| کد خبر: 188478 |

◄ جای خالی کارشناسان متخصص سوانح در تحلیل سوانح حمل و نقلی

تحلیل‌هایی که تاکنون در زمان بروز سوانح در رسانه‌ها ارایه شده، بسیار کلی گویی بوده و چون سؤالاتی که توسط رسانه‌ها از مسئولان مرتبط مطرح شده، کلی بوده، این مسئولان هم پاسخ‌های کلی ارایه کرده‌اند.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل پیشنهاد داد در تحلیل و پیگیری حوادث حمل و نقلی به خصوص در رسانه‌ها، در کنار کارشناسان رسانه از کارشناسان صنعت حمل و نقل هم استفاده شود.

به گزارش تین‌نیوز، اسماعیل درگاهی اظهار کرد: بررسی و تحلیل‌های سوانح حمل و نقلی نشان می‌دهد تحلیل‌هایی که تاکنون در زمان بروز سوانح در رسانه‌ها ارایه شده،  بسیار کلی گویی بوده و چون سؤالاتی که توسط رسانه‌ها از مسئولان مرتبط مطرح شده، کلی بوده، این مسئولان هم پاسخ‌های کلی ارایه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این کارشناس ادامه داد: اغلب کارکنان رسانه‌ها در مورد صنعت حمل و نقل اطلاعات کلی دارند و در هنگام تهیه گزارش، خبر و تحلیل از این سوانح به موارد اصلی و فنی و مدیریتی که موجب بروز سانحه شده، توجه نمی‌کنند و حتی برخی نمایندگان و نهادهای دولتی که مسئول پیگیری موضوع می‌شوند نیز به جوانب جزئی این حوادث نمی‌پردازند چون بررسی این‌چنینی سوانح نیازمند اطلاعات تخصصی است.

وی به تین‌ نیوز گفت: این موضوع موجب می‌شود که مسئولان و مدیران دستگاه، سازمان یا شرکت دولتی و خصوصی که این سانحه به آنها مرتبط بوده طوری به شرح این وقایع بپردازند که خودشان زیر سوال نروند، چون می‌دانند نهاد و ارگان و رسانه‌ای که در حال پیگیری علت سانحه است، اطلاعات فنی به خصوصی از آن سانحه ندارد.

این کارشناس گفت: یکی از مهمترین مشکلات این روند، آن است که جزئیات آن طور که باید و شاید به مراجع قضایی و دستگاه‌های ناظر اطلاع‌رسانی نمی‌شود و حتی اگر سانحه مذکور شاکی خصوصی داشته باشد، امکان پیگیری صحیح آن توسط  شاکی وجود ندارد.

او افزود: در کشورهای دیگر سازمان NTSB یا هیئت ملی ایمنی حمل‌ و نقل کار تحلیل و پیگیری سوانح حمل و نقلی را انجام می‌دهد اما در کشور ما، چنین هیئتی وجود ندارد.

درگاهی تاکید کرد: بر همین اساس پیشنهاد می‌شود در هنگام وقوع این اتفاقات، حتماً در تحلیل این سوانح یک نفر متخصص در کنار کارشناسان رسانه و یا دیگر دستگاه‌های پیگر سؤالات فنی و مدیریتی را از مسئولان مرتبط مطرح کند تا سانحه مذکور به خوبی مورد تحلیل قرار گرفته و عوامل اصلی که موجب بروز سانحه شده نامعلوم نماند.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس گفت: البته در برخی موارد دستگاه‌هایی که ماموریت پیگیری سوانح حمل و نقلی را به عهده دارند، برای رسیدگی موضوع از بعد فنی، یکی از کارکنان دستگاه دولتی یا خصوصی که سانحه مربوط به همان دستگاه بوده را به کمک می‌گیرند که این اقدام نیز نمی‌تواند منجر به شناسایی دقیق عوامل موثر در سانحه و نیجه مطلوب گردد.

درگاهی در توضیح این امر گفت: این یک احتمال بسیار قوی است که کارکنان  یک دستگاه از بیان برخی عوامل دخیل در حادثه که ممکن است به ضرر مجموعه‌شان باشد پرهیز کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.