| کد خبر: 165400 |

◄ قیمت فولاد تأثیری بر قیمت خودرو ندارد

امروز برخی خودروهای داخلی به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه توسط خودروسازان گران شدند. خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با انتقاد از این اتفاق گفت: چرا درزمانی که قیمت فولاد به نصف کاهش‌یافته بود قیمت خودرو ارزان نشد و حالا به بهانه گران شدن مواد اولیه، خودرو گران شده.

تین نیوز

امروز برخی خودروهای داخلی به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه توسط خودروسازان گران شدند. خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با انتقاد از این اتفاق گفت: چرا درزمانی که قیمت فولاد به نصف کاهش‌یافته بود قیمت خودرو ارزان نشد و حالا به بهانه گران شدن مواد اولیه، خودرو گران شده.

امروز در حالی برخی خودروهای داخلی تا ده میلیون تومان افزایش قیمت داشتند که بر اساس ابلاغیه دولت تا پایان خردادماه نباید هیچ کالایی نباید افزایش قیمت داشته باشد.

در میان لیست خودروهای گران شده خودروهایی به چشم می‌خورند که قیمت آن‌ها کمتر از ۴۵ میلیون تومان است که بر اساس قانون این دسته از خودروهای سواری رقابتی نبوده و به شکل انحصاری عرضه می‌شوند. به همین دلیل قیمت آن‌ها باید از طریق شورای رقابت تعیین شود.

اما ازجمله دلایلی که خودروسازان درباره افزایش قیمت ذکر کرده‌اند، افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت مواد اولیه به‌خصوص فولاد بوده است. دلیلی که رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آن را چندان موجه نمی‌داند.

به گفته او، افزایش قیمت فولاد در هفته‌های اخیر متناسب با افزایش قیمت‌های جهانی است و تولیدکنندگان فولاد دقت می‌کنند با واکنش مناسب نسبت به بازار جهانی افزایش قیمت‌ قابل‌توجهی را به‌طور لحظه‌ای نداشته باشند.

خلیفه سلطان اظهار کرد: هرگونه افزایش قیمت در بازار فولاد به خاطر شرایط جهانی است که با تمام این اوصاف اکنون قیمت عرضه فولاد به داخل کشور کمتر از قیمت‌های صادراتی تولیدکنندگان ایرانی است و تمام تلاش شده تا فشاری بر تولید داخلی وابسته به فولاد از طرف تأمین‌کنندگان وارد نشود.

به گزارش ایسنا، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به دلیلی که خودروسازان برای افزایش قیمت خود می‌آورند، گفت: فولاد نمی‌تواند سهمی در افزایش قیمت خودرو داشته باشد، چراکه در سال‌های گذشته در مقطعی قیمت فولاد به نصف قیمت فعلی رسید و با افت قابل‌توجه مواجه بود، اما مگر خودروسازان در آن زمان قیمت محصولات خود را کاهش داده‌اند که حالا بخواهند نوسانات طبیعی بازار را بهانه کرده و افزایش قیمت را به فولاد ربط دهند؟!

در ایران شاسی، قطعات جلوبندی، بدنه و بلوک سیلندر تمام خودروها از انواع مختلف فولاد تولید می‌شوند. این قطعات بخش زیادی از وزن خودرو را تشکیل می‌دهند اما خودروسازان با ارزان شدن قیمت این ماده اولیه هیچ‌گاه قیمت خودروهایشان را کاهش نداده‌اند.

در خودروهای مدرن امروزی بخش زیادی از قیمت خودرو مربوط به استفاده از سیستم‌های نوین صنعت خودرو مانند پارک خودکار، سیستم‌های ایمنی فعال و ... است؛ اما در خودروهای داخلی هیچ سیستم پیشرفته‌ای استفاده نمی‌شود که قیمت آن بر قیمت خودرو تأثیر بگذارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.