| کد خبر: 259780 |

◄ کامیون ساز عجیب که بورس بازان را بهت زده می کند

سال هاست در بورس تهران یک شرکت کامیون ساز حضور دارد که جزو عجیب ترین شرکت های بورسی به شمار می آید و سهامداران و بورس بازان از این شرکت و تحولات آن در بهت و حیرت به سر می برند.

تین نیوز

سال هاست در بورس تهران یک شرکت کامیون ساز حضور دارد که جزو عجیب ترین شرکت های بورسی به شمار می آید و سهامداران  و بورس بازان از این شرکت و تحولات آن در بهت و حیرت به سر می برند.

به گزارش تین نیوز در بورس تهران چند شرکت کامیون ساز پذیرش شده اند و فعالیت آنها از نقطه نظر مالی نیز برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه تا حد زیادی قابل درک است اما در میان این شرکت ها ، شرکتی وجود دارد که درک چگونگی فعالیت آن حداقل از نقطه نظر مالی چندان آسان نیست.

سخن از شرکتی است که جزو قدیمی ترین مجموعه های کامیون ساز کشور است و با آن که هنوز هم برخی از کهنه کارهای بازار کامیون این شرکت را به نام بنیان گذارش مرحوم اصغر قندچی می شناسند اما چندبار اسم عوض کرده و اکنون سایپا دیزل نامیده می شود.

فعالان بازار سهام به خوبی می دانند شرکت سایپا دیزل تولید کننده کامیون ها و کشنده های سنگین، شهرت خود را بیشتر مدیون همکاری و مشارکت با یک برند کامیونی مشهور جهان یعنی VOLVO است با این وجود سال هاست این برند شناخته شده سوئدی به دلیل تحریم همکاری خود را با سایپا دیزل قطع کرده و عملا مشارکتی بین این دو شرکت وجود ندارد.

در مقطع برجام مذاکرات برای آغاز همکاری مجدد این دو شرکت به جریان افتاد اما با خروج آمریکا از برجام باز هم دست سایپا دیزل از همکاری با شریک قدرتمند سوئدی کوتاه ماند. از سال ها قبل برای رفع این نقیصه و پر کردن جای خالی سوئدی ها، چینی های چشم بادامی وارد گود شدند و همکاری کامیون ساز قدیمی جاده مخصوص با آنها کلید خورد که همچنان نیز ادامه دارد.

موضوعی که فعالیت های شرکت سایپا دیزل را تاحدی عجیب می کند، وضعیت سود و زیان این شرکت است. سایپا دیزل با وجود برند معتبر خود و با وجود تولید بی وقفه چند مدل کامیون متوسط و سنگین و تریلی سنگین، سودی نصیب سهامداران خود نکرده و در زیان انباشته شناور است!

این شرکت بر اساس گزارش هایی که در سامانه کدال منتشر کرده در آخرین مجمع خود نیز با وجود سود خالص 1161 ریالی برای هر سهم – که صد البته سودی بسیار ناچیز و تامل برانگیز برای شرکتی چنین معتبر و قدیمی به شمار می رود – سود نقدی سهامداران را صفر ریال منظور کرده است. علت صفر بودن سود نقدی سهامداران نیز زیان انباشته ای است که این شرکت از سال های قبل یدک می کشد. در گزارش منتشر شده از این شرکت در سامانه کدال، زیان انباشته بالغ بر ۳,۰۶۰,۸۲۸ میلیون ریال درج شده است که این حجم زیان انباشته  نیز در نوع خود سوال برانگیز است.

سوال اصلی اینجاست که شرکتی که کامیون ها و تریلی های تولیدی خود را پیش فروش می کند و قبل از آن که تولیدی انجام شود، پول محصول در حساب های آن واریز می شود، چرا باید چنین زیان انباشته هنگفتی داشته باشد. این سوالی است که جا دارد مدیران این شرکت پاسخگوی آن باشند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی 0 0

    دزدی که شاخ و دم نداره همین دیگه زیان انباشته