| کد خبر: 189003 |

◄ حلقه مفقوده ترافیک شهری

نگاهی به آمار و ارقام هزینه های عمرانی شهر تهران در بیست سال گذشته و در بخش حمل و نقل به خوبی نشان دهنده این است که سهم احداث و توسعه پارکینگ خودرو کمتر از یک درصد است.

تین نیوز

کارشناس حمل و نقل شهری در تشریح غفلت مدیریت شهرى تهران از موضوع پارکینگ، گفت: پارکینگ، حلقه مفقوده ترافیک پایتخت است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، علیرضا فتاحی اظهار کرد: مدیریت شهرى تهران دچار یک غفلت بزرگ شده است. این غفلت نه از سر عمد، بلکه بیشتر به دلیل زوایای پنهان موضوع در ذهن برنامه‌ریزان شهری است.

وی در ادامه با پرداختن به ضرورت ساخت پارکینگ در تهران، افزود: هر کدام از شهروندان به حسب ضرورت و به دلایل مختلف با خودروی شخصی پا به معابر تهران مى گذارند و کلافگی از ترافیک و عدم دسترسی به پارکینگ مناسب از اولین نتایج و دستاوردهاى این‌گونه سفرهایی است که به دلیل کمبود وسایل نقلیه عمومی ناگزیر از استفاده از خودروهای شخصی هستند.

فتاحی با بیان این مطلب که، در برخی از معابر تهران، نزاع بر سر جای پارک خودرو و همچنین رزرو محل توقف خودرو و فروش آن به رانندگان از طرف افراد غیر مسئول به صحنه‌ای تکراری و روزمره بدل شده است، تصریح کرد: بر اساس یک بررسی دانشگاهی، خودروها در تهران به طور میانگین بیست و دو ساعت و نیم در حال توقف و تنها یک ساعت و نیم در حال حرکت هستند، یعنی از هر 24 ساعت کم‌تر از 10 درصد در حال حرکت و بیش‌تر از 90 درصد در حالت سکون هستند.

کارشناس صنعت حمل و نقل با اشاره به معضل کمبود جای پارک در کلان‌شهر تهران، یادآور شد: نگاهی به آمار و ارقام هزینه‌های عمرانی شهر تهران در بیست سال گذشته و در بخش حمل و نقل به خوبی نشان‌دهنده این است که سهم احداث و توسعه پارکینگ خودرو کم‌تر از یک درصد است.

به گفته وی، فاصله ایجاد شده بین این سهم بودجه و ساعت‌های طولانی توقف خودروها و هم‌چنین سرانه تعداد خودروها در شهر تهران و دیگر کلان شهرها، فاصله بسیار بزرگی است که در صورت عدم توجه به آن، چالش‌های بزرگی را برای مدیریت شهری ایجاد کرده و در آینده، هزینه‌های چند برابر برای مقابله با آن را ضروری خواهد کرد.

فتاحی به سرانه پارکینگ در شهرهای مختلف جهان اشاره کرد و افزود: نبود جای پارک مناسب در تهران، نشانگر لزوم تجدید نظر در سیاست های طراحی شهری، به نحوی است که سهم توقفگاه‌های عمومی خودرو به استانداردهای جهانی نزدیک شده و فضاهای مناسبی جهت ارتباط مسافران و رانندگان خودروهای شخصی با حمل و نقل عمومی ایجاد شود.

وی ساخت پارکینگ را سیاستی دانست که باعث کاهش تنش در پیدا کردن جای پارک خودرو در سطح شهر و هدایت مسافران این مُد حمل و نقلی به سمت حمل و نقل عمومی است و خاطرنشان کرد: پارکینگ بیهقی در میدان آرژانتین که در حاشیه محدوده طرح ترافیک و در پیوند با خطوط مترو و اتوبوسرانی قرار دارد، تجربه ای است گران بهاء که باید قدردان طراحان و سازندگان آن بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.