| کد خبر: 253882 |

وزارت صمت حقوق مشتریان را ضایع کرد؛

تخصیص ۱۰ هزار دستگاه خودرو برای نوسازی در سال ۱۴۰۱

وزارت صمت با ادعای عدم تحویل سامانه حمل و نقل و مدیریت سوخت در کنار عدم تحویل خودرو به متقاضیان طرح نوسازی، حقوق مشتریان را ضایع کرد.

تین نیوز

احمدی، دبیر انجمن مرکز اسقاط کشور به «بازار» گفت: وزارت صمت با ادعای عدم تحویل سامانه حمل و نقل و مدیریت سوخت در کنار عدم تحویل خودرو به متقاضیان طرح نوسازی، حقوق مشتریان را ضایع کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، آغاز مسافرت های نوروزی شاخص و معیاری مناسب برای بررسی سن خودروها در حال تردد در جاده های کشور است. خودروهای که اغلب فرسوده، غیرایمن و مصرف بالا دارند، با در نظر گرفتن این مساله وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی در کشور باید برنامه ای مدون برای نوسازی محصولات را اجرا کند. نبود برنامه مدون در کنار افزایش قیمت خودرو منجربه فراموشی اجرای قانون نوسازی توسط خودروسازان شده است. علیرغم تعریف درآمد دولت از صنعت خودرو در بودجه سال ۱۴۰۲، هنوز مشخص نیست سرنوشت نوسازی خودروهای فرسوده چه می شود، برای بررسی این موضوع با سید امیر احمدی دبیر انجمن مرکز اسقاط کشور به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، در حال حاضر نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده چه شرایطی دارد؟ آیا متقاضیان طرح نوسازی خودرو، موفق به تحویل محصول جایگزین شدند؟

متاسفانه پس از جلسه این انجمن با وزیر صمت سامانه ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت به طور کامل تعطیل شده است، از تاریخ دهم بهمن ماه سال ۱۴۰۱ تا امروز نیز هیچ فرآیندی در این سامانه ثبت نمی شود. براساس این موضوع تمامی متقاضیان نوسازی خودرو که در قرعه کشی برنده شدند و اکنون باید خودرو فرسوده خود را تحویل و جایگزین بگیرند، با توقف ثبت و انجام فرآیند مواجه شدند.

* باتوجه به توقف فرآیند سامانه، کدام یک از وزارتخانه های راه یا صمت کوتاهی در زمینه اجرای قانون نوسازی خودرو دارند؟

وزارت راه مدعی است با استناد به قانون ساماندهی صنعت خودرو متولی نوسازی نیست، وزارت صمت نیز با ادعای عدم تحویل سامانه حقوق مشتریان طرح نوسازی خودرو را ضایع کرده است. متاسفانه هیچ مسئولی نیز پاسخگوی مشتریان جهت دریافت محصول جایگزین نیست.

وزارت صمت حقوق مشتریان را ضایع کرد|تخصیص ۱۰ هزار دستگاه خودرو برای نوسازی در سال ۱۴۰۱

* آیا طرح دیگری جز طرح «قرعه کشی» خودرو برای ارائه محصول جایگزین به مالکان خودروهای فرسوده وجود ندارد؟

مشتریانی که در طرح های قرعه کشی برنده شدند، به دلیل توقف ثبت قادر به تحویل خودرو جایگزین نیستند. این در حالی است که بیشتر متقاضیان، خودروهای فرسوده خود را به مراکز اسقاط تحویل دادند. غیر از طرح جایگزینی خودرو به شیوه قرعه کشی، گواهی اسقاط خودرو برای خودروسازان یا حتی موتورسیکلت سازان صادر شده است، براساس این گواهی مالکان محصولات فرسوده می توانند محصول جایگزین تحویل بگیرند، اما این مورد نیز به دلیل افزایش قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار انجام نشده است.

* در سال ۱۴۰۱ وزارت صمت اعلام کرد که خودروسازان می توانند بدون دریافت گواهی اسقاط محصولات خود را به بازار عرضه کنند، پیامد این موضوع به نظر شما چیست؟

وزارت صمت طی نامه ای به خودروسازان اعلام کرده است که شماره گذاری خودروها را بدون گواهی اسقاط انجام دهند. بزرگراه های کلانشهرها به پارکینگ عمومی تبدیل شده است، متاسفانه در حال حاضر ۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم. علیرغم اینکه مسولان شعار بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا را سر می دهند، به نظر می رسد که متولیان امر، دغدغه ای در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده برای حل بحران های مذکور ندارند.

وزارت صمت حقوق مشتریان را ضایع کرد|تخصیص ۱۰ هزار دستگاه خودرو برای نوسازی در سال ۱۴۰۱

* شما به عنوان دبیر انجمن مراکز اسقاط کشور چندی پیش جلسه ای در وزارت صمت داشتید، نتیجه آن چه بود؟

حدود یک ماه پیش جلسه ای در وزارت صمت با حضور مصطفی طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به میزبانی منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزیر صمت داشتیم، در آن جلسه نکاتی را در خصوص قانون ساماندهی صنعت خودرو به وزارت صمت متذکر شدم، اکنون منتظر انتشار آیین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت صمت هستیم. براساس آنچه که در جلسه مذکور اعلام شد، بیستم فروردین ماه تکلیف این قانون مشخص می شود، متاسفانه متقاضیان طرح نوسازی باید تا تاریخ مذکور جهت تحویل خودرو منتظر باشند.

* در سال ۱۴۰۲ به نظر شما وضعیت اسقاط خودرو در کشور چگونه خواهد بود؟ آیا افزایش روند اسقاط را شاهد خواهیم بود؟

باتوجه به تعریف درآمدزایی از صنعت خودرو در ردیف بودجه سال ۱۴۰۲ باید قیمت خودروهای فرسوده از یک و نیم درصد بیشتر شود تا مالکان این محصولات ترغیب به تحویل شوند. وزارت صمت تصور دارد که این قیمت می تواند اثر مثبت در روند بهبود خروج خودروهای فرسوده، کاهش تصادفات جاده ای، بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

* باتوجه به اینکه سامانه سامانه ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت متوقف شده است، وزارت صمت در خصوص فعالیت این سامانه کوتاهی نداشته است؟

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دومین نامه خود را به عنوان تذکر به وزارت راه داده است، خودرو سازان براساس بودجه سال ۱۴۰۱ موظف به تخصیص ۱۰ درصد از تولیدات خود به نوسازی بودند، اما این قانون اجرایی نشد. از ابتدا سال حدود ۱۰ هزار خودرو در سامانه نوسازی ثبت و تحویل شده است، اگر تولید خودروسازان را در کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم، باید ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را به متقاضیان ارائه می دادند اما وزارت صمت در این خصوص کوتاهی داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.