| کد خبر: 254631 |

تیرماه، آخرین فرصت اجرای همه موارد استانداردهای ۸۵گانه خودرو

استانداردهای جدیدی برای گروه خودروهای سواری (گروه خودرویی M۱) تعریف شده و زمان اجرای آنها تیر ماه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است؛ بنابراین ضروری است که خودروها تا پایان تیر ماه، بتوانند تمام موارد استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند.

تین نیوز

استانداردهای جدیدی برای گروه خودروهای سواری (گروه خودرویی M۱) تعریف شده و  زمان اجرای آنها تیر ماه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است؛ بنابراین ضروری است که خودروها تا پایان تیر ماه، بتوانند تمام موارد استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بود که سازمان ملی استاندارد ایران در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و حفظ ایمنی و امنیت سرنشینان خودروها و همچنین افزایش و ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی، پس از تعیین مهلت یک ماهه برای ارتقای و افزایش کیفیت و ایمنی خودروها، خودروسازان را مکلف به اجرای مصوبات قانونی کرد که بر اساس آن ۱۵ مسئولیت، تکلیف و تعهد قانونی را ترسیم و برای اجرا از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان ابلاغ کرد.

به همین منظور خودروسازان با حضور در سازمان ملی استاندارد ایران، متعهد به اجرای کامل این ۱۵ تکلیف شدند.

حال بر اساس جدول ارائه شده توسط دفتر صنایع خودرو وزارت صمت از گزارش سالانه این سازمان، استانداردهای جدیدی برای گروه خودرویی M۱، (دارای حداکثر هشت صندلی علاوه بر صندلی راننده که شامل خودروهای سواری می شود) در نظر گرفته شده است.

بر اساس زمان بندی تعیین شده در این جدول، استانداردها بایستی تا پایان اسفند ماه سال گذشته اجرایی می شدند و برای برخی دیگر نهایت تا تیر ماه ۱۴۰۲ زمان در نظر گرفته شده است؛ بدین ترتیب زمان اجباری شدن تمام موارد تا پایان تیر ماه امسال است.

طبق برنامه راهبرد پنجم وزارت صمت که به موضوع ارتقای کیفیت محصولات، خدمات فروش و خدمات پس از فروش می پردازد، در سومین اقدام به موضوع اجرای استانداردهای ۸۵گانه توجه کرده است.

مطابق زمانبندی مصوب، چراغ روشنایی در روز (Daylight) و استاندارد چراغ اتوماتیک، بایستی تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ برای تمام خودروها استانداردسازی می شد؛ بدین ترتیب تمام خودروها از آغاز سال ۱۴۰۲ عملاً باید این استاندارد را داشته باشند.

علاوه بر دو مورد فوق، مواردی نظیر نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، سیستم کنترل پایداری و استاندارد حفاظت از عابر پیاده طبق برنامه زمانبندی مصوب، باید تا پایان تیرماه امسال برای تمام خودروها استانداردسازی شوند.

این اجراییه و زمانبندی برای خودروهای گروه خودرویی M۲ (دارای بیش از هشت صندلی علاوه بر صندلی راننده، جرم حداکثر ۵ تن یا کمتر)، خودروهای گروه خودرویی M۳ (دارای بیش از هشت صندلی علاوه بر صندلی راننده، جرم بیش از ۵ تن)، گروه N۱ (خودروهای وسیله نقلیه موتوری گروه N با حداکثر جرم ۳.۵ تن) و گروه N۲ (خودروهای وسیله نقلیه موتوری گروه N با جرم بیشتر از  الی ۱۲۳.۵ تن)، گروه N۳ (خودروهای وسیله نقلیه موتوری گروه N با جرم بشتر از ۱۲ تن) نیز اعلام شده است.

البته مواردی نیز برای برخی از گروه های خودرویی فاقد کاربرد عنوان شده است.

تیر ماه، آخرین فرصت اجرای همه موارد استانداردهای ۸۵گانه خودرو

 

برخی از استاندارد های ۸۵ گانه بسیار هزینه بر است

در رابطه با الزام اجرای تمام استانداردهای ۸۵گانه، امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ضمن اشاره به موضوعات اخیر پیرامون افزایش قیمت رسمی خودروها که این روزها بسیار چالش برانگیز شده است؛ تصریح کرد: در صورتی که اصلاح قیمت ها به درستی و به موقع انجام شود، صنعت می تواند توانمند عمل کرده و برنامه های متعدد خود در حوزه تیراژ، کیفیت و استانداردسازی اجرا کند؛ البته که در خرداد ماه با توجه به اصرارهای بسیار برای اجرای تمام موارد استانداردهای ۸۵گانه، با بحران روبرو خواهیم شد. دو- سه مورد از آن ها بسیار هزینه بر است و صنعت را دچار چالش خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.