| کد خبر: 256006 |

راه اندازی نخستین اتوبان الکترونیکی جهان در سوئد

سوئد نخستین اتوبان الکترونیکی جهان را به طول ۲۰ کیلومتر در سال ۲۰۲۵ راه اندازی می کند که به ویژه برای خودروهای برقی سنگین مفید خواهد بود.

تین نیوز

سوئد نخستین اتوبان الکترونیکی جهان را به طول ۲۰ کیلومتر در سال ۲۰۲۵ راه اندازی می کند که به ویژه برای خودروهای برقی سنگین مفید خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، سوئد در حال آماده سازی یک نوع زیرساخت منحصربه فرد است که به احتمال زیاد در آینده طرز فکر بشر را در مورد حمل ونقل و جابه جایی تغییر می دهد. این زیرساخت یک جاده الکترونیکی است که وسایل نقلیه برقی را هنگام رانندگی در آن شارژ می کند. این جاده ۲۰ کیلومتری که به عنوان نخستین اتوبان دائمی الکترونیکی جهان شناخته می شود، E20 نام دارد و در منطقه ای میان سه شهر بزرگ سوئد یعنی استکهلم، گوتنبرگ و مالمو قرار گرفته است.

جاده یادشده دو شهر مرکزی این کشور یعنی هالسبرگ و اوربرو را به یکدیگر متصل می کند. دلیل چنین انتخابی برای احداث جاده جدید این است که بخش بزرگی از جمعیت سوئد در فاصله سه ساعتی از اوربرو سکونت دارند و ۶۰ درصد از شرکت های این کشور در شعاع ۲۰ مایلی هالسبرگ واقع شده است. بنابراین منطقه منتخب پتانسیل بالایی برای گسترش جاده های الکترونیکی در مقیاس بزرگ دارد.

سوئد در گذشته با ایجاد جاده های الکترونیکی کوتاه، مناسب بودن چنین طرح هایی را آزموده است، با این حال بزرگراه فعلی فراتر از یک پروژه پیش خواهد رفت، زیرا قرار است به یک قطعه ثابت و بخشی از یک شبکه سه هزار کیلومتری از جاده های الکترونیکی تبدیل شود که تا سال ۲۰۳۵ در سوئد ایجاد خواهد شد.

محققان دانشگاه فناوری چالمرز خاطرنشان کردند که همه جاده های سوئد نیازی به برق رسانی ندارند و این اقدام تنها برای ۲۵ درصد از آن ها پیاده سازی خواهد شد تا با ایجاد سیستم کارآمدتر، تغییرات واقعی ایجاد کند.

راه‌انداری نخستین اتوبان الکترونیکی جهان در سوئد

جاده الکترونیکی جدید سوئد به احتمال زیاد توسط خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما هدف اصلی آن تسهیل تردد کامیون های باری و وسایل نقلیه سنگین است که با توجه به اندازه و ظرفیت خود، برای کار کردن به باتری های بسیار بزرگ تری نیاز دارند. این امر به نوبه خود آن ها را گران تر و شارژ کردن شان را طولانی تر می کند.

جاده هایی هم چون جاده الکترونیکی یادشده به عنوان شارژ پویا شناخته می شود که به معنی وجود امکان شارژ حین حرکت است. این امر حداقل دو مزیت سریع دارد که باعث می شود کامیون ها و حمل ونقل بار از ایستگاه های شارژ ثابت مستقل شود و انعطاف پذیری و بهینه سازی بیشتری پیدا کند. از سوی دیگر به عقیده کارشناسان به ارزان تر شدن تولید این خودروها منجر می شود، زیرا دیگر به باتری های بزرگی نیاز ندارند.

سوئد در حال حاضر برای تکمیل جاده جدید ضرب الاجل تعیین کرده، اما نحوه شارژ خودروها در آن هنوز مشخص نشده است و کارشناسان در حال بررسی مزایا و معایب سه گزینه موجود هستند. این گزینه ها شامل شبکه بالاسری کاتناری (Overhead Catenary System)، شارژ رسانا و شارژ القایی می شود.

شبکه بالاسری کاتناری از سیم های سقفی برای تأمین برق نوع خاصی از اتوبوس یا تراموا استفاده می کند، بنابراین تنها برای وسایل نقلیه سنگین قابل استفاده است. شارژ رسانا برای هر دو نوع وسایل نقلیه سنگین و خودروهای شخصی قابل استفاده است، اما تا زمانی که یک سیستم رسانایی مانند ریل وجود داشته باشد. در این سیستم وسایل نقلیه از طریق یک اهرم پایین تر شارژ می شوند که با ریل تماس برقرار می کند و در نهایت شارژ القایی که در آن تجهیزات ویژه مدفون زیر جاده برق را به یک سیم پیچ در خودروی الکتریکی می فرستند و سیم پیچ از آن برای شارژ باتری استفاده می کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.