| کد خبر: 173559 |

◄ پیشنهاد استفاده از «یوزانس» برای سرپا نگه داشتن صنعت خودروسازی

پیش‌تر همکاری قطعه و خودروساز از سازوکار مشخصی برخوردار بود اما در حال حاضر به دلیل تغییر و نوسانات ارزی، باید سیاست‌ها در این بخش تغییر پیدا کند.

تین نیوز

کارشناس صنعت خودرو کشورمان، استفاده از ساز و کار یوزانس برای مدیریت محدودیت‎های ارزی صنعت خودرو  را تنها راه برون‌رفت از مشکل انتقال ارز از کشور برای صنایع قطعه و خودروسازی دانست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، ساسان قربانی گفت: در ابتدا باید بپذیریم که در صنعت خودرو ایران، مواد اولیه برای به‌کارگیری در تولید خودرو از طریق واردات تامین می‌شود.

وی افزود، پذیرش این موضوع از این جهت اهمیت دارد که این صنعت بدون تخصیص و تامین ارز  قادر به ادامه حیات خود نیست. ناگفته نماند که در تمام کشورهای صاحب صنعت خودروسازی، همه صنایع خودروسازی نسبت به تامین برخی از قطعات خود از طریق واردات هستند. پس این امر یک موضوع جهانی است و صنعت خودرو ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

قطعه‌ساز کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: ما نیاز ارزی در بخش خودرو و تامین قطعه داریم که به روش‌های مختلف از جمله «یوزانس» قابل انجام است. در کشورهایی که مشکل اقتصادی وجود ندارد، در کشورهای همکار با حواله ارز مورد نیاز را جابه‌جا می‌کنند و یا در کشورهایی که به روش L.C با یکدیگر همکاری می‌کنند، این همکاری به سادگی صورت می‌گیرد.

به گفته وی در دنیای امروز به جز ایران که از استثنائات هست، به هیچ وجه صنعت خودرو درگیر چنین تنش‌هایی نیست، به آن معنا که دولت‌ها بستری را آماده می‌کنند که تولیدکننده به راحتی به کار تولید بپردازد. اما در ایران به اشکال مختلف همواره مشکل تامین منابع ارزی وجود داشته است.

 قربانی مشکل ارزش پول ملی را یکی از چالش‌های فراروی صنعت کشور عنوان کرد و افزود: پیش‌تر همکاری قطعه و خودروساز از سازوکار مشخصی برخوردار بود اما در حال حاضر به دلیل تغییر و نوسانات ارزی، باید سیاست‌ها در این بخش تغییر پیدا کند.                                       

کارشناس صنعت خودرو کشورمان تصریح کرد: یوزانس باتوجه‌به تعاریفی که از معنای آن در تجارت بین‎الملل وجود دارد، می‌تواند تنها راهکار برون‎رفت از بن‌بست محدودیت منابع ارزی در صنایع ارزبری مانند خودرو و قطعه باشد.

وی درباره مشارکت‌ شرکت‌های مادر و صاحبان لایسنس‌های خارجی و طرف قرارداد با خودروسازان داخلی گفت: در موعد تحریم‌های گذشته که خودروسازان در انتقال ارز دچار مشکل شدند، با استفاده از شرایط تسهیل‎کننده یوزانس توانستند بحران‌های پیش روی خود را پشت سر بگذارند و اعطای برخی تسهیلات از سوی طرف‌های خارجی کمک کرد تا میزان خروج ارز در زمانی که درآمد ارزی کشور کاهش داشت، کنترل شود.

به گفته وی، شرایط کنونی کشور اقتضا می‌کند با توجه‌ به اعمال تحریم‌های شدید بین‌المللی، به منظور حمایت حمایت از صنایع بزرگ داخلی به مساله یوزانس از سوی موسسات مالی و بانک‌ها اهمیت بیشتری داده شود و بانک‌ها می‎توانند برای تقلیل فشار وارده به سیستم ارزی کشور با گرفتن موافقت طرف‌های خارجی خود برای استفاده از اعتبارات اسنادی در خصوص تامین منابع مالی خودروسازان به یاری آن‌ها آمده و صنعت خودرو کشور را سرپا نگه دارند.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نوسانات ارزش پول ملی پرداخت و افزود: در چنین شرایطی نمی‌توان نُرم استانداردهای جهانی را رعایت کرد. آن چیزی که در دنیای صنعتی و دارای اقتصاد موفق رخ می‌دهد در ایران اتفاق نمی‌افتد به دلیل این‌که پول ملی ما از ازرش کافی برخوردار نیست.

کارشناس صنعت خودرو کشور خاطرنشان کرد: بنا به دلایل یاد شده باید راهکارهای متفاوت از جهان را برای صنعت خودرو ایران داشته باشیم. زیرا امروز به علت محدودیت گشایش اعتبار ایران در بانک‌های جهان باید تمامی پول مواد به حساب تولید کننده مواد اولیه واریز شود تا مواد خریداری شده به کشورمان ارسال شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.