| کد خبر: 171010 |

راه، مقصر اصلی تصادفات نیست

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: آمار تصادفات در سطح کشور بالاست ولی الزاما مقصر اصلی راه نیست بلکه راننده و خودرو نیز به تناسب در بروز تصادفات موثر هستند.

تین نیوز

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: آمار تصادفات در سطح کشور بالاست ولی الزاما مقصر اصلی راه نیست بلکه راننده و خودرو نیز به تناسب در بروز تصادفات موثر هستند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا،  فریدون مقدسی نژاد که به منظور شرکت در سمینار آموزشی مدیریت کیفیت روسازی بتنی و آسفالتی راه‌ها به خراسان جنوبی سفر کرده بود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگرچه هنوز از لحاظ علمی سهم هیچ کدام از این عوامل در بروز تصادفات مشخص نیست اما به هر حال نیاز است برای ایمنی بیشتر راه‌ها تلاش کرد.

وی وضعیت استان خراسان جنوبی در ایجاد و مدیریت علائم ایمنی جاده‌ای را خوب ارزیابی کرد و گفت: کاهش اصطکاک سطح جاده، شعاع قوس‌ها و تقاطع راه‌های اصلی و فرعی در ایجاد نقاط حادثه خیز مؤثر است که باید برای افزایش ایمنی جاده‌ها به این موارد توجه کرد.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه این سازمان به سمت کاهش خرابی جاده‌ها رفته است، افزود: سیاست وزارت راه این است که قبل از بروز مشکلات جدی روش‌های پیشگیرانه اجرا شود و برای آن استفاده از آسفالت ارزان قیمت و حفاظتی در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌هایی که از سه سال گذشته برای کاهش هزینه‌های نگهداری جاده‌ها به کار رفته آسفالت حفاظتی بوده که در حال حاضر رو به گسترش است.

مقدسی نژاد گفت: اگرچه آسفالت حفاظتی از روکش معمولی پر هزینه‌تر است اما استفاده از این روش برای کاهش هزینه‌ها تداوم دارد.

وی با بیان اینکه آیین نامه ایمنی راهها در حال بازنگری است گفت: از آنجا که ترک خوردگی و چاله در بحث ایمنی جاده تأثیر گذار بوده، امید است با اصلاحات جدید این آیین نامه مشکلات جاده‌ای نیز کاهش یابد.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه عمر مفید این نوع آسفالت در کشورهای توسعه یافته ۲ تا سه سال پیش‌بینی شده است، افزود: روش میکروسرفیسینگ در خراسان جنوبی اجرا و با دقت پیمانکاران این روش پنج تا هفت سال تضمین شده است.

وی روش آسفالت سطحی را ارزان‌ترین روش آسفالت حفاظتی دانست و اظهار کرد: ۲۵ درصد استفاده از این نوع آسفالت مربوط به خراسان جنوبی بوده که تجربه‌های خوبی از آن حاصل شده است.

مقدسی نژاد گفت: افزایش اصطکاک از مزایای روش‌های نوین آسفالت حفاظتی است که به میزان خرابی، حجم ترافیک و وسعت جاده‌های هر استان این روش‌ها اجرا می‌شود.

وی استفاده از این روش‌ها را گزینه مناسبی برای جاده‌های خراسان جنوبی دانست و افزود: آسفالت بتنی در جاده بیرجند - قاین اجرا شده که موفق بوده است.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به ترانزیت سنگین در جاده‌های خراسان جنوبی و گرمای هوا اظهار کرد: در کنار روسازی بتنی استفاده از آسفالت‌های اصلاح شده نیز توصیه می‌شود که برای این منظور از پودر لاستیک و پلیمر در مخروطه های آسفالتی می‌توان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه این نمونه‌ها روش‌های گران‌تری است ولی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری راه صرفه جویی می‌شود و با این روش‌ها انسداد ترافیک هم کاهش می‌یابد.

دوره یک روزه آموزش تخصصی مدیریت کیفیت روسازی بتنی و آسفالتی راه‌ها با حضور فریدون مقدسی نژاد استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مدیران ادارات حمل و نقل استان برگزار و مباحثی از جمله انواع خرابی آسفالتی و بتنی، نقش آسفالت حفاظتی در پیشگیری از این خرابی‌ها، بازیافت آسفالت گرم و سرد و فناوری نوین در حفاظت راه‌ها ارائه شد.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.