| کد خبر: 267640 |

امکان‌ سنجی وعده واردات ۱۰۰هزار تاکسی برقی؛ عملیات غیرممکن صمت؟

واردات خودروهای برقی یکی از وعده هایی بود که از زمان روی کار آمدن عباس علی آبادی به عنوان وزیر صمت، به طور مداوم تکرار می شد. شاید بتوان «خودروی برقی» را پرتکرارترین کلیدواژه وزیر صمت از زمان آغاز به کار وی در این وزارتخانه دانست.

تین نیوز
 

واردات خودروهای برقی یکی از وعده هایی بود که از زمان روی کار آمدن عباس علی آبادی به عنوان وزیر صمت، به طور مداوم تکرار می شد. شاید بتوان «خودروی برقی» را پرتکرارترین کلیدواژه وزیر صمت از زمان آغاز به کار وی در این وزارتخانه دانست. 

 

همچنین سیاستگذار بارها اعلام کرده که اولویت واردات خودرو با تاکسی های برقی است. علی آبادی وعده داد که تا پایان سال جاری ۱۰۰هزار دستگاه از این مدل خودرو وارد کشور می شود، وعده ای که توسط دیگر مسوولان دولت و وزارت صمت نیز تکرار شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد،این در حالی است که طبق آمار گمرک ایران کل واردات خودرو به کشور تا پایان دی، پنج هزار دستگاه بوده است. این در شرایطی است که سوم شهریورماه سال گذشته آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شد، اما تا انتهای سال هیچ خودروی وارداتی به بازار نیامد.

از روز ابلاغ آیین نامه واردات خودرو ۵۱۶ روز می گذرد؛ بنابراین اگر فرض کنیم کل واردات خودرو به کشور پنج هزار دستگاه باشد، به طور متوسط تا به امروز روزانه ۹.۵ دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

وزارت صمت وعده داده تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه تاکسی برقی وارد می شود. با توجه به اینکه با احتساب امروز ۵۲ روز تا پایان سال باقی مانده است، اگر وزارت صمت بخواهد وعده خود را عملیاتی کند، باید در هر روز هزار و ۹۲۳دستگاه تاکسی برقی وارد کند.

این رقم را با روندی که تاکنون در واردات خودرو داشته ایم، مقایسه کنید. در حالی باید روزانه هزارو۹۲۳ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شود که تاکنون سرعت ورود خودرو به کشور تنها روزی ۹.۵ دستگاه بوده است.

اما اگر فرض دیگری را در نظر بگیریم و تصور کنیم که کل خودروهای وارداتی به کشور، برقی بوده اند (که البته فرض محالی است و می دانیم که بیشتر خودروهای وارداتی بنزینی هستند) باز هم باید تا انتهای سال ۹۵هزار دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شود.

با احتساب ۵۲ روز باقی مانده از سال، واردات روزانه این خودروها باید هزار و۸۲۷ دستگاه باشد که باز هم فاصله فاحشی با آهنگ واردات خودرو که تاکنون پیش گرفته شده، دارد. البته باید توجه داشت که واردات خودروهای برقی باید از آبان ماه کلید می خورد.
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، ۲۹ مهرماه در این مورد اعلام کرده بود: «واردات خودروهای برقی از آبان ماه آغاز می شود و بعد از اینکه عرضه خودروهای برقی وارداتی به تاکسیرانی به اتمام رسید، می توان برای عرضه خودروهای برقی عمومی نیز اقدام کرد.» با توجه به اینکه این وعده عملیاتی نشده، می توان گفت سیاستگذار زمان سه ماهه ای را برای واردات این خودروها از دست داده است.

آن هم در شرایطی که بانک مرکزی می گوید ارز مورد نیاز برای واردات تاکسی های برقی را تخصیص داده است. آن طور که رئیس کل بانک مرکزی ۲۹ آبان اعلام کرد: «تامین یک میلیارد دلار برای واردات خودروی برقی مورد پذیرش قرار گرفته و با یک میلیارد و ۴۰میلیون یورویی که برای اتوبوس، ون و موتورسیکلت های برقی تخصیص داده خواهد شد، در مجموع ۲میلیارد یورو برای خودروهای برقی ارز کنار گذاشته شده است.»

همچنین در سفری که محمد مخبر ۱۴ آبان ماه امسال به چین داشت، توافقی مبنی بر واردات ۱۰۰هزار دستگاه خودروی برقی از این کشور انجام شد. بنابراین مشخص نیست تاخیر صورت گرفته دقیقا به چه علت است. به هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا وزارت صمت در این عملیات سخت موفق خواهد شد؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.