| کد خبر: 182421 |

◄ خودروسازان چینی‌ هم از ایران می‌روند

به‌نظر می‌رسد روند تولید خودروهای چینی که در ماه‌های قبلی برخلاف جهت نمودار تولید خودرو در ایران سعودی بود، اینک به شکل قابل‌توجهی نزول کرده است؛ به‌طوری‌که تولید بسیاری از خودروهای چینی در ایران به صفر رسیده است.

تین نیوز

به‌نظر می‌رسد روند تولید خودروهای چینی که در ماه‌های قبلی برخلاف جهت نمودار تولید خودرو در ایران صعودی بود، اینک به شکل قابل‌توجهی نزول کرده است؛ به‌طوری‌که تولید بسیاری از خودروهای چینی در ایران به صفر رسیده است؛ اما دلیل این نزول چیست؟

به‌گزارش تین‌نیوز این درحالی است که محصولات چینی بخش زیادی از تنوع بازار خودرو را دراختیار داشتند و به‌نوعی باعث ایجاد رقابت در بازار انحصاری خودرو ایران شده بودند.

درحال‌حاضر چند شرکت چینی در خودروسازی ایران حضور دارند که بیشتر آنها در بخش‌خصوصی فعالیت می‌کنند و برخی نیز میهمان ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان شرکت‌های وابسته به دولت، هستند. ازجمله شاخص‌ترین چینی‌های حاضر در صنعت خودرو ایران می‌توان به «چری»، «جک»، «لیفان»، «FAW»، «BYD»، «جیلی»، «ام‌جی»، «برلیانس» و «چانگان» اشاره کرد که تیراژ همه آنها در آخرین آمار اعلامی (آمار مربوط به دی‌ماه ۹۷) کاهشی و حتی در برخی موارد صفر بوده است. به‌عنوان‌مثال، چری که در ایران تحت عنوان «مدیران‌خودرو» محصولاتش را عرضه می‌کند، طی دی‌ماه امسال حتی یک دستگاه محصول نیز تولید نکرده است. همچنین جیلی نیز که «بم خودرو» میزبان محصولاتش در ایران است، هیچ تولیدی در دی‌ماه نداشته و لیفان نیز همین شرایط را دارد. شرکت‌هایی مانند «BYD» و جک نیز روندی نزولی در تولید داشته‌اند و طبق شنیده‌ها، برلیانس و ام‌جی نیز ظاهراً چندان تمایلی به ماندن در ایران ندارند.

 سه عامل افت چینی‌ها

عقب‌گرد چینی‌ها ریشه در عوامل مختلفی دارد که البته سرنخ بیشتر آنها به تحریم خودروسازی ایران مربوط می‌شود. دراین‌بین، سه عامل اصلی تضعیف فعالیت خودروسازان چینی در کشور عبارت‌اند از «قطع یا کند شدن روند تأمین قطعات از خارج»، «ضعف داخلی‌سازی خودروهای چینی» و «تغییر رویکرد خودروسازان چینی در بازار ایران».

به‌جز موضوع «ضعف داخلی‌سازی»، دو مورد دیگر کاملاً با تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه خودروسازی ایران در ارتباط است و طبعاً تا گشایشی سیاسی رخ ندهد، نمی‌توان امید چندانی به حل آنها داشت.

با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی کشور، قابل‌پیش‌بینی بود که روند تأمین قطعات از خارج، مختل شود و برخی خودروسازان خارجی، ایران را ترک کنند، بااین‌حال گمان می‌رفت چینی‌ها مانند دور قبلی تحریم (سال‌های ۹۱ و ۹۲) به فعالیت خود ادامه داده و حتی حضورشان را پررنگ‌تر نیز کنند.

در دور قبلی تحریم‌ها، خودروسازان چینی نه‌تنها از ایران نرفتند و فعالیت خود را کاهش ندادند، بلکه بر تعداد آنها افزوده شد و سهمشان در بازار خودروی کشور رو به فزونی گذاشت.

درواقع چینی‌ها از خلأ حضور شرکت‌های معتبر آسیایی و اروپایی در صنعت و بازار خودروی ایران طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ بهره برده و فعالیت‌هایشان را توسعه دادند. شرایط به شکلی پیش رفت که علاوه‌بر پررنگ‌تر شدن فعالیت خودروسازان چینی (آنها که از قبل در ایران بودند)، شرکت‌های جدیدی نیز به کشور آمدند و درنتیجه، سهم چینی‌ها در بازار خودروی ایران رشد قابل‌توجهی به خود دید و از مرز ۱۷ درصد نیز رد شد.

روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشت: دراین دوره تحریم‌ها باوجودآنکه تحریم‌ها به‌صورت یک‌سویه از طرف آمریکا وضع‌شده است خودروسازان چینی که از ایران به‌عنوان نردبان ترقی استفاده کرده بودند قصد دارند بازار ایران را ترک کنند.

این کار چینی‌ها درحالی رخ می‌دهد که خودروسازان و وزارت صنعت ایران حساب ویژه‌ای روی خودروسازان چینی برای عبور از تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن بازکرده بودند.

مختل شدن روند تأمین قطعات از چین، موضوعی بود که برخلاف پیش‌بینی‌ها گریبان خودروهای چینی را در ایران گرفت و سبب شد تیراژ در مسیر افت قرار گیرد. این اتفاق خود ریشه در همکاری نکردن بانک‌های چینی با ایران داشت.

درواقع شدت تحریم‌های آمریکا کار را به‌جایی رساند که بانکی‌های چینی نیز قید همکاری با ایران را زدند و دراین‌بین، چرخش «کونلون بانک» بدترین اتفاق ممکن برای خودروسازی ایران بود. این بانک چینی در دوران تحریم قبلی همکاری مناسبی با ایران داشت و به‌نوعی پل ارتباطی برای نقل‌وانتقال پول در آن مقطع بود و هرچند گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز نقش قبلی را بازی کند؛ اما تغییر چهره داد و از ایران به سمت آمریکا چرخید. گفته می‌شود برخی خودروسازان چینی تمایلی به ماندن در ایران ندارند و می‌خواهند به‌تدریج خارج شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.