| کد خبر: 261676 |

سرنوشت عجیب در انتظار برخی خودرو های وارداتی در گمرک

تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که تعدادی از این خودرو ها هنوز در گمرک است. علت دپوی این خودرو ها در گمرکات، عدم توافق صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزش گذاری است.

تین نیوز

در آخرین روز های تابستان به سر می بریم و تا چند روز دیگر به نیمه دوم سال می رسیم؛ اما در این میان، همچنان خبری از تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نیست و حتی تعداد خودرو های صفر کیلومتر وارداتی نیز بسیار اندک است و از وعده ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی تا پایان بهار، فاصله زیادی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تابناک، این فضای پرابهام در شرایطی است که در چند ماه اخیر، از زبان مسئولان وزارت صمت شنیده شد که یکی از موانع اصلی در کند بودن روند واردات خودرو به کشور، ایرادات سازمان استاندارد نسبت به خودرو های وارداتی است و عملا سنگ اندازی های استاندارد مانع اصلی است؛ موضوعی که باعث شده تا بسیاری از مردم نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند و از مقایسه کیفیت خودروهای داخلی و خودروهای خارجی سخن بگویید و انتقاد داشته باشند.

اما رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نظر دیگری دارد و معتقد است، طیفی از اشخاص حقیقی و حقوقی حاضر نیستند خطا ها و مشکلاتی که در حوزه واردات خودرو متعلق به آن هاست، بپذیرند و لذا نقطه های تاریک خود را پشت هیمنه سازمان ملی استاندارد پنهان می کنند.

مهدی اسلام پناه در گفت و گویی تاکید داشت: سازمان استاندارد ایران کاملا موافق واردات خودروی با کیفت و رقابتی است، اما برخی مغلطه می کنند مبنی بر اینکه سازمان استاندارد مخالف واردات خودروست.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد با واردات میلیون ها خودروی با کیفیت و رقابتی هم موافق است، گفت: برخی ظرفیت این واردات را ندارند و می گویند سازمان استاندارد مخالفت می کند، در حالی که اینطور نیست.   

توضیحات مطرح از سوی رئیس سازمان استاندارد در شرایطی است که هفته گذشته، سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال تابناک، مبنی بر اینکه چرا هنوز خبری از تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو های کارکرده به کشور نیست، اظهار داشت: ملاحظات فنی ناظر به استاندارد های آلایندگی، میزان مصرف سوخت، خدمات پس از فروش و تامین قطعات، داشتن نمایندگی در داخل کشور و احراز سن خودرو باید در نظر گرفته شود.

اشاره خاندوزی به موضوع استاندارد های آلایندگی و میزان مصرف سوخت، نشان داد که یکی از موانع بر سر راه واردات خودرو، تایید سازمان ملی استاندارد است. از طرفی بسیاری هم بر مخالفت استاندارد با واردات خودرو اشاره دارند؛ اما شفاف سازی رئیس این سازمان به این نکته اشاره دارد که برخی ظرفیت واردات ندارند و می گویند، سازمان استاندارد مخالفت می کند در حالی که اینطور نیست. 

به نظر می رسد حالا که رئیس سازمان استاندارد به صراحت تاکید دارد با واردات میلیون ها خودروی با کیفیت و رقابتی موافق است، بنابراین مشکل عدم واردات خودرو به شکل قابل قبول را باید در جای دیگری جستجو کرد. شاید مهم ترین مانع در مسیر، سرعت لاک پشتی واردات خودروهای صفرکیلومتر و عدم تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در تامین ارز آن ها باشد؛ مانعی که انتظار می رود از سوی بانک مرکزی (همچون توضحیات رئیس سازمان استاندارد) برای مردم شفاف سازی شود.

سرنوشت عجیب در انتظار برخی خودرو های وارداتی در گمرک

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت وگو با فارس در پاسخ به اینکه تاکنون چند دستگاه خودرو وارد گمرکات و چند دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است، اظهار داشت: تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که تعدادی از این خودرو ها هنوز در گمرک است. علت دپوی این خودرو ها در گمرکات، عدم توافق صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزش گذاری است. در واقع این خودرو ها نخست باید ارزش گذاری شود تا امکان اظهار و ترخیص آن ها فراهم شود.  

اسلام پناه با اشاره به وجود ۱۲۱۷ دستگاه خودرو تجاری و سواری وارداتی در گمرک بندر شهید باهنر بیان داشت: تعدادی از این خودرو ها از گذشته در گمرک بوده و تعدادی نیز به تازگی وارد گمرک شده است. علت دپوی این خودرو ها، اختلاف صاحب کالا با گمرک در خصوص ارزش گذاری است؛ بنابراین، در جسله ای که تازگی در استان هرمزگان برای روان سازی ترخیص کالا های رسوب شده در گمرکات برگزار شد، مقرر گشت در صورتی که صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزش گذاری این خودرو ها به توافق نرسیدند، این خودرو ها به عنوان اموال متروکه اعلام و به مزایده گذاشته شده تا شرایط ترخیص آن از گمرکات فراهم شود. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.