| کد خبر: 167490 |

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خبر داد:

◄ بهره‌مندی بنادر بهشتی و کلانتری از قوانین منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: مهم‌ترین دستاورد الحاق دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار؛ کاهش قیمت تمام‌شده محصولات و افزایش حجم ترافیک کالا و کشتی است.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: مهم‌ترین دستاورد الحاق دو بندر  شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار؛ کاهش قیمت تمام‌شده محصولات و افزایش حجم ترافیک کالا و کشتی است.

به گزارش تین‌نیوزو به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، عبدالرحیم کردی در ارتباط با پیوستن بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار براساس مصوبه شورای عالی مناطق آزاد، اظهار کرد: از سال‌ها قبل موضوع الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار جهت برقراری پیوند آبی منطقه مطرح‌شده بود که خوشبختانه با تعامل به وجود آمده با وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی الحاق این دو بندر به منطقه آزاد چابهار نهایی شد و به تصویب شورای عالی مناطق آزاد رسید.

داشتن مرزهای قانونی؛ مهم‌ترین نیاز یک سرزمین

وی ادامه داد: اولین و مهم‌ترین نیاز یک سرزمین به‌ویژه مناطق آزاد داشتن مرزهای قانونی و رسمی است که متأسفانه منطقه آزاد چابهار تا پیش از الحاق بنادر بهشتی و کلانتری از این ضرورت، بی‌بهره بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار فرآیندی برد-برد برای کشور و به‌ویژه سازمان بنادر و دریانوری و نیز منطقه آزاد چابهار است، عنوان کرد: این تصمیم موجبات استقرار سرمایه‌گذار، تسهیل امر تولید و تجارت و نیز افزایش حجم ترافیک کالا و کشتی را رقم خواهد زد.  

بهره‌مندی بنادر بهشتی و کلانتری از تسری قوانین منطقه آزاد چابهار

کردی بابیان اینکه یک بندر برای ارائه مشوق‌های بیشتر در راستای افزایش حجم ترافیک کالا و کشتی نیازمند قانون و مقررات ویژه‌ای است، خاطرنشان کرد: بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری می‌توانند از تسری قوانین منطقه آزاد چابهار بهره‌مند شوند. به‌طور حتم اگر یک سرمایه‌گذار بداند که کالایش از طریق بندر به منطقه آزاد وارد شده و از مزایای مناطق آزاد بهره‌مند خواهد شد تمایل بیشتری جهت حضور و فعالیت در بندر پیدا می‌کند.

رفع تحمیل هزینه‌های دو برابری به تولیدکنندگان پس از الحاق

کردی، افزود: مقوله کاهش قیمت تمام‌شده کالا برای تولیدکنندگان مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت. تولیدکنندگانی که در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند پیش از الحاق با هزینه دو برابری در بخش تخلیه و بارگیری و تشریفات گمرکی مواجه بودند و بعضاً برخی تولیدکنندگان در منطقه آزاد چابهار محصولات خود را از طریق بندرعباس صادر می‌کردند، چراکه برای آن‌ها تفاوتی بین بندر شهید بهشتی در دو کیلومتری آن‌ها و بندرعباس در ۷۰۰ کیلومتری آن‌ها وجود نداشت و حتی به دلیل ترافیک کالا و وجود خط کشتیرانی در بندرعباس ترجیح می‌دادند محصول خود را از طریق این بندر صادر کنند.

روند صادرات از چابهار ارتقا می‌یابد

وی با اشاره به اینکه پس از پیوستن بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار از این به بعد رویه متفاوتی در چابهار حاکم خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به الحاق صورت گرفته، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در محدوده گمرکی نخواهند بود و خروج محصولات از این به بعد روند بهتری پیدا می‌کند و درنهایت با کاهش قیمت تمام‌شده کالا همراه خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مهم‌ترین مزیت این الحاق را کاهش قیمت تمام‌شده کالا در منطقه آزاد چابهار و افزایش حجم ترافیک کالا و کشتی در بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری دانست.

کردی هم‌چنین در خصوص مسائل مدیریتی مربوط به بنادر بهشتی و کلانتری ، تصریح کرد: خوشبختانه توافقات لازم در ارتباط با مدیریت، حاکمیت، بهره‌برداری و قوانین و مقررات، بین سازمان بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد صورت گرفته و در این رابطه وظایف سازمانی هر یک از این دو دستگاه مشخص است.

وی در پایان تأکید کرد: به لحاظ مدیریت و حاکمیت دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی هستند و مهم‌ترین مأموریت سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد؛ جذب و ماندگاری سرمایه‌گذار، تسهیل‌گری در امر تولید و تجارت و نیز افزایش حجم ترافیک کالا و کشتی است و سازمان منطقه آزاد و سازمان بنادر و دریانوردی در یک مسیر خدمت می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.