| کد خبر: 195764 |

ربات زباله‌خوار دریا و اقیانوس‌ها

برای پاکسازی دریا و اقیانوس‌ها از زباله یک ربات با تکنولوژی پیشرفته که از آن به عنوان وال ای (Wall-E) آب نام برده می شود ، ساخته شده است که می تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای پاکسازی اقیانوس‌ها تلقی شود.

تین نیوز

برای پاکسازی دریا و اقیانوس‌ها از زباله یک ربات با تکنولوژی پیشرفته که از آن به عنوان وال ای (Wall-E) آب نام برده می شود ، ساخته شده است که می تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای پاکسازی اقیانوس‌ها تلقی شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مارین نیوز، رودخانه ها، دریاها و اقیانوس‌ها پر از زباله هستند، به طوری که اگر زباله‌های کف دریاها به ویژه مواد پلاستیکی به بیرون از دریا منتقل شوند به اندازه نیمی از خشکی‌های زمین جا اشغال می کنند. زباله‌ها کم کم بر روی هم انباشته می‌شوند و توده‌های بزرگی را شکل می‌دهند و جان هزاران آبزی را به خطر می‌اندازند.

بسیاری از ماهی ها و حیواناتی که زندگی شان به طریقی به دریا مرتبط است با بلعیدن تکه‌های پلاستیکی جان خود را دست می دهند و این مشکل به مرز هشدار رسیده است. دانشمندان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در استرالیا و دانشگاه سلطنتی لندن در تحقیقاتی که با کمک هم انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که هم ‌اکنون حجم زیادی از شکم مرغان دریایی  با پلاستیک پر شده و اگر این وضعیت با همین سرعت ادامه یابد، ۹۹ درصد این پرندگان تا سال ۲۰۵۰ از بین خواهند رفت.

بطری‌های آب و نوشابه، کیسه‌های پلاستیکی و زباله‌های دیگر هر روز از خیابان‌ها و معابر شسته می‌شوند و به آبراه‌ها راه پیدا می‌کنند و مطالعات نشان می‌دهد که این میزان زباله معادل ۵۸۰ هزار قطعه پلاستیکی به ازای هر کیلومتر مربع اقیانوس‌هاست.

همین پلاستیک‌ها تاثیری ویرانگر روی حیات‌ در دریا دارد و هر روز هم وضعیت وخیم‌تر می‌شود. این آمار از بررسی‌های گسترده و کار میدانی از مناطقی است که در داخل شکم یک مرغ دریایی حدود ۲۰۰  قطعه پلاستیک پیدا شده و این مسئله ای آشکار است و معلوم نیست چه میزان پلاستیک در بدن آبزیان درون آب وجود دارد.

گونه‌های مرغ دریایی مثل آلباتراس و پنگوئن‌ها اغلب پلاستیک‌ها و زباله‌های رنگ روشن را با غذا اشتباه می‌گیرند و می‌خورند و همین امر باعث کاهش وزن و حتی مرگ آنها می‌شود.

حفظ محیط زیست دریا با ربات وال ای (Wall-E)

برای حل این مشکل یک ربات با تکنولوژی پیشرفته که از آن به عنوان وال ای (Wall-E) آب نام برده می شود ، ساخته شده است که می تواند به عنوان یکی از مهمترین روش‌ها برای پاکسازی اقیانوس‌های تلقی شود.

این ربات آبی که Waste Shark (کوسه پسماند) نامیده می شود می تواند زباله های آب را جمع کند .به‌طوری‌که با یک بار شارژ کردن قادر است به مدت ۱۶ ساعت روی آب شنا کند و در حدود ۵۰۰ کیلوگرم آشغال را ببلعد. علت نامگذاری این ربات به Waste Shark شکل کوسه مانند آن است.

[کلیک و کشیدن برای جابجایی]

ویژگی‌های ربات دریایی Waste Shark

– وزن آن در حدود ۴۰ کیلوگرم است.

– ۱٫۵ متر طول وا متر عرض دارد.

– در حدود ۵۰۰ کیلوگرم زباله جمع آوری می کند.

– این ربات قادر است پسماندها را تا ۳۰ سانتی متری عمق دریا جمع آوری کند.

–  قادر به جمع آوری زباله هایی از قبیل پلاستیک، میکروپلاستیک، گونه های گیاهی هرز و زباله های شناور می باشد.

– این ربات مجهز به سنسورهایی جهت اندازه گیری PH، کلراید، نیترات، میزان شوری آب و دیگر عوامل موثر می باشد.

– همچنین می تواند عمق و دمای آب را اندازه گیری کند.

این دستگاه توسط شرکت RanMarine که در زمینه فن آوری محیطی در هلند فعالیت می کند راه اندازی شده است. این شرکت  امیدوار است قبل از اینکه جزر و مد و سیل زباله ها را به خارج از آب ببرند، رباتها ابزاری مهم و کلیدی برای جمع آوری آنها به حساب آیند.

کشور هلند در به کار گیری فناوری‌های نوین در راستای حفظ محیط زیست همیشه پیشگام بوده است به طوری که رکورد نخستین کشور در استفاده از برق بادی و آبی داشته و نزدیک به ۶۰ درصد از برق خود را از طریق انرژی های پاک تولید می کند. این کشور با به کارگیری ربات های تولید برق از امواج دریا توانست طرح‌هایی که در کشورهای دیگر در مرحله آزمایشگاهی بودند را به چرخه فعالیت وارد کند و بهره وری بالایی را بدست آورد.

بعد از اینکه Waste Shark مراحل تست خود را توسط شرکت Eco Coast سپری کرد و بطور آزمایشی در بندر رتردام هلند مورد استفاده قرار گرفت، در حال حاضر در Dubai Marina، کانال مصنوعی بطور عملی بکار گرفته می شود.

[کلیک و کشیدن برای جابجایی]

این ربات زباله ها را پس از جمع آوری به مکانهایی از قبل تعیین شده جهت تخلیه می برند.کاربران این ربات می توانند با استفاده از آیپد یا یک کنترل از راه دور جهت حرکت ربات را تعیین نموده و از طریق سیگنالهای GPS رد یابی کنند. همچنین این ربات به یک سیستم ضد تصادم مجهز است که برای جلوگیری از برخورد با اجسام از یک سنسور تصویری لیزری استفاده می کند.

با الهام گرفتن از طبیعت و بهره مندی از علم، Waste Shark طوری طراحی شده است تا با کمترین تلاش بیشترین کارایی را داشته باشد. اکنون، این ربات در اکثر رودخانه ها، بنادر و دریا ها برای جمع آوری پسماند استفاده می شود.

نسخه‌ای دیگر از این ربات هم وجود دارد که فعلا با کمک انسان کار می‌کند. فعلا از این ربات برای پاکسازی رودخانه‌ها و کانال‌های کم عمق استفاده می‌شود.

الیور کانینگهام، همکار شرکت RanMarine در این زمینه می گوید که این رباتها طوری طراحی شده اند که هم در داخل و هم بیرون شهر ها در سیستمهای آبی موثر واقع شوند. او همچنین می گوید این ربات هیچ آسیب و خطری برای محیط های آبزی و ماهی ها ندارد.

بسته به عملکرد این ربات و بهره مندی از نتایج حاصله آن در محیط پایلوت دبی، سازندگان آن انتظار دارند تا استفاده از این ربات را در ابعادی وسیع تر بکار گیرند.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.