بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

تخصیص ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل فقط برای دو میلیون خودرو

آمار‌های وزارت نفت نشان می‌ دهد که مصرف بالای خودرو‌های دیزلی فقط از فرسوده بودن آن‌ها نشأت نمی‌ گیرد و با صدور بارنامه و صورت وضعیت‌ های مسافری صوری، ارتباط مستقیم دارد.

تخصیص ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل فقط برای دو میلیون خودرو
تین نیوز |

آمار‌های وزارت نفت نشان می‌ دهد که مصرف بالای خودرو‌های دیزلی فقط از فرسوده بودن آن‌ها نشأت نمی‌ گیرد و با صدور بارنامه و صورت وضعیت‌ های مسافری صوری، ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، بررسی های میدانی نشان می دهد،  خودرو های دیزلی درجایگاه های سوخت درون شهری و برون شهری برای دریافت گازوئیل مجبور به ایستادن طولانی مدت در صف هستند.

 
برخی از رانندگان که دیگر تاب ایستادن در صف را ندارند، آن را دور می زنند و می گویند: ساعات عرضه گازوئیل در جایگاه ها آنقدر محدود شده، که مجبورند با افرادی که قوانین را هم دور می زنند، معامله کنند؛  برای خرید گازوئیل حتی تا ۲۰ برابر قیمت مصوب!
 
منظور آن ها رانندگانی است که سهمیه سوخت بیش از نیاز واقعی آن هاست یا حتی خودروهایشان غیرفعال است و نیازی به سوخت ندارند؛ این رانندگان کارت های سوخت خود را اجاره می دهند تا بتوانند گازوئیل را گران تر بفروشند.
 
به گفته برخی از رانندگان، برخی از کارگران جایگاه های سوخت نیز با اجاره دهندگان کارت سوخت برای عرضه گازوئیل خارج از شبکه رسمی همکاری می کنند.
 
یکی از رانندگان می گفت: گازوئیل را حتی تا ۷ هزار تومان در ازای هر لیتر می خریم و راننده دیگری در چابهار هم می گفت: با توجه به مسیری که بار می برم،  هر ماه حدود ۷۰ تا ۸۰ لیتر گازوئیل کم می آورم و مجبور هستم برای خرید این گازوئیل از افرادی که کارت سوخت اجاره می دهند، حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان بپردازم.
 

 
 
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قبلا اعلام کرده بود: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی محدودیت هایی را در عرضه گازوئیل به وجود آورده، چون نظارت ها در بخش حمل ونقل جاده ای، خیلی دقیق نیست.
 
معاون پیشگیری این ستاد گفته بود: حدود ۶۵ درصد گازوئیل مصرفی کشور در طول روز، در بخش حمل و نقل استفاده می شود، اما شاهد بارنامه ها و صورت وضعیت های مسافری صوری در این بخش هستیم و اطلاعاتی که از این طریق به دست می آید، تخصیص سوخت را غیرمنطقی می کند.
 
سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم گفته، روزانه ۶۲ تا ۶۳ میلیون لیتر گازوئیل فقط به حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار خودروی پایه دیزلی تخصیص داده می شود؛ در حالی که کل مصرف روزانه بنزین که حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است را حدود ۳۰ میلیون وسیله نقلیه بنزینی اعم از خودرو و موتورسیکلت مصرف می کنند.
 
این مقام مسئول گفته بود: این مسئله نشان می دهد که مصرف بالای ناوگان دیزلی علاوه بر فرسودگی خودروها، ناشی از اجرا نشدن قانون تخصیص سوخت بر اساس پیمایش و بارنامه های صوری برای خودرو هایی است که ترددی ندارند، اما گازوئیل دریافت می کنند.
 

 
 
قانون تخصیص گازوئیل بر اساس مسافت پیموده شده در بستر سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان یا سپهتن، از ۱۰ سال پیش قرار بود برای رفع این مشکل اجرا شود، اما سازمان راهداری اعلام کرده: امسال فعالیت این سامانه به طور محدود آغاز شده است.
 
به گفته شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، این سامانه امسال برای همه ناوگان اتوبوسی برون شهری اجرا می شود، اما اعلام نتایج آن به سال ۱۴۰۳ موکول می شود و برای ناوگان باری هم، سرمایه زیادی لازم است که در حال اجرای مراحل تعیین عامل سرمایه گذار هستیم.
 
بعد از حمله سایبری به جایگاه های سوخت، مشکلات رانندگان بیشتر هم شد؛ برخی از رانندگان می گویند: با آفلاین شدن توزیع سوخت، نمی توانند تشخیص دهند که چقدر سهمیه پایه یا عملکردی برای آن ها واریز می شود و گاهی که کارت سوخت خود را در کارتخوان های سامانه هوشمند سوخت وارد می کنند، با این پیام مواجه می شوند: «در حال ارتباط با نفت؛ مجاز به سوختگیری نمی باشد».
 
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور می گوید: با اتصال بستر سامانه سپهتن به بستر شبکه پرداخت بهای سوختی که سازمان پدافند غیرعامل، نفوذ از طریق آن را عامل حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت معرفی کرده، چنین مشکلی در اجرای طرح پیمایش به وجود آمده؛ زیرا هم اکنون ارتباط این شبکه پرداخت با سامانه هوشمند سوخت قطع شده است.
 

 
بررسی های میدانی نشان می دهد که کارتخوان های ثابت بانکی در جایگاه های سوخت غیرفعال هستند و کارگران جایگاه ها می گویند: بعد از حمله سایبری، جایگاه داران فقط از کارتخوان های سیار استفاده می کنند؛ این مسئله نشان می دهد، پرداخت بهای سوخت بدون استفاده از آن شبکه پرداخت هم ممکن است.
 
مسئولان وزارت نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی می گویند: برای رفع مشکلات، فراخوانی صادر شده تا از سرمایه و ظرفیت بانک های مختلف استفاده شود.
 
معاون وزیر نفت در  پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفته، مراحل اولیه همکاری با بانک ملی در حال انجام است و اگر مجوز های پدافند و امنیتی را دریافت کند، این بانک هم می تواند در جایگاه های سوخت حضور داشته باشد و از همکاری سایر شرکت های پرداخت الکترونیک هم استقبال می کنیم؛ البته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم گفت: در حال حاضر نمی توان زمان قطعی را برای فعالیت شرکت های پرداخت الکترونیک مربوط به بانک های مختلف در جایگاه های سوخت مشخص کرد.
 
به گفته این مسئولان تا زمانی که این مشکل رفع شود، رانندگان می توانند از کارت های اضطراری که در اختیار جایگاه ها قرار دارد، استفاده کنند.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم پاسخ

    تمامی مسئولانی که رای بر حذف اسقاط ناوگان فرسوده برای شماره گذاری کامیونهای وارداتی دادند باید در برابر ملت و قانون پاسخگوی تمامی خسارتهای وارده بر کلیت اقتصاد کشور باشند چرا که نمونه ذکر شده در این گزارش فقط گوشه ای از خسارتهای بسیار شدید ناوگان فرسوده بر اقتصاد محیط زیست و ایمنی حمل و نقل میباشد چرا که بخش بزرگی از این ناوگان فرسوده عملا فعالیت مفیدی در اقتصاد کشور نداشته و قاچاقچیان فقط از مدارک و کارت سوخت این ناوگان فرسوده برای انواع مقاصد سو استفاده میکنند !!!!!