| کد خبر: 258587 |

◄ چرا به ساخت شهر هوشمند در ترکمنستان انتقاد شد؟

به تازگی ترکمنستان از نخستین شهر هوشمند خود رونمایی کرد؛ همین موضوع مورد انتقاد بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

تین نیوز

به تازگی ترکمنستان از نخستین شهر هوشمند خود رونمایی کرد؛ همین موضوع مورد انتقاد بسیاری از مردم در شبکه های اجتماعی قرار گرفت چرا که معتقدند در حالی ایران با قطعی و محدودیت اینترنت دست و پنجه نرم می کند که کشورهای دیگر به سوی هوشمندسازی در حرکت هستند. اما آیا واقعا ترکمنستان توانسته به یک شهر هوشمند ایده آل و استاندارد دست پیدا کند؟

به گزارش تین نیوز، اوایل تیرماه سال جاری،  ترکمنستان در مراسمی رسمی و با حضور مقامات عالی رتبه این کشور نخستین شهر هوشمند ترکمنستان را با نام آرکاداخ (Arkadag) افتتاح کرد.

اما برای شهر هوشمند ترکمنستان چقدر هزینه شده و دارای چه ویژگی هایی است؟ مقامات این کشور عنوان کرده اند که هزینه ساخت این شهر هوشمند معادل 5 میلیارد دلار بوده است، هزینه ای که ظاهرا از درآمدهای گاز این کشور تامین شده است و همین امر انتقادهای بسیاری را در پی داشت.

در حالی زندگی در شهرهای هوشمند به فناوری و اینترنت پرسرعت گره خورده است که ظاهرا شهر هوشمند ترکمنستان همچنان فاصله بسیار زیادی تا شهرهای هوشمند کشورهای عربی که هزینه بسیار زیادی برای آن شده، دارد. رسانه‎ های ترکمنی گزارش داده اند در زمان افتتاح این شهر هوشمند به حدی اینترنت ضعیف بود که حتی امکان اتصال به VPN نبود. این در حالی است مسئولان ترکمنستان عنوان کرده اند که اینترنت 5G در شهر به شهروندان خدمات ارائه می کند.

گفته می شود تمام خانه های شهر هوشمند ترکمنستان مجهز به دستگاه های کنترل از راه دور هستند؛ از لوازم خانگی بگیر تا جاروبرقی های رباتی که از طریق کنترل هدایت می شوند، اما موضوعی کُندی اینترنتی موجب شده تا بسیاری عنوان کنند تا رسیدن این شهر به شهر هوشمند واقعی فاصله زیادی وجود داشته باشد.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان اقتصادی ساخت این دست پروژه های هزینه بر و پرزرق و برق را غیراقتصادی می دانند و معتقدند صرف هزینه برای این دست اقدامات برای کشورهای در حال توسعه بیشتر جنبه نمایشی دارد تا رفاه اجتماعی.

بنا به اعلام رسانه های دولتی ترکمنستان، رئیس جمهور این کشور با وجود این میزان تحمیل هزینه برای ساخت شهر هوشمند، در روز افتتاحیه حضور نداشت چرا که با هواپیما عازم مکه بود. گفته می شود وی در طول مسیر، هواپیما بر فراز شهر جدید آرکاداگ پرواز کرد، جایی که مقدمات نهایی برای شروع جشن ها به مناسبت افتتاح آن در حال انجام بود.

اما ویژگی شهرهای هوشمند برتر در جهان چیست؟

از شهرهای شانگهای، سئول، لندن، توکیو، زویخ، پاریس و نیویورک می توان به عنوان برترین شهرهای هوشمند جهان نام برد. گفتنی است که شانگهای چین برای دومین سال پی درپی در میان ۵۰ شهر برتر جهان در زمینه حمل و نقل، زیرساخت، انرژی، روشنایی، مدیریت شهری ، فناوری و قابلیت اتصال شهری به عنوان هوشمندترین شهر جهان شناخته شد.

یکی از مهم ترین ویژگی های شهرهای هوشمند برتر جهان، دسترسی مردم به «حمل ونقل هوشمند» است؛ در واقع این ویژگی به شهروندان این امکان را می دهد در سریع ترین زمان ممکن به حمل و نقل عمومی نظیر متر، اتوبوس های تندرو، قطارهای سریع السعیر، تاکسی و ... دسترسی پیدا کنند تا کمترین اتلاف وقت را برای رسیدن به قصد داشته باشند.

در این میان نیز «پارکینگ های هوشمند» نقش بسیار مهمی در مدیریت شهری دارند؛ در واقع مدیران شهری با بهره گیری از مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری مبتنی بر اینترنت اشیاء، وضعیت خودروهای موجود در پارکینگ، نحوی تردد، عوامل انسانی درگیر با موضوع، دریافت هزینه و ... را مدیریت می کنند.

محیط زیست یکی از مهم ترین موضوعات و دغدغه های ساخت شهرهای هوشمند است؛ از همین رو یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته فراگیری «دوچرخه های رایگان در سطح شهر» است. در کنار این موضوع ترغیب افراد برای استفاده از این وسیله نقلیه مورد توجه بوده است.

چند شهر ایران هوشمند است؟

در حالی از دسترسی آزاد و ایمن به اطلاعات، شبکه های سراسری دوربین های فیلم برداری، روشنایی بزرگراه ها و خیابان ها، سیستم پاسخ سریع به تلفن های اضطراری، مدیریت انرژی تجدیدپذیر، مدیریت و برنامه ریزی ترافیک، سرعت بالای اینترنت، حمل و نقل کارآمد، حفاظت و امنیت شهروندان، سهولت بازیافت و ... به عنوان مهم ترین و اصلی ترین ویژگی شهرهای هوشمند یاد می شود که بسیاری از مسئولان شهری توهم رسیدن به این ویژگی ها دارند و از شهر خود به عنوان شهر برتر هوشمند نام می برند.

برای مثال مهدی صباغی، شهردار قزوین در جریان بازدید از نمایشگاه شهر هوشمند ایرانی گفته بود: شهر و شهرداری قزوین در حوزه فناوری اطلاعات و شهر هوشمند یکی از شهرهای پیشرو است.

یا اینکه سال گذشته، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد عنوان کرده بود اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU) مشهد را به عنوان نخستین شهر هوشمند ایران و سومین شهر هوشمند خاورمیانه تایید کرد. حتی از دو سال گذشته تا به امروز گفته می شود ایلام پایلوت شهر هوشمند در ایران شده است، اما همچنان گزارش دقیقی از چگونگی و میزان پیشرفت اقدامات صورت گرفته، منتشر نشده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن 0 0

    سلام افتتاح چنین شهرهایی در هر کشوری می تواند یک الگو برداری برای هوشمند سازی سایر شهرهای آن کشور می باشد. ضمن اینکه در روز افتتاح رئیس جمهور حضور داشته و رئیس مجلس ترکمنستان عازم سفر حج بودند‌.

  • ناشناس 0 0

    کسی حق انتقاد داره که در آن منافع و یا زیان‌ده باشد به شما ايرانيها هیچ ربطی نداره