| کد خبر: 231008 |

نگاهی به وضعیت صنعت و بازار خودرو

◄ چرا نمی‌توان به ورود شرکت‌های خارجی برای بهبود امیدوار بود؟

شرکت‌های خودروساز داخلی با وجود انحصار بازار تاکنون با زیان گسترده نیز همراه بوده‌اند و حالا دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند در میان میان برخی امیدوارند با ورود شرکت‌های خارجی به بازار داخلی گشایش‌هایی ایجاد شود.

تین نیوز

صنعت خودروسازی کشور سال‌هاست به‌واسطه تصمیمات غلط و بی‌تدبیری به بن‌بست رسیده است. شرکت‌های خودروساز داخلی نیز با وجود انحصار بازار داخلی همچنان با زیان گسترده تاکنون پیش رفته‌اند و حالا دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند. با این حال خبرهایی مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها و مذاکرات بین‌المللی این امید بوجود آمده که شاید گشایش‌هایی در این صنعت مهم ایجاد شود.

دوره تحریم‌ها نشان داد که خودروسازی به تنهایی قادر به رشد و تعالی نیست و بدون همکاری با بزرگان خودروسازی دنیا، کشورها نمی‌توانند به جایگاه مناسبی  در این عرصه دست یابند. در همین راستا این امید وجود دارد که با شکسته شدن انحصار شرکت‌های بر بازار خودرو وهمکاری با بزرگان صنعت خودرو تحول در این صنعت ایجاد شود. اما چه اندازه می‌توان به ورود شرکت‌های خارجی به بازار خودرو امیداور بود و آیا در چنین شرایطی امکان ایجاد رقابت و البته بالا رفتن کیفیت محصولات داخلی امیدوار بود؟

بر اساس تجارب سال‌های گذشته می‌توان گفت شرکت‌های خودرو ساز خارجی به دو طریق می‌توانند با ما همکاری و یا مشارکت داشته باشند؛ یکی همکاری یا مشارکت با خودروسازان داخلی و دیگری حضوری مستقل و بدون وابستگی به شرکت‌های خودروساز داخلی است.

اما این همه ماجرا نیست و بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند که اکثر مشکلات صنعت خودرو ایران ریشه‌ای و داخلی است به همین دلیل حتی با وجود ورود خودروسازان خارجی باز هم نمی‌توان امیداور بود که بازار خودرو سامان یابد. این دسته از کارشناسان بر این باورند که تصمیمات غلطی چون قیمت‌گذاری‌های دستوری و ورود نهادهای مختلفی مانند شورای رقابت در طی این سال‌ها  صنعت خودرو را به ورطه نابودی رسانده است.

بنابراین حتی اگر شرایط برای ورود شرکت‌ها و خودروسازان خارجی فراهم شود و مشارکت‌های خارجی رخ بدهد باز هم گشایش و تحول چشم گیری ایجاد نخواهد شد. چرا که قوانین دست و پا گیر و البته تجربه ترک خودروسازان خارجی در ایران بعد از تحریم‌ها بدون توجه به تعهدات خود همه امیدها را به یاس تبدیل می‌کند. بنابراین این سردرگمی در بازار خودرو همراه با زیان و ورشکستگی دائمی شرکت‌های داخلی امری نیست که با ورود دوباره شرکت‌های خارجی حل شود. پس آنچه که می‌تواند صنعت خودرو را نجات دهد اصلاحات داخلی و جلوگیری از تصمیمات غلطی است که صنعت خودروسازی را به این وضعیت دچار کرده است.

همان طوری که با وجود کاهش نرخ دلار و ریزش قیمت  در بیشتر بازارها همچنان بازار خودرو با قهر متقاضیان مواجه هستند و زیان شرکت‌های خودروساز نیز دوچندان شده است به گونه‌ای که اعلام کرده‌اند که با این روند قادر به ادامه فعالیت نیستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.