| کد خبر: 211279 |

امداد در جاده درح - سربیشه

تصادف در جاده درح - سربیشه از حوادث فراموش ناشدنی در خراسان جنوبی است اما تلاش امدادگران در همان لحظات ابتدایی هم در خاطر شاهدان حادثه و مردم خواهد ماند.

تین نیوز

تصادف در جاده درح - سربیشه از حوادث فراموش ناشدنی در خراسان جنوبی است اما تلاش امدادگران در همان لحظات ابتدایی هم در خاطر شاهدان حادثه و مردم خواهد ماند.

خراسان جنوبی جزو ۱۰ استان حادثه‌خیز کشور است و تصادفات جاده‌ای هر سال بخش قابل توجهی از حوادث و امدادرسانی‌ها را در این استان به خود اختصاص می‌دهد.

پهناور بودن استان و راه‌های طولانی که هنوز برخی از آنها دوبانده نیست، عبور خودروهای ترانزیتی و حمل بار از جاده‌های استان، ضعف ایمنی و زیرساخت‌ها، خستگی و خواب آلودگی رانندگان و حرکت با سرعت غیرمجاز از جمله دلایل وقوع و تکرار تصادفات جرحی و فوتی در راه‌های خراسان جنوبی است.  

اما در این میان افرادی همیشه در حالت آماده باش برای خدمت رسانی در حوادث احتمالی هستند تا از بروز خسارات بیشتر برای شهروندان جلوگیری شود.

یکی از این مجموعه‌های امدادرسان جمعیت هلال احمر است که به مناسبت هفته هلال احمر که گرامی داشته می‌شود، سراغ سه نفر از امدادگران این جمعیت رفتیم و حادثه نهم اردیبهشت امسال چنین روایت شد.

راننده اتوبوس خط لانو مسافران روستاهای این دهستان را یکی پس از دیگری سوار کرد تا کسانی که قصد سفر به سربیشه را دارند در این شهر و مسافرانی که قصد سفر به بیرجند را داشتند، در مقصد بعدی پیاده کند.

گویا سرنوشت دیگری در انتظار مسافران بود و ساعت ۶:۴۵ صبح اتوبوس با یک دستگاه تریلی حامل پیاز از رو به رو برخورد کرد و ۱۲ سرنشین اتوبوس و تریلی در دم جان خود را از دست دادند و ۸ نفر هم مصدوم شدند.

با اعلام حادثه امدادگران نزدیک‌ترین پایگاه امدادی هلال احمر کمتر از پنج دقیقه برای کمک به آسیب دیدگان در محل حادثه حاضر شدند.

امدادگران فریاد مصدومان گرفتار را از لا به لای آهن پاره‌ها می‌شنیدند که به دنبال فریادرس بودند، وقوع این حادثه دلخراش مسیر ترانزیتی به سمت پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه را هم مسدود کرده بود.

امدادگران بعد از ارزیابی و تثبیت صحنه برای ایمن کردن آن برق اتوبوس را قطع کردند.

وسیع بودن حادثه و تعداد گرفتاران در آهن پاره‌های اتوبوس مسوول تیم پایگاه امدادی بین شهری درح را بر آن داشت تا از دیگر تیم های امدادگر شهرستان و مناطق همجوار کمک بگیرد طوری که بعد از اعلام «منصور خسروی» ۲ تیم از امدادگران پایگاه سربیشه و یک تیم دیگر در محل حادثه حاضر شدند.

امدادگران هلال احمر بعد از ارزیابی و تثبیت صحنه حادثه، عملیات نجات را برای مصدومان اتوبوس که دسترسی به آنها آسانتر بود آغاز کردند و با ست‌های هیدرولیک، برش قسمت‌های مختلف اتوبوس شروع شد تا رهاسازی مصدومان به شکل ایمن انجام شود.

با نجات مصدومان از لابه لای قطعات مختلف اتوبوس و انجام اقدام‌های پیش بیمارستانی، تحویل نیروهای اورژانس شدند تا به مراکز درمانی اعزام شوند.

نیروهای امدادی هلال احمر از پایگاهای درح و سربیشه بعد از رهاسازی مصدومان، افراد فوت شده را از اتوبوس و تریلی بیرون آوردند و با انجام این کار ساعت ۱۰:۱۰ پایان عملیات توسط نیروهای امدادی اعلام شد.

مسوول تیم امدادی پایگاه بین شهری درح، زمان وقوع حادثه به همراه ۲ نفر دیگر از اعضای تیمش در لحظات طلایی وقوع حادثه خود را به محل رساند تا ناجی جان مصدومان باشد.

خسروی توصیه‌اش به رانندگان محور ترانزیتی سربیشه - ماهیرود که جاده فرعی روستایی بوده و در دست دوبانده سازی است، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و سرعت مطمئنه است.

 او گفت: رفت و آمد خودروهای ترانزیتی در این محور بیش از گنجایش جاده است پس اگر راننده‌ای بر اثر خستگی دچار خواب آلودگی شد حتما باید استراحت کند و بعد به حرکت در مسیر ادامه دهد تا گرفتاری و حادثه‌ای رخ ندهد که جبران ناپذیر باشد.

مسوول پایگاه امدادی هلال احمر سربیشه هم به همراه ۹ نفر دیگر از امدادگران هلال احمر برای کمک به مصدومان تصادف بعد از نیروهای امدادی پایگاه درح در محل وقوع حادثه حضور یافت.

علی محمد بهلولی گفت: در لحظات اولیه حادثه توانستیم هشت مصدوم گرفتار در اتوبوس را رهاسازی کرده و تحویل اورژانس دهیم تا به بیمارستان سربیشه منتقل شوند.

وی افزود: ۱۲ نفر هم که در صحنه این تصادف فوت کرده بودند را به آمبولانس های شهرداری سربیشه برای انتقال تحویل دادیم.

وی گفت: تمام تلاش تیم‌های امدادی این است که در اولین لحظات وقوع حوادث به یاری حادثه‌دیدگان بشتابند و لحظات طلایی در کاهش چشمگیر جانباختگان و سایر خسارات نقش بسیار موثری دارد.

مسوول تیم واکنش سریع که رابط امداد هوایی هلال احمر استان نیز است با بیان این که در لحظات ابتدایی وقوع این حادثه به ما اعلام شد که نیازی به امداد هوایی نیست افزود: بالگرد اورژانس مصدومان را به مرکز درمانی سربیشه انتقال داد اما مجدد ساعت هشت صبح احساس نیاز به امداد هوایی برای انتقال مصدومان این حادثه به ما اعلام شد.

محسن قربان زاده گفت: ساعت ۸:۱۰ استارت زدیم و ۸:۲۰ در پلیس راه سربیشه مصدومی که مشکوک به ضایعه نخاعی بود را برای انتقال به بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند تحویل گرفتیم.

وی بر نقش موثر تیم‌های امدادی هلال احمر در زمان وقوع حوادث تاکید کرد و گفت: به دلیل این که انتقال برخی مصدومان حوادث از طریق جاده امکان آسیب‌دیدگی بیشتر آنها را به دنبال دارد، استفاده از امداد هوایی به عنوان پشتیبان در حوادث برای انتقال مصدومان به مراکز درمانی در مدت زمان کمتر حایز اهمیت است.

یکی از مصدومان حین انتقال از سربیشه به بیرجند نیز بر اثر شدت جراحات فوت کرد و تعداد جان باختگان تصادف در جاده درح - سربیشه به ۱۳ تن رسید.

همان روز از سوی پلیس راه استان خراسان جنوبی بی‌احتیاطی راننده تریلی و انحراف به چپ ناشی از خستگی و خواب آلودگی علت این تصادف اعلام شد.  

امام جمعه سربیشه سه روز عزای عمومی در این شهرستان اعلام کرد و نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خراسان جنوبی هم در پیام‌های جداگانه، درگذشت جمعی از هم استانی‌ها را در این حادثه تسلیت گفتند.

معاون اول رییس جمهوری نیز در پیامی با تسلیت جان‌باختن شماری از هموطنان در حادثه دلخراش تصادف اتوبوس در محور درح ـ سربیشه، خواستار رسیدگی فوری و بررسی علل وقوع این سانحه شد.

«دُرح» از توابع شهرستان سربیشه است و در ۱۲۰ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.