| کد خبر: 231134 |

◄ صنعت خودرو در سراشیبی سقوط

مدت هاست افرادی که در بازار خودرو سرمایه گذاری کرده بودند حالا به دنبال فروش خودرو هستند، اما خریداری نیست، حتی افرادی که مصرف کننده واقعی هستند نیز فعلا برای خرید دست نگه داشته اند.

تین نیوز

مدت هاست که از صنعت خودرو و رکود آن گزارش می نویسیم و کارشناسان و فعالان بازار خودرو بارها تاکید کرده اند که رویکردها و تصمیم گیری ها باید تغییر کند. اما متاسفانه همچنان در بر همان پاشنه می چرخد و گویا قرار نیست که صنعت خودروسازی ما ازاین ورطه ای که در آن گیر افتاده نجات یابد. در سال جدید بعد از آنکه خبرهایی درباره مذاکرات ایران و آمریکا و بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم ها سخن به میان آمد امید برای رونق به بازار خودرو ایجاد شد، اما این فقط در حد همان امید و آرزو باقی ماند و همچنان رکود پایدار است.

بعد از مسکن بازار خودرو به یکی از مهم ترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران تبدیل شده است. به گونه ای که در سال‌های اخیر و به دلایل تورمی، تبدیل نقدینگی به کالا و به‌طور عمده خودرو شایع شده بود، با این حال مدت هاست که همان افرادی که در این بازار سرمایه گذاری کرده بودند حالا به دنبال فروش خودرو هستند، اما خریداری نیست. حتی افرادی که مصرف کننده واقعی هستند نیز فعلا برای خرید دست نگه داشته اند.

نوسانات قیمت دلار نیز در این میان بی تاثیر نیست و با وجود آنکه پیش از این کارشناسان عنوان کرده بودند که کاهش قیمت دلار می‌تواند محرک خوبی برای بازار خودرو باشد اما از ابتدای هفته جاری شاهد افزایش تدریجی نرخ دلار بودیم امری که در نهایت منجر به سردرگم کردن مشتریان شد.

در این میان عده ای ورود شرکت های خارجی به بازار خودرو و آزاد کردن واردات خودرو را شوکی به بازار تلقی می کنند که می تواند صنعت را از این وضعیت رکود نجات دهد. اما کارشناسان نیز دچار یک سردرگمی شده اند و چندان این تحلیل را کارگشا نمی دانند، به گونه ای که برخی از آنها به ایرنا گفته اند:«هیچ حرفی برای گفتن نداریم، دیگر هیچ‌کس حتی برای خرید ارزان‌ترین خودروهای داخلی هم به بازار مراجعه نمی‌کند چه برسد به خودروهای خارجی.»

این در حالی است که شرکت های خودروساز داخلی نیز با وجود انحصار بازار داخلی در طی این سال ها ورشکست شده و هم اکنون با وجود زیان ده بودن همچنان فعالیت دارند. در این بین نمی توان از تصمیم گیری های غلطی نیز همچون شورای رقابت و قیمت گذاری دستوری چشم پوشی کرد. این شرایط حال حاضر صنعت خودروسازی کشورمان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.