| کد خبر: 164390 |

نفع صنعت از یکسان‌سازی نرخ ارز

یکی از مطالبات به‌حق بخش خصوصی یکسان‌سازی نرخ ارز بوده که حداقل از سه سال پیش قول آن توسط مسئولان دولتی داده شد. دراین‌بین یکسان‌سازی هم باعث نظم و ترتیب بهتری در برنامه‌ریزی می‌شود و هم به دلیل اینکه صنعت خودرو یکی از صنایع پیشران و تأثیرگذار در تولید ناخالص ملی است بیش از دیگر صنایع از یکسان‌سازی نرخ ارز منتفع می‌شود.

تین نیوز

محمد‌رضا نجفی‌منش*: یکی از مطالبات به‌حق بخش خصوصی یکسان‌سازی نرخ ارز بوده که حداقل از سه سال پیش قول آن توسط مسئولان دولتی داده شد. دراین‌بین یکسان‌سازی هم  باعث نظم و ترتیب بهتری در برنامه‌ریزی می‌شود و هم  به دلیل اینکه صنعت خودرو یکی از صنایع پیشران و تأثیرگذار در تولید ناخالص ملی است بیش از دیگر صنایع  از یکسان‌سازی نرخ ارز منتفع می‌شود.

همچنین از مزایای دیگر یکسان‌سازی و اعلام رسمی نرخ ارز این است که  مواد اولیه چه داخلی و چه وارداتی  که مستقیماً از نرخ ارز متأثر می‌شود حالت ثبات پیدا می‌کند. در حوزه قطعه‌سازی نیز باید گفت اعلام نرخ رسمی منجر به آن می‌شود که در محاسبه نرخ مواد اولیه در آنالیز قیمت قطعه‌سازان از اعداد متفرقه و سلیقه‌ای اجتناب و نرخ رسمی ملاک قرار گیرد. مواد اولیه داخلی نیز که معمولاً از نرخ ارز تبعیت می‌کند وضعیت مناسب‌تری پیدا خواهد کرد و صادرات آن فقط به‌صرف نرخ ارز بالاتر در مقابل بازار داخلی منطقی‌تر می‌شود. رویکرد مثبت دیگر این  اقدام دولت  این است که    برنامه‌ریزی برای صادرات خودرو و قطعات باثبات نرخ جنبه عملیاتی به خود می‌گیرد.

در این زمینه برخی از فعالان اقتصادی توصیه می‌کنند که در کنار یکسان‌سازی نرخ ارز باید بیمه نرخ ارز (هجینگ) نیز راه‌اندازی شود و واقعی بودن نرخ ارز در آینده توسط بازار تعیین شود. این نکته نیز باید یادآوری شود که   تصمیم دوشنبه‌شب گذشته ستاد اقتصادی (مبنی‌بر تک‌نرخی کردن نرخ ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان) در صورت ثبات باعث جلب اعتماد عمومی به دولت و بی‌اعتمادی به بازار دلالی و سفته‌بازی خواهد شد و توطئه سودجویان و دشمنانی که می‌خواهند از این طریق ضربه بزنند خنثی می‌شود.

*فعال صنعت قطعه‌سازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.