| کد خبر: 32945 |

۱۸ نقص فنی حادثه ساز خودروها نادیده گرفته می‌شود

تین نیوز | مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت:18 نقص فنی حادثه ساز خودروها نادیده گرفته می‌شود .
 
ولی آذروش با اعلام این كه وقتی صحبت از نقص فنی خودرو به میان می‌آید، اولین و مهم‌ترین تصویری كه به ذهن می‌رسد، مشكل در سیستم موتور یا ترمز است، گفت: موارد ساده‌ای در خودرو وجود دارد كه نقص احتمالی در عملكرد هر یك از آن‌ها، می‌تواند حادثه رانندگی مهیبی را رقم بزند.
 
 وی افزود: 18 نقص فنی حادثه ساز در خودروها وجود دارد كه نادیده گرفتن و بی ‌توجهی به هر كدام از آن‌ها می‌تواند موجب وقوع حوادث رانندگی شود.
 
 آذروش با تأكید بر این كه اشكال در بالابر شیشه‌ها، عملكرد برف پاك‌كن، كاركرد شیشه‌شوی و وضعیت كمربند ایمنی، از جمله این نقص‌های فنی است، اعلام كرد: وضع لاستیك، وضعیت بدنه خودرو از لحاظ دفرمگی و پوسیدگی و دود خودرو جهت تشخیص روغن‌سوزی، از دیگر نقص‌های فنی خودرو محسوب می‌شوند.
 
سلامت خودرو باعث افزایش ایمنی و كاهش آلودگی هوا می‌شود
مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به این كه كنترل وضع بلوری چراغ‌های جلو و طلق‌ چراغ‌های عقب، عملكرد چراغ‌های ترمز و كاركرد چراغ‌های پلاك خودرو، از نقص‌های فنی مربوط به چراغ‌هاست، اظهار كرد: همچنین كنترل عملكرد چراغ‌های راهنما و كاركرد چراغ‌های جلو از لحاظ شدت نور و میزان انحراف، از دیگر موارد مرتبط با چراغ‌هاست.
 
 آذروش با بیان این كه متعلقات اضافی، صدای ناهنجار اگزوز و صدای گوشخراش بوق، از جمله نقص‌های فنی خودرو است، تصریح كرد: آزمون سنجش آلایندگی خودرو، آزمون همر‌استایی چرخ‌ها، آزمون كمك فنر، تست ترمز، كنترل زیر خودرو بر روی جك و بررسی اهرم‌بندی فرمان و اتصالات جلوبندی، بخشی از بررسی‌های‌ فنی خودرو به شمار می‌آید.
 
وی با تأكید بر این كه سالم بودن این موارد، نقش مهمی در كاهش آلودگی هوا و ارتقای ایمنی خودرو دارد، اضافه كرد: به عنوان مثال، نقص كاركرد چراغ‌های ترمز یك خودرو به دلیل هشدار ندادن به موقع به راننده خودروی پشتی به خصوص در بزرگراه‌ها، می‌تواند موجب تصادف شود.
 
صاف بودن لاستیك از عوامل حادثه ساز است
مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به این كه خرابی چراغ‌های جلو، از جمله نور بالا و پایین و نیز شدت و زاویه نور، موجب پایین آمدن سطح دید راننده نسبت به خودروهای رو به رو خواهد شد، اظهار كرد: بی‌ توجهی به خرابی و صافی لاستیك‌ها، یكی از عوامل حادثه‌ساز در رانندگی است.
 
 آذروش با بیان این كه خراب بودن لاستیك‌ها و صاف بودن آن‌ها، باعث تركیدگی لاستیك و انحراف خودرو خواهد شد، تصریح كرد: این مسأله در سرعت‌های بالا، می‌تواند موجب واژگونی خودرو یا تصادف با دیگر خودروها شود.
 
وی با تأكید بر این كه ایراد در میزان فرمان و وجود ناهمراستایی در چرخ‌ها می‌تواند باعث عدم پایداری خودرو، كشیدگی فرمان و ساییدگی شدید لاستیك‌ها شود، اضافه كرد: خرابی در كمك فنرها نیز می‌تواتد موجب انحراف خودرو هنگام ترمز گرفتن، واژگونی خودرو در پیچ‌ها و آسیب رسیدن به دیگر قطعات جلوبندی خودرو شود.
 
ترك خوردگی شیشه بسیار خطرناك است
مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به این كه خرابی سیستم ترمز می‌تواند موجب كاهش نیروی ترمز در هر چرخ، شتاب ترمزگیری و توقف نكردن به موقع خودرو پس از ترمز باشد، اظهار كرد: وجود هر گونه ایراد در اتصالات اهرم‌بندی و جلوبندی و وجود لقی و ضعف در سیبك‌ها،  موجب شكستگی و جدا شدن قطعات جلوبندی و وقوع فاجعه می‌شود.
 
 آذروش با بیان این كه وجود شكستگی و ترك خوردگی شیشه جلوی خودرو بسیار خطرناك است و می‌تواند باعث اختلال در دید راننده و ضعیف شدن مقاومت شیشه و خرد شدن آن هنگام تصادف شود، تصریح كرد: سلامت كاركرد چراغ‌های هشدار و اخطار در خودروها، از الزامات اولیه و مهم ایمنی است، زیرا بسیاری از تصادفات فقط به واسطه خرابی همین چراغ‌ها اتفاق می‌افتد.
 
وی با تأكید بر این كه خودرویی كه چراغ راهنمای آن معیوب است، با تغییر مسیر و گردش به چپ و راست به دلیل ندادن هشدار به دیگر رانندگان موجب تصادفات شدید خواهد شد، اضافه كرد: در مجموع 18 نقص فنی حادثه آفرین در خودروها وجود دارد كه هر یك از آن‌ها به تنهایی می‌توانند حوادث مرگ‌باری را رقم بزنند.
 
افزایش سن معاینه فنی ضربه مهلكی به آلودگی هوا زد
مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به این كه به قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروهای نو احترام می‌گذاریم، اظهار كرد: اما باورمان این است كه قانون مذكور باید اصلاح شود، چرا كه وضع ایمنی برخی خودروهای تولید داخل به حدی نامطلوب است كه كمتر از یك سال پس از تولید، دارای مشكلات و نقایص فنی مشهودی می‌شوند.
 
آذروش با بیان این كه لایحه‌ای مبنی بر بازنگری در قانون افزایش سن معاینه فنی خودروها از 5 سال به 2 سال از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده، تصریح كرد: با جدیت پیگیر اصلاح این قانون بودیم كه خوشبختانه امسال لایحه‌ای برای بازنگری این قانون به مجلس ارائه شده است.
 
وی در پایان با تأكید بر این كه افزایش سن معاینه فنی از 2 سال به 5 سال، ضربه مهلكی به آلودگی هوا بود، چرا كه با این كار در عمل تعداد بیشتری از خودروهای واجد شرایط كه سهم قابل توجهی در انتشار آلاینده‌ها دارند، از چرخه معاینه فنی حذف می‌شوند، خاطرنشان كرد: امیدواریم نمایندگان مجلس با توجه به نقش معاینه فنی در كاهش آلودگی هوا از یك سو و اهمیت و ضرورت بازنگری‌های دوره‌ای سیستم ایمنی و فنی خودروها از سوی دیگر، به اصلاح سن معاینه فنی خودروها رأی مثبت دهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.