| کد خبر: 270694 |

دسترسی زائران از ایستگاه های فرودگاه، راه آهن و پایانه اتوبوس بین شهری به مترو فراهم شد

◄ قطار شهری مشهد به حرم رضوی رسید

ساخت طولانی ترین خط ریلی درون شهری مشهد پس از گذشت 8 سال به ایستگاه پایانی رسید. عملیات «تست گرم» این خط ریلی روز گذشته با حضور مسئولان استانی و کشوری با موفقیت انجام شد.

تین نیوز

 ساخت طولانی ترین خط ریلی درون شهری مشهد پس از گذشت 8 سال به ایستگاه پایانی رسید. عملیات «تست گرم» این خط ریلی روز گذشته با حضور مسئولان استانی و کشوری با موفقیت انجام شد. 

بر این اساس برای نخستین بار متروی مشهد امسال با مسافرگیری ۳ ایستگاه «پایانه مسافربری»، «باب الجواد (ع)» و میدان شهدا به حرم مطهر رضوی می رسد.

رکورد ریل گذاری در کشور زده شد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در این مراسم اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم از دهه ٨٠ در طرح های زیرساختی شروع به کار کرده و اینک در ٩ استان کشور از جمله خراسان رضوی در حال اجرای پروژه های عمرانی است.

سردار عبدالرضا عابد با بیان اینکه تست گرم فاز اول خط سوم متروی مشهد انجام شده و بزودی این مسیر آماده مسافر گیری خواهد شد، افزود : این خط برای تسهیل تردد زائران به حرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علاوه بر این خطوط دوم و چهارم را نیز به یکدیگر متصل می کند.

سردار عابد اضافه کرد: این قرارگاه در حوزه های مختلفی وارد شده و در حوزه انرژی نیز پروژه های خوبی در دست اجرا است که در میادین مشترک نفت و گاز موفقیت های خوبی کسب کرده ایم.

تردد آسان زائران به حرم رضوی

استاندار خراسان رضوی نیز در این زمینه اظهار کرد: اهمیت خط سوم و بخش اول آن در این است که شبکه ریلی مشهد به حرم رضوی متصل می شود و زائران با این خط از پایانه به راحتی به حرم منتقل می شوند

یعقوب علی نظری افزود: قرارگاه خاتم در خطوط مترویی مشهد بسیار خوب اقدام کرده و زمینه حمل و نقل آسان را فراهم کرده است.

محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد نیز با تأکید بر اینکه 4 خط ریلی برای شهر مشهد تعریف شده است، اظهار داشت: در حال حاضر خطوط یکم و دوم متروی این شهر فعال است.

وی ادامه داد: خط یکم به زائرانی که از طریق فرودگاه وارد می شوند، خط دوم به مسافران ورودی از راه آهن و خط سوم به زائران ورودی از پایانه مسافربری خدمت رسانی می کند. بخش اول خط سوم نیز اتصال دهنده خطوط ریلی به حرم است.وی با اعلام اینکه امسال بخش اول خط سوم قطار شهری بهره برداری می شود، افزود: با بهره برداری از این بخش حفاری های تمام مسیر خط سوم نیز به پایان می رسد.

آغاز مسافرگیری خط سوم متروی مشهد

کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد هم با اشاره به نیاز ٤٠ هزار میلیارد ریالی برای اتمام خط سوم متروی مشهد، اظهار داشت: اوراق مشارکت خوبی برای این پروژه عملیاتی شده که تیر ماه به حساب شهرداری واریز می شود.

وی اضافه کرد: اعتبار مالی ٢٠ هزار میلیارد ریالی با دستور رئیس جمهور برای متروی مشهد اختصاص یافته که از استاندار می خواهیم پیگیر تخصیص این اعتبار باشد.

وی درخصوص جزئیات این خطوط گفت: فاز نخست این خط به  طول 6 کیلومتر از میدان شهدا، باب الجواد (ع) تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) خدمت رسانی انجام می دهد. فاز دوم این خط هم از میدان شهدا تا میدان امام علی (ع)، فاز سوم از پایانه امام رضا (ع) تا شهرک ابوذر و درنهایت فاز چهارم این خط از میدان امام علی (ع) تا انتهای امیریه است.

کیامرز با بیان اینکه این خط دارای 7 ایستگاه میدان شهدا، شارستان، باب الجواد (ع)، دانش، بسیج، ۱۵ خرداد و پایانه مسافربری است، ادامه داد: اکنون هسته مرکزی ایستگاه های پایانه مسافربری، باب الجواد(ع) و میدان شهدا به پایان رسیده و در مرحله اجرای خروج دسترسی مسافران، تأسیسات مکانیکی و برقی، تجهیزات و معماری ایستگاه ها هستیم. همچنین برای چهار ایستگاه دیگر به دنبال گرفتن مجوز ترک تشریفات از دولت هستیم.

هر ۶ ماه یک ایستگاه

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد افزود: امسال 3 ایستگاه از مجموع هفت ایستگاه فاز نخست خط ۳ وارد مسافرگیری خواهد شد و چهار ایستگاه دیگر نیز هر 6 تا 8  ماه وارد مدار خواهند شد.

وی همچنین درباره عملیات انجام تست گرم فاز نخست خط ۳ مترو گفت: یکی از موضوعات اصلی در جریان ساخت این خط، انجام عملیات ریل گذاری قطار و برق رسانی به ریل بود که این عملیات از سال ۱۴۰۱ با ایجاد اتاق های تجهیزات برای تابلو های برق آغاز شد و اواخر سال ۱۴۰۱ بود که عملیات ریل گذاری نیز شروع شد. در حال حاضر یکی از دو خط رفت  و برگشتی این 6  کیلومتر به شکل کامل اجرا و تست گرم نیز روی یک خط با برق اصلی ایستگاه باب الجواد (ع) انجام شده است.

پیشرفت 60 درصدی خط دوم

کیامرز افزود: ریل گذاری خط دوم نیز اکنون ۶۰ درصد پیشرفت دارد و با تأمین قطعات آن تا تیر ماه آماده اجرای تست گرم می شود. همچنین تا پایان تابستان امسال نیز سه ایستگاه این خط آماده بهره برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با تأکید بر اینکه درمجموع برای ادامه کار در این خط، اعتباری معادل ۴ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است، گفت: اکنون یک قطار از خط ۲ به خط ۳  برای انجام تست گرم منتقل شده است و با اجرای این عملیات، برق دوباره قطع خواهد شد تا اقدامات تکمیلی از سر گرفته شود. البته یک  ماه قبل از مسافرگیری در این خط بار دیگر تست گرم نهایی انجام می شود و با اجرای این عملیات، عملاً فاز نخست خط ۳  قطار شهری مشهد آماده بهره برداری و مسافرگیری می شود.

تأمین واگن ها با دولت است

وی همچنین درباره تأمین واگن های این خط نیز گفت: اکنون خط ۲ متروی مشهد با ظرفیت کامل خود درحال مسافرگیری بوده و برای بهره برداری از خط هم سه رام قطار از خط ۲ وارد این خط خواهد شد تا در سرفاصله زمانی 15 تا 17 دقیقه مسافرگیری را برای مدتی معلوم انجام دهیم. البته این اقدام موقتی بوده و درمجموع تأمین واگن ها با دولت است که باید پیگیری ها در این زمینه انجام شود. پس از این نیز مرحله نهایی ساخت فاز نخست خط ۳ متروی مشهد آغاز و این بخش از خط ۳ برای مسافرگیری آماده خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.