| کد خبر: 27246 |

خرابی زودرس آسفالت ناشی از مصرف قیر نامرغوب در پروژه ها است

تین نیوز | عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: شیارافتادگی، کنار رفتگی، ترک های طولی و عرضی، موج افتادگی و دانه دانه شدن آسفالت راه های کشور، ناشی از مصرف قیر نامرغوب در پروژه های راهسازی است.
 
فریدون مقدس نژاد روز دوشنبه در گردهمایی دست اندرکاران صنعت قیر کشور، افزود: تولید و عرضه قیرهای نامرغوب در خرابی زودرس آسفالت راه های کشور بسیار تاثیرگذار است.
 
وی با بیان اینکه مصرف قیر مرغوب در آسفالت کیفی جاده های کشور غیرقابل انکار است، گفت: بخشی از خرابی زودرس آسفالت راه های کشور به کیفیت تولید قیر بستگی دارد و بخشی دیگر به نحوه حمل و نقل قیر، شوک های حرارتی و پیر شدن قیر مربوط می شود.
 
مشاور رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی اظهارداشت: هر منطقه کشور به قیر مورد نیاز خود احتیاج دارد، زیرا قیری که در مناطق سردسیری استفاده می شود نمی تواند در مناطق گرمسیری کشور به مصرف برسد و این مساله باعث موج افتادگی آسفالت در راه ها کشور می شود.
 
مقدس نژاد گفت: استفاده از قیرهای بی کیفیت در کاهش عمر مفید آسفالت راه های کشور تاثیر گذار است و هم اکنون سالانه صدها میلیارد تومان کشورمان از این لحاظ متحمل خسارت می شود.
 
قائم مقام مدیرعامل شرکت نفت جی نیز در این مراسم گفت: کیفیت قیر تولید در ایران مناسب است، اما در صورتی که استانداردهای مورد نیاز برای تولید قیر مرغوب در کشور تعریف شود همه تولیدکنندگان ملزم به رعایت این استانداردها خواهند بود.
 
محمد دایمی افزود: شرکت نفت جی سالانه یک میلیون و 550 هزار تن قیر تولید می کند این شرکت هم اکنون 40 درصد بازار ایران را به خود اختصاص داده است و بیش از 60 درصد محصول قیر این شرکت به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
 
به گفته وی، تولید قیر از مازوت ، مخلوط کردن قیر نفتی با قیر طبیعی و افزودن مواد غیر نفتی شن و ماسه به قیر، از جمله چالش های مهم صادرات قیر ایران به کشورهای خارجی است.
 
گردهمایی دست اندرکاران صنعت قیر کشور به منظور ارتقای کیفیت قیر و آسفالت با حضور تولید کنندگان، پیمانکاران، اساتید دانشگاهی و نمایندگان نهادها و سازمانها روز جاری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
 
در این گردهمایی خرابی زودرس آسفالت به دلیل کیفیت پایین قیر، توانمندی ها و ظرفیت های آزمایشگاهی تخصصی قیر در کشور، مشخصات قیرهای استاندارد و مقایسه آن با قیرهای تولیدی در ایران و بررسی عملکرد قیرهای مصرفی در پروژه های درون و برون شهری توسط متخصصان صنعت قیر کشور مورد بررسی قرارگرفت.
 
براساس برنامه ریزی های به عمل آمده ششمین همایش ملی قیر و آسفالت ایران نیز طی روزهای 27 تا 29 آبان با حضور دست اندرکاران صنعت قیر کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.