| کد خبر: 167684 |

◄ خودروسازان فرانسوی چه میراثی از خود باقی می‌گذارند؟

اگر کمی از خودرو سر دربیاورید می‌دانید که ضرایب دنده‌های خودرو تقریباً در همه خودروها یکسان است. ضریب دنده یک، سه، دنده چهار، یک و دنده‌پنج، 0.8 است. دنده دو و سه هم در میان این ضرایب قرار می‌گیرند. در جعبه‌دنده‌های خودکار هم دنده یک ضریبش کمتر از 3 و دنده سه، جایگزین چهار است و ضریبش یک است.

تین نیوز

اگر کمی از خودرو سر دربیاورید می‌دانید که ضرایب دنده‌های خودرو تقریباً در همه خودروها یکسان است. ضریب دنده یک، سه، دنده چهار، یک و دنده‌پنج، 0.8 است. دنده دو و سه هم در میان این ضرایب قرار می‌گیرند. در جعبه‌دنده‌های خودکار هم دنده یک، ضریبش کمتر از 3 و دنده سه، جایگزین چهار است و ضریبش یک است.

به‌این‌ترتیب می‌توان گفت این دیفرانسیل است که حداکثر سرعت در هر دنده را تعیین می‌کند. به‌طور مثال حداکثر سرعت پراید در دنده یک حدود 50 کیلومتر بر ساعت است؛ اما در برخی خودروهای سوپراسپورت این سرعت تا 120 کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد؛ اما ضریب دنده یک در هر دو خودرو نزدیک به 3 است.

حال اگر شما با خودروهای ساحت آلمان، انگلستان، ژاپن، کره و حتی چین رانندگی کرده باشید مشاهده می‌کنید که ضریب دیفرانسیل جعبه‌دنده‌های دستی این خودروها به‌نوعی انتخاب‌شده است که در سرعت 90 کیلومتر بر ساعت در دنده‌پنج، دور موتور حدود 2200 دور بر دقیقه باشد و این عدد در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت حدود سه هزار دور بر دقیقه باشد.

این ضریب دنده باعث می‌شود تا خودرو در سرعت‌های مجاز در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها با بهترین راندمان مصرف سوخت حرکت کنند.

حالا اگر شما خودروهای فرانسوی مانند پژو 206، 405، 207 یا محصولات رنو و سیتروئن را سوار شده باشید مشاهده می‌کنید که خودرو دارای ضریب دیفرانسیل بالایی است، به‌طوری‌که خودرو در دنده‌ پنج و سرعت 90 کیلومتر بر ساعت دور موتوری بیش از 2500 خواهد داشت و در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت این عدد به بیش از 3500 دور بر دقیقه خواهد رسید.

یکی از عمده دلایل مصرف بالای سوخت در محصولات فرانسوی همین ضریب بالای دیفرانسیل است. در این خودروها شما به‌طور میانگین، حدود 10 تا 15 درصد مسیر کمتری را در برابر هر دور موتور خواهید راند. پس مصرف سوخت شما هم در همین حدود بیشتر از خودروهای ژاپنی، کره‌ای، آلمانی یا انگلیسی است.

حال با توجه به توسعه تعداد زیادی از محصولات خودروسازان داخلی مانند سمند، سورن و دنا بر مبنای خودروهای فرانسوی، ضریب دنده در این خودروها هم همین شرایط نامطلوب را دارد.

موتور خودروهایی مانند دنا طراحی شرکت‌های غیر فرانسوی است، اما بازهم ضرایب دیفرانسیل این خودرو هم مشابه خودرویی مانند 405 است. این در همه مدل‌های دنا، دنا پلاس و دنا توربو با قدرت‌های متفاوت یکسان است و باعث شده تا بسیاری از خریداران این خودرو از صدای زیاد موتور نسبت به رقبا در سرعت‌های مشابه شکایت داشته باشند.

اگر دقت کرده باشید، معمولاً حجم باک بنزین خودروهای فرانسوی بسیار بزرگ‌تر از رقبا است و در تبلیغاتشان مسافت طی شده با یک‌بار سوخت‌گیری اهمیت زیادی دارد. این در حالی است که به‌طور مثال خودرویی مانند مزدا 2 که مدتی توسط بهمن موتور در ایران مونتاژ شد با باک بنزین کوچک‌تر مسافتی مناسب را طی می‌کند و از این نظر با 206 و 207 قابل قیاس است.

البته بسیاری از مردم ایران به این شرایط عادت کرده‌اند به‌طوری‌که در هنگام خرید خودروهای ژاپنی اعتراض دارند که در هنگام تعویض دنده خودرو افت کشش محسوس است. به‌نظر می‌رسد این دوستان همگی از روی عقربه کیلومتر شمار دنده را تعویض می‌کنند و نگاهی به دور موتور ندارند.

خودروسازان داخلی هم همچون همیشه، فقط در پی فروش محصولاتشان هستند و مسائلی مانند مصرف بنزین، ایمنی، امکانات رفاهی و کیفیت ساخت برایشان اهمیتی ندارد و هر کس این نکات را به آن‌ها گوشزد کند عامل عقب‌ماندگی صنعت خودرو است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.