| کد خبر: 255678 |

◄ مشکلات سرمایه گذاری در اطراف حرم امام رضا (ع)

آیا چالش سرمایه گذاری در محدوده بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) برطرف خواهد شد؟

تین نیوز

آیا چالش سرمایه گذاری در محدوده بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) برطرف خواهد شد؟ 

به گزارش تین نیوز، در حالی سال ها از آغاز عملیات بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی می گذرد که علی رغم مداخله سنگین در بافت و شکل گیری کالبد جدید شهری در منطقه ثامن مشهد (محله امام رضا)، بخش قابل توجهی از بافت مذکور در انتظار جذب اعتبار و اعمال سرمایه گذاری برای اجرای پروژه هاست.  

در حالی حجم عظیم پروژه های عمرانی محدوده اطراف حرم رضوی در اواخر دهه 80 با سرعت تمام آغاز شده و برج های سر به فلک کشیده در اطراف حرم مطهر پدید آمدند که امروزه گنبد طلای امام رضا (ع) که در نظر دوستداران ایشان و همچنین مورخین به عنوان شناسنامه اصلی و منشا شکل گیری کلانشهر مشهد شناخته می شود عملا در میان ساختمان های فراخ احداث شده مهجور مانده است. از طرفی دیگر، گذرهای جدید منتهی به حرم مطهر و همچنین خیابان دوار با نام شارستان رضوی، استخوان بندی آن محدوده از کلانشهر مشهد را به کلی تغییر داده است. 

نظر به همسان نبودن کالبد جدید تعریف شده در منطقه ثامن مشهد با سبقه فرهنگی و تاریخی آن محدوده، وزیر راه و شهرسازی دولت قبل در سال 1396، فرمان توقف هرگونه ساخت و ساز در محدوده بافت فرسوده اطراف حرم مطهر را صادر کرد. تابستان سال گذشته بود که خبر از تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نوسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به گوش رسید.

به گزارش تسنیم در تاریخ 5 مرداد سال 1401، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی دو شوری طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) موافقت کردند. عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در رابطه با طرح مذکور، گفت: ساختاری که در سال 84 برای فرآیند این قانون تعریف شده نیازمند بازنگری است لذا طرح اصلاحیه ارائه شد. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این اصلاحیه هیچ تعهد مالی مازاد نسبت به قانون قبلی برای دولت ایجاد نمی‌کند. 

لازم به ذکر است که در چند روز گذشته، مجلس، طرح بهسازی بافت های فرسوده حرم های مطهر را به کمیسیون عمران عودت داده است. در این رابطه ایرنا می نویسد: طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) برای رفع ابهام به کمیسیون عمران ارجاع شد. عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: در مورد این طرح و صندوق های چهارگانه آن ابهاماتی وجود دارد که برای رفع ابهام و بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع می شود.

به گزارش تین نیوز، صرف نظر از آمد و شد قانون جدید در راهروهای بهارستان، طرح جدید نگرانی سرمایه گذاران را هم در پی داشته است.در حالی مسئولین راه و شهرسازی استان خراسان رضوی مدعی هستند که زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در این محدوده فراهم است که در ماه های اخیر اعتراضات گسترده ای از سوی سرمایه گذاران نسبت به اصلاحات انجام شده در طرح تفصیلی جدید مطرح شده است. در این رابطه بازار گزارش می دهد: اصلاحات انجام‌شده در طرح جدید تفضیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در مقایسه با طرح قبلی، در نقشه و اجرا با تغییرات زیادی همراه بوده است لذا تأکید سرمایه‌گذاران و مجریان پروژه‌ها در این محدوده برای آن است که طرح جدید دارای ایرادات و اشکالات جدی است و درعین‌حال نظارت قاطع مسئولان محلی آن‌چنان‌که شایسته بوده، اخذ نشده است.

تعداد از صاحبان سرمایه، مالکان و کارآفرینانی که قبل از ابلاغ طرح تفصیلی جدید، طرح توجیه فنی، اقتصادی و مالی پروژه را تهیه و بر مبنای آن حقوق شهرداری و سایر دستگاه‌ها را پرداخت و مجوز دریافت نکرده‌اند، حالا معطل تغییراتی هستند که درگذر زمان ایجادشده است. سرمایه‌گذاران حالا این سؤال را مطرح می‌کنند که توجیه طرح‌های مذکور نیز بر اساس شاخص‌های قبل بوده اما با ابلاغ طرح تفصیلی جدید یا از توجیه فنی اقتصادی مالی خارج می‌شوند و یا دچار ضرر و زیان زیادی می‌گردند، سرمایه‌گذاران این طرح‌ها انتظار دارند که در مورد این پروژه‌ها، عطف به ماسبق انجام نگیرد و یا دستکم چگونگی جبران ضرر و زیان ناشی از این تصمیم، تعیین و اجرا شود.

به گزارش امروز پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیر کل جدید راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: شناسایی، تشویق و هدایت سرمایه گذاری گذاران در پروژه های عام المنفعه بافت های فرسوده اطراف حرم رضوی در اولویت سیاست های راهبردی قرار دارد. وی تاکید کرد: در بافت های فرسوده اطراف حرم همه زیر ساخت های لازم فراهم بوده و سرمایه گذاران می توانند از این ظرفیت بهره مند شوند. 

به گزارش تین نیوز، اکنون در بهار 1402 مسئولین راه و شهرسازی خراسان رضوی از اولویت قرار دادن سرمایه گذاران پروژه های عام المنفعه در بافت های فرسوده اطراف حرم رضوی خبر می دهند، در حالیکه بازنگری در طرح تفصیلی برای سرمایه گذاران این محدوده ابهاماتی را ایجاد کرده است. باید دید که این کشاکش اصلاح طرح و تصویب قوانین جدید تا کجا پیش می رود، چرا که طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم امام هشتم حتی به نیمه راه نیز نرسیده است و نیازمند اقدامات عاجل دستگاه های ذی ربط و حمایت های گسترده نهادهای مالی و اقتصادی است.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.