| کد خبر: 199173 |

یک کارشناس حمل و نقل مطرح کرد:

◄ بزرگنمایی در مورد مزیت‌های اقتصادی الحاق به اتحادیه اوراسیا

این‌که بگوییم پیوستن به این اتحادیه، مزیت‌های اقتصادی بسیاری برای ایران به دنبال دارد فقط یک پیش‌بینی است و نباید با بزرگنمایی مزایای این موافقتنامه اهداف مورد نظر را از دسترس دور ساخت.

تین نیوز

با آغاز تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا از پنجم آبان ماه امسال،  گمانه‌زنی‌ها در مورد تاثیرات اقتصادی الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا افزایش یافته است.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حمل و نقل در این مورد گفت: این‌که بگوییم پیوستن به این اتحادیه، مزیت‌های اقتصادی بسیاری برای ایران به دنبال دارد فقط یک پیش‌بینی است و نباید با بزرگنمایی مزایای این موافقتنامه اهداف مورد نظر را از دسترس دور ساخت.

خسرو سرایی با بیان این‌که تنها با یک حرکت یکپارچه می‌توان منافع ملی کشور را محقق ساخت، افزود: نکته مهم این است که این موافقت‌نامه برای یک دوره سه ساله امضا شده است و در صورتی که بتوانیم تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر طرف‌های تجاری داشته باشیم این موافقت‌نامه قابلیت تبدیل شدن به یک موافقت نامه تجارت آزاد را خواهد داشت.  

وی تاکید کرد: سؤال اینجاست که آیا الحاق به این اتحادیه می‌تواند سبب تغییر الگوی تجارت خارجی ایران شود و پاسخ این است که به احتمال زیاد خیر، حتی در شرایط تحریم نیز کشورهای عضو این اتحادیه کشورهایی نیستند که در تجارت با ایران در سال‌های اخیر حائز رتبه‌هایی باشند که با کمی تلاش دو جانبه و چند جانبه به مکان اول تا پنچم تجارت با ایران تغییر رتبه دهند.

این کارشناس گفت: طبق آمارهای منتشر شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران، از بین کشورهای عضو اتحادیه یعنی روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان تنها نام کشور روسیه در بین 20 کشور اول طرف تجاری ایران در رتبه چهاردهم با 281 میلیون دلار ارزش تجاری به چشم می‌خورد، در این فهرست چین با ارزش تجاری 9 میلیارد و 200 میلیون دلار، عراق با ارزش تجاری 8 میلیارد و نه صد میلیون دلار، امارات با 6 میلیارد دلار، افغانستان با 3 میلیارد دلار و کره جنوبی با 2 و نیم میلیارد دلار در رتبه اول تا پنجم قرار دارند.

به گزارش تین نیوز، این درحالی است که یک عضو اتاق مشترک ایران و روسیه در این مورد دیدگاه خوشبینانه‌تری دارد.

فاطمه مقیمی با اشاره به بازار گسترده اوراسیا، به ایسنا گفت: این اتحادیه با توجه به کشورهای حاضر در آن می‌تواند در چارچوب کالاهای صادراتی ایران نقش‌آفرینی جدی داشته باشد. کشوری همچون روسیه یا دیگر اعضای این اتحادیه، بازار قابل توجهی برای کالاهای صادراتی ایران به‌شمار می‌رود.

مقیمی ادامه داد: در کنار بازار کشورهای عضو، حضور گسترده‌تر ایران در بازار اوراسیا می‌تواند به معرفی کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی منجر شود. در این چارچوب در صورت به دست آوردن بازارهای جدید، امکان معرفی کالاهای خود به دیگر کشورها را نیز پیدا خواهیم کرد.

به گزارش تین نیوز، اواسط مهر ماه امسال بود که حسن روحانی پس از پایان اجلاس سران اتحادیه اوراسیا، اعلام کرد: موافقتنامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا از 5 آبان امسال اجرایی می‌شود و بر این اساس ایران باید ظرف سه سال عضو اتحادیه اوراسیا شود.

این موافقتنامه شامل 862 قلم کالا است که 502 قلم از آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است و 360 قلم هم ترجیحات اعطایی ما به اتحادیه اوراسیا است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا سال 2015  میلادی (1393 شمسی) فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در اسفند ماه سال 95 تنظیم موافقت‌نامه برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران را در اجلاس بیشکک تصویب کردند.

اکنون و با طی شدن مقدمات لازم از پنجم آبان امسال، عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز شده این عضویت فعلاً به شکل آزمایشی آغاز شده و پس از سه سال می‌تواند به عضویت دائم منجر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.