| کد خبر: 171600 |

◄ افت شدید تولید داخل خودروهای فرانسوی

درحالی‌که تیراژ خودروهای چینی مونتاژ ایران درحال رشد است، کاهش تولید محصولات فرانسوی خودروسازان بزرگ با افت شدید، آمار کلی تولید خودرو را کاهش داده‌اند.

تین نیوز

درحالی‌که تیراژ خودروهای چینی مونتاژ ایران درحال رشد است، کاهش تولید محصولات فرانسوی خودروسازان بزرگ با افت شدید، آمار کلی تولید خودرو را کاهش داده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، با خروج پژو از ایران، در چهار ماه ابتدایی سال‌جاری ایران‌خودرو با تولید ۴۸ هزار و ۶۹۶ دستگاه پژو ۲۰۶ کاهش تولید ۸٫۷ درصدی را در تولید این محصول محبوب و پر خریدار بازار تجربه کرد.

۴۰۵ با تیراژی ۳۳ هزار و ۶۰۸ دستگاهی، ۴/ ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته است. دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز در چهار ماه نخست امسال با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۳۲ هزار و ۳۷۷ دستگاهی را تا پایان تیر به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۱۴ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. تولید سمند هم با کاهش ۲۵ درصدی تولید به ۲۴ هزار و ۲۸۵ دستگاه رسید.

رانا هم با تیراژ ۹۸۸ دستگاه، ۶۳ درصد کاهش تیراژ را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است، اما دنا با تیراژ ۱۶ هزار و ۶۷۷ دستگاه توانست رشد ۶۶ درصدی را به ثبت برساند که این رشد بیشتر به‌دلیل تولید پایین این خودرو در سال گذشته بوده است.

در مورد تولید خودروهای رنو هم ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ پنج هزار و ۴۰۴ دستگاهی‌شان در تولید تندر۹۰، با کاهش تولید ۶۰ درصدی مواجه شده‌اند.

در بخش مدل‌های مونتاژی ایران‌خودرو بازهم کاهش تولید را تجربه کرد. سوزوکی گرند ویتارا با تیراژ یک‌هزار و ۴۵۱ دستگاه کاهش ۳۰ درصدی در تولید داشت اما هایما با تیراژ 6 هزار و ۶۶۹ دستگاه‌ توانست رشد تولید ۱۲۰ درصدی را در چهارماهه نخست امسال ثبت کند.

به لطف کاهش چشمگیر تولید تندر ۹۰ و جایگزینی دانگ‌فنگ اچ‌سی کراس در تحویل به مشتریان توانست با تیراژ ۹ هزار و ۱۹۸ دستگاه ۹درصد رشد داشته باشد.

پژو ۲۰۰۸ که فعلاً در مدار رشد تولید قرار دارد با رفتن پژو، مشخص نیست تولید آن‌چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این محصول که اولین خودروی پسابرجامی پژو در ایران به‌شمار می‌رود تا پایان تیر امسال تیراژی برابر با دو هزار و ۹۵۶ دستگاه داشته است. با این حساب، ۲۰۰۸ نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته، رشدی ۶۳۲ درصدی را به خود می‌بیند.

تیبا هم تیراژ پراید شد

در سایپا تیبا با رشد قابل‌توجه ۶/ ۴۷ درصد درحال تولید است و ۶۱ هزار و ۹۰۲ دستگاه تیراژ در چهار ماه نخست امسال داشته است. بخشی از این افزایش تیراژ مدیون کاهش ۸٫۵ درصدی تولید پراید است. سایپا در این مدت ۶۲ هزار و ۸۴۰ دستگاه انواع پراید تولید کرده است. با توجه به نزدیک شدن آمار تولید تیبا به پراید، به‌نظر می‌رسد که سایپا درصدد جایگزینی پراید با این مدل است.

سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیا موتورز کره است، با کاهش تولید مواجه شده‌اند. طبق آمار تا پایان تیر امسال شش هزار و ۵۸۷ دستگاه سراتو مونتاژ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶/ ۲۰ درصد کاهش تولید داشته است. گفته می‌شود دلیل اصلی کاهش تولید سراتو، مشکلات موجود بر سر راه نقل‌وانتقال پول است و این موضوع سبب شده تأمین قطعات محدود شود.

پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته ۱۷ هزار و ۱۲۳ دستگاه برلیانس را در چهار ماه ابتدایی امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶/ ۳۵ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که دراین‌بین، چانگان تیراژ پنج هزار و ۲۸۰ دستگاهی را تا پایان تیر امسال از خود به‌جا گذاشته است. براین اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۲۱ درصدی را به خود می‌بیند. آریو که در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد با تیراژ دو هزار و ۸۸۷ دستگاه، چهار درصد کاهش تولید داشته است.

در پارس‌خودرو آمارها خبر از کاهش تیراژ تندر۹۰ می‌دهند. براین اساس، ۲۲ هزار و ۶۰۹ دستگاه محصول عضو خانواده ال۹۰ در این شرکت به تولید رسیده که نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته، ۲/ ۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. دراین‌بین، پارس‌خودرویی‌ها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر۹۰) را در چهار ماه امسال به ۱۱ هزار و ۲۵ دستگاه رسانده‌اند که این آمار از کاهش تولید ۴/ ۲۸ درصدی حکایت دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.