خودروسازان با روش فعلی قیمت گذاری زیان می بینند
اگر خودروها با قیمت واقعی به بازار عرضه شوند، با توجه به واگذاری مدیریت برخی واحدها به بخش خصوصی و حضور چندین شرکت دیگر، انحصار از بین خواهد رفت.

عضو انجمن قطعه سازان، با اشاره به تعلل خودروسازان در اعلام قیمت خودروها گفت: خودروسازان ادعا می کنند که در حال ضرر دادن هستند. در حال حاضر، ۷۸ درصد خودروهای کشور توسط دو خودروساز بزرگ تولید می شود و تنها ۲۲ درصد توسط چهار تا پنج خودروساز دیگر، اما از نظر ارزشی، قیمت خودروهای تولیدی این گروه به مراتب بالاتر است.
به گزارش تین نیوز به نقل از عصر ایران، محمدرضا نجفی منش افزود: قانون برنامه هفتم تأکید کرده که دولت باید قیمت گذاری تکلیفی و غیرکارشناسی را کنار بگذارد، چرا که خودرو جزو کالاهای اساسی محسوب نمی شود.
وی گفت: اگر خودروها با قیمت واقعی به بازار عرضه شوند، با توجه به واگذاری مدیریت برخی واحدها به بخش خصوصی و حضور چندین شرکت دیگر، انحصار از بین خواهد رفت.
نجفی منش ادامه داد: در صورت عرضه خودرو با قیمت واقعی، قیمت بازار آزاد کاهش می یابد و خودروسازان هم متضرر نخواهند شد. در این صورت، خودروسازان می توانند زمان و منابع خود را صرف بهبود کیفیت و توسعه تولید کنند.
وی با اشاره به تبعات قیمت گذاری غیرکارشناسی فعلی گفت: در شرایط فعلی، قیمت گذاری تکلیفی باعث شده دو خودروساز بزرگ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ضرر متحمل شوند، در حالی که به واسطه این قیمت گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به صورت غیرمستقیم در بازار توزیع شده است. این یعنی هر کس توانسته خودرویی با قیمت مصوب خریداری کند، سود کلانی به دست آورده است.
عضو انجمن قطعه سازان هشدار داد: بیش از ۹۰ درصد خریداران خودرو، نه برای مصرف، بلکه برای کسب سود از اختلاف قیمت وارد بازار می شوند.
وی گفت: اگر قیمت گذاری اصلاح شود و قیمت خودرو در بازار به تعادل برسد، اوضاع طوری می شود که حتی فروش عادی خودرو هم زیاد می شود به طوری که خودروسازان باید به دنبال خریدار باشند.