| کد خبر: 208558 |

◄ رانندگی را در «پایتخت» ایمن کنید

کم‌توجهی به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در بین رانندگان از جمله ناهنجارهایی است که به صورت روزمره در سطح معابر درون شهری و راه‌های برون شهری مشاهده می‌شود.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل گفت: رعایت قوانین و مقررات رانندگی در برنامه و سریال‌های پرمخاطب باید مورد توجه تهیه‌کنندگان و مسئولان رسانه ملی قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز، حسین قاسمی‌نژاد در توضیح این مطلب به بخش‌های از سریال پرمخاطب پاینخت اشاره کرد و افزود: کم‌توجهی به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در بین رانندگان از جمله ناهنجارهایی است که به صورت روزمره در سطح معابر درون شهری و راه‌های برون شهری مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: برابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در هر ساعت حدود ۲ نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند. این رقم در سال بالغ بر ۱۶ هزار کشته و ۳۰۰ هزار نفر مصدوم و مجروح است. در بسیاری از این کشته‌ها و مجروحیان تصادفات رانندگی نقش عامل انسانی چه در نقش راننده و چه همراهان دخیلند.

او با بیان این‌که متأسفانه در جامعه امروزی شاهد بداخلاقی‌های زیادی در امر رانندگی هستیم که نیازمند اصلاح است، خاطرنشان کرد: بداخلاقی‌هایی که به دلیل نگاه صرفاً قانونی به رانندگی و عدم نگاه اخلاقی به آن از سوی شهروندان است. یعنی رانندگان وسایل نقلیه، رانندگی را امری می‌دانند که تحت ضوابط قانونی بوده و مسئول اجرای این قوانین، پلیس راهنمایی و رانندگی است. از این‌رو، زمانی که پلیسی در کار نباشد، نیازی به اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی نیست.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس گفت: اما اگر این نوع نگاهِ نادرست اصلاح شود، رانندگی مانند امور دیگر زندگی، تحت قوانین اخلاقی است که مجری آن وجدان اخلاقی انسان‌هاست.

وی افزود: با توجه به موارد ذکر شده شاهد پخش سریال پر مخاطب پایتخت از رسانه ملی هستیم. رسانه‌ای که وظیفه هدایت و فرهنگ‌سازی شهروندان در امور مختلف بالاخص رانندگی را در سطح جامعه دارد. اما شاهد آنیم در سریالی که گروه‌های سنی مختلف مخاطب آن هستند رفتارهای نادرست رانندگی از قبیل: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، مکالمه با تلفن همراه، عدم توجه به فرمان پلیس و خوردن غذا حین رانندگی به نمایش گذاشته شده و این امر می‌تواند موجب بروز رفتارهای نادرست رانندگی در ذهن مخاطب گردد.

patakht2

به گزارش تین نیوز، قاسمی‌نژاد تاکید کرد: از آنجا که آموزش و رسانه‌های ارتباطی به‌عنوان 2 رکن اساسی در اصلاح رفتار ترافیکی، نقش بارزی در تغییر نگرش و باورهای رفتاری ترافیک دارند و مخاطبان تاثیرات تربیتی خاصی از تلویزیون دریافت می‌کنند و پیام‌هایی که از تلویزیون به مخاطب می‌رسد، به طور مستقیم یا ضمنی بینش‌ها، نگرش‌ها و الگوهای ویژه  را به وی ارائه می‌کند این نوع استفاده از تلویزیون می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت افراد داشته باشد و با گذشت زمان ممکن است ساختار ذهنی افراد و الگوی رفتاری آنان، منطبق با الگوهای دریافت شده از تلویزیون سامان یابد.

وی اظهار کرد: بنابراین لازم است رعایت قوانین و مقررات رانندگی در چنین برنامه و سریال‌های پرمخاطبی  مورد توجه تهیه کنندگان و مسئولین رسانه ملی قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.