نسبت به حواله بار اقدام کنند.

مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که یگان حفاظت با همکاری سازمان راهدای و حمل و نقل جاده‌ای از ورود کامیون‌های فاقد مجوز بارگیری یا حواله بار به بندر شهید رجایی از تاریخ ۲۰ آذرماه سال جاری ممانعت به‌عمل خواهد آورد، اظهار کرد: اگر کامیونداران این مسئله را رعایت نکنند و وارد بندر شوند، در محوطه‌های بندری کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد و به هر ترتیب به کامیون مربوطه بار تحویل داده نمی‌شود؛ بنابراین از بارگیری کامیون‌های فاقد مجوزهای لازم در محوطه‌های بندری جلوگیری می‌شود.

اکنون و با گذشت بیش از دو هفته از اجرای این طرح، یک راننده کامیون که به بندر شهید رجایی تردد می‌کند، در تماس با خبرنگار تین نیوز، در این مورد گفت: این طرح یک مزیت و چندین ایراد دارد که از جمله آن وقت‌گیر بودن و ایجاد ترافیک و خستگی رانندگانی است که گاهی هزار کیلومتر راه طی کرده‌اند تا وارد اسکله شوند و حالا بیشتر مواقع داخل ترافیک ورودی اسکله گرفتار می‌شوند.

سعید عسکری افزود: طرح مذکور درحالی برای کنترل تحویل بار و بارگیری رانندگان اجرا شده که هنوز هم  بارگیری بی‌نوبت در حال انجام است بدین شکل که راننده ناوگانش را داخل اسکه گذاشته و بار بی‌نوبت می‌گیرد و کسی هم متوجه این‌که این راننده چه باری را تحویل گرفته است، نمی‌شود.

این فعال حمل و نقلی بیان کرد: بنابراین یکی از مشکلات این طرح آن است که فقط کامیون‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که از بیرون وارد اسکله شده‌اند ولی کامیون‌هایی که بارشان را در اسکله خالی کرده و از اسکله خارج نشده و بار بی‌نوبت گرفته‌اند، کنترل نمی‌شوند.

به گزارش تین نیوز، او تاکید کرد: داخل اعلام بار، از انبارهای بیرون اسکله بارهای خیلی کمی اعلام می‌شود ولی خودم شخصاً جلوی چند انبار، کامیون‌های زیادی را دیدم که بارگیری کرده بودند درصورتی که در اعلام بار اصلاً این بارها اعلام نشده بود و همچنین مجددا در صف گلوگاه و بازرسی کامیون‌هایی را مشاهده کردم که باری را حمل می‌کردند که اصلاً داخل اعلام بار نبود و این موضوع نشان می‌دهد نظارتی بر بارهای انباری وجود ندارد چون تعداد انبارها زیاد بوده و هرکدام نیز در مکان خاصی قرار دارند.

عسکری گفت: باید سیستم تحویل و بارگیری طوری طراحی شود که فقط برای کسانی که با اثر انگشت از سیستم اعلام بار، بارگیری کرده‌اند بارنامه صادر شود تا به‌طور سیستماتیک همه کامیون‌ها کنترل شده و نیازی به نیروی انسانی و به تبع آن بروز مشکلات عدیده و احیاناً پرداخت رشوه و ... نباشد.

او افزود: از پارسال قرار بود طرحی اجرا شود که سیستم اعلام بار به سیستم صدور بارنامه متصل باشد یعنی تا شخصی با اثر انگشت بار نگرفته است صدور بارنامه هم برایش مقدور نباشد اگر این سیستم اجرا شود دیگر نیازی به نیروی انسانی و اتلاف وقت نیست و ترافیک و بسیاری مشکلات دیگر نیز برطرف می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.