| کد خبر: 186141 |

گزارش سیل‌های اخیر تا 6ماه دیگر آماده می‌شود

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها گفت: طی شش ماه آینده گزارش این هیئت به طور کامل اعلام خواهد شد.

تین نیوز

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها گفت: طی شش ماه آینده گزارش این هیئت به طور کامل اعلام خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، محمود نیلی احمدآبادی صبح امروز در نشست خبری در دانشگاه تهران گفت: با تشکیل هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها اقدام به تشکیل ۱۵ کارگروه تخصصی در این هیئت کردیم.

وی افزود: در این کارگروه‌ها قرار است از ظرفیت دانشمندان داخلی و دانشمندان ایرانی خارج از کشور استفاده کنیم.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها خاطرنشان کرد: با تشکیل این هیئت بستری فراهم شده تا در کشور از تجارب علمی و دانش دانشمندان استفاده کنیم.

نیلی احمدآبادی اظهار داشت: در مرحله اول قرار است این هیأت روایت دقیقی از رخدادهای سیلاب‌های اخیر را تهیه و ارائه کند و در مراحل بعدی گزارش دقیق این موضوع تدوین شود.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها خاطرنشان کرد: کشور ما از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای قرار گرفته که حوادث و بلایای طبیعی در آن رخ می‌دهد اما باید از علم، دانش و تکنولوژی‌های پیشرفته کمک بگیریم تا بتوانیم با این حوادث و بلایا مقابله کنیم.

نیلی احمدآبادی اظهار داشت: کشور ایران از اسفندماه سال گذشته شاهد رخدادهای سیل گسترده در کشور بود و به دلیل بروز این موضوع، رئیس جمهور هیئتی را منصوب کرد که سیلاب‌های اخیر را بررسی کند که این هیئت متشکل از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های مختلف است، بنابراین برای بررسی موضوع از تجارب دانشمندان استفاده خواهد شد.

وی اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها کسب می‌کند، مسائل کارشناسی انجام می‌شود و این هیئت به صورت مستقل فعالیت خواهد کرد که شاکله اصلی آن اعضای هیأت علمی متخصص دانشگاهی خواهند بود.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها تصریح کرد: دانشگاه‌ها دانش خوبی را در خصوص موضوعاتی مانند سیل کسب کرده اند و امروز این دانش می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد.

نیلی احمدآبادی اضافه کرد: این امر به معنای اعتماد به دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت علمی کشور است.

وی عنوان کرد: اولین جلسه هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها چهارشنبه هفته گذشته پس از صدور حکم رئیس جمهور تشکیل شد و در این جلسه شیوه همکاری بررسی شد و همچنین با دانشگاه‌هایی که در محل سیلاب‌ها حضور دارند نیز تماس گرفته شد.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها خاطرنشان کرد: در این هیئت از تمام ظرفیت‌های روز کشور و دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم گزارش دقیقی در این زمینه ارائه دهیم.

وی گفت: پس از تشکیل این هیئت، صاحبنظرانی از خارج از کشور نیز تماس داشتند و به دنبال همکاری با این هیئت بودند که ما نیز با دانشمندان ایرانی خارج از کشور تماس گرفتیم و قرار است در این هیئت از تجارب آنها استفاده کنیم.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: در اولین جلسه این هیئت، ۱۵ کارگروه تخصصی تشکیل شد و قرار است راهکارهایی را در این هیئت تدوین کنیم که شاهد بروز حوادث مشابه دیگر در کشور نباشیم.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم راهبردها را تعیین کنیم باید ببینیم تاکنون چه اتفاقی رخ داده و چه بی‌توجهی‌هایی نیز وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول این هیئت گزارش آسیب شناسی خود را اعلام می‌کند و در مراحل بعدی گزارش‌ها به صورت تکمیلی به مردم اطلاع رسانی می‌شود، همچنین در این راستا در سایت دانشگاه تهران درگاهی طراحی شده که تمامی افراد می‌توانند اطلاعات خود را در خصوص سیلاب‌های اخیر در اختیار دانشگاه تهران قرار دهند.

نیلی احمدآبادی اضافه کرد: همچنین برنامه داریم از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز با افراد مختلف ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم گزارش کاملی در خصوص سیلاب‌های اخیر ارائه دهیم.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌های کشور در جریان سیل اخیر فعالیت‌هایی را انجام داده اند، گفت: دانشگاه تهران نیز از آغاز بروز سیلاب در شهرهای مختلف کمیته‌ای تشکیل داد و در حال حاضر نیز با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رایزنی‌هایی انجام داده که بتواند در زمینه شهرسازی، معماری، روانشناسی و بحث‌های مربوط به آن از طریق این بنیاد فعالیت‌هایی را در مناطق سیل زده انجام دهد.

وی تأکید کرد: دانشگاه تهران تجربه مشابهی را در خصوص زلزله سرپل ذهاب دارد که این دانشگاه از تمام ظرفیت خود برای رفع مشکلات این مناطق استفاده کرده و همچنان نیز برخی از متخصصان این دانشگاه در مناطق زلزله زده حضور دارند.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها گفت: یکی دیگر از اهداف این هیئت این است که شرایط گذشته و آینده را بررسی کند که در این راستا کارگروه اقلیم شناسی تشکیل شد.

وی عنوان کرد: در این هیئت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های بزرگ مشارکت دارند و قرار است از تجارب و توانمندی‌های علمی دانشگاه‌هایی که در استان‌های درگیر سیل هستند نیز استفاده شود.

نیلی احمدآبادی گفت: بانک اطلاعاتی گسترده از متخصصان و صاحبنظران در حوزه سیل و سیلاب تهیه شده که از این افراد به عنوان مشاور و اعضای کارگروه‌ها استفاده خواهد شد.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها افزود: در حال انجام برآورد مالی برای هستیم که نتایج آن در اختیار رئیس جمهور قرار می‌گیرد و در این راستا نیازمندیم که بودجه مجزایی به این هیئت اختصاص یابد.

وی گفت: نباید شهرها را به گونه‌ای که اکنون وجود داشته اند، مجدداً بازسازی کرد، بلکه باید شهرهای درگیر سیل بر اساس مسائل زیست محیطی و توسعه پایدار طراحی و بازسازی شوند.

نیلی احمدآبادی تأکید کرد: با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی الگوی جدیدی از شهرسازی و سایر اقدامات عمرانی عرضه خواهیم کرد که این روند در سایر شهرها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.