| کد خبر: 180838 |

◄ آیا تسهیلات 15هزارمیلیاردی مشکلات صنعت خودرو را حل می‌کند؟

درحالی‌که بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان و بانک‌ها حدود 50 هزارمیلیارد تومان است، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از پرداخت تسهیلات 15هزارمیلیارد تومانی به دو خودروساز بزرگ کشور خبرداد.

تین نیوز

درحالی‌که بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان و بانک‌ها حدود 50 هزارمیلیارد تومان است، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از پرداخت تسهیلات 15هزارمیلیارد تومانی به دو خودروساز بزرگ کشور خبرداد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، عباس تابش شنبه‌شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در رابطه با معوقات خودروسازان بزرگ کشور اعلام کرد: درمجموع دو خودروساز حدود ۳۰۰ هزار خودرو معوق دارند که براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار  ٨٠ به ۲۰ درصد است؛ یعنی خودروساز حق بیش از ۲۰ درصد تولید خود را به فروش فوری تخصیص بدهد و حداقل ۸۰ درصد باید به خودروسازها برای ایفای تعهدات و معوقات خود تخصیص دهند. برای این کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت ناظرهای خود را از روز ابلاغ این تصمیمات، در دو خودروسازی مستقر می‌کنند و دقیقاً رصد می‌کنیم که ۸۰ درصد معوقات به‌موقع تحویل داده شود.

تابش درخصوص آمار فروش خودروها گفت: مجموع فروش‌ها ٩٢٠ الی ٩٣٠ هزار  دستگاه تا پایان سال ٩٨ گزارش‌شده است؛ اما معوقات در حدود ٢٩٠ الی ٣٠٠ هزار دستگاه هستند. هدف ٢٠ درصدی که برای فروش فوری به جهت تعدیل قیمت در حاشیه بازار است، باید محقق شود. به عبارتی باید ۲۰ درصد، باعث کاهش نرخ بازار برای خودروها شود که چنانچه این اتفاق نیفتد، ستاد تنظیم بازار ورود خواهد کرد.

او درباره حق‌وحقوق مشتریانی که شاهد تغییرات قیمتی دور از انتظار در زمان موعد تحویل نسبت به زمان ثبت‌نام هستند، گفت: خودروهایی که صحبت می‌شود، خودروهایی است که شامل قیمت‌گذاری نمی‌شود؛ یعنی خودروهایی که بالای ۴۵ میلیون تومان در قبل قیمت‌گذاری شده بود. شرکت‌های عرضه‌کننده این خودروها قاعدتاً باید قیمت نهایی را برای مصرف‌کننده در سامانه ١٢۴ سازمان حمایت اعلام کنند. قیمت‌گذاری حتماً باید براساس ضوابط هیأت تعیین قیمت‌ها باشد. درحال‌حاضر از دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا و همچنین سایر عرضه‌کنندگان خواسته‌ایم قیمت‌ها را ظرف ۴٨ ساعت در سامان، ir.124 بارگذاری کنند.

تابش در رابطه با به رسمیت شناختن یا نشناختن قیمت‌های اعلام‌شده، تصریح کرد: قیمت‌های اعلام‌شده نیاز به بررسی‌های کارشناسی داشته و نیازمند ارائه مستندات است؛ لذا خواستار این موضوع هستیم که تا پایان هفته مستندات قیمت‌گذاری را دراختیار ما قرار دهند. برای سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، ملاک، حقوق مصرف‌کننده است. شرکت‌ها می‌توانند قیمت‌گذاری انجام دهند اما در آن تأکید شده که قیمت‌گذاری‌ها حتماً براساس ضوابط قیمت‌گذاری انجام شود. با توجه به اینکه این خودروها شکایت محور هستند، اگر شاکی به ما اعلام کند، ما براساس قانون باید رسیدگی کنیم. البته لازم است برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور، ۱۵ هزارمیلیارد تومان به‌عنوان سرمایه در گردشگر به آنان پرداخت شود که حتماً این امر انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: افزایش قیمت خودرو در شرکت‌های تولیدکننده باهدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف‌کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی درنظر گرفته‌شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.