| کد خبر: 173626 |

افزایش بیش از 115درصدی قیمت اتوبوس‌های شهری

فرسودگی بی‌حد و حصر اتـوبـوسرانی کشور سرانجام کلانشهرها را مجاب کرد برای نوسازی این ناوگان هم‌نظر شوند. 51درصد اتوبوس‌ها در شهرهای بزرگ ایران فرسوده هستند و تا 3سال دیگر، این عدد به بالای 80درصد می‌رسد. از طرفی میانگین سن اتوبوس‌های شهری هم‌اکنون 5/10سال است که عددی نگران‌کننده است و باید برای آن تصمیمی فوری گرفته شود.

تین نیوز

فرسودگی بی‌حد و حصر اتـوبـوسرانی کشور سرانجام کلانشهرها را مجاب کرد برای نوسازی این ناوگان هم‌نظر شوند. 51درصد اتوبوس‌ها در شهرهای بزرگ ایران فرسوده هستند و تا 3سال دیگر، این عدد به بالای 80درصد می‌رسد. از طرفی میانگین سن اتوبوس‌های شهری هم‌اکنون 5/10سال است که عددی نگران‌کننده است و باید برای آن تصمیمی فوری گرفته شود. در این روزهای آشفته اقتصادی هزینه هر اتوبوس با ارز ثانویه مشکل دیگری است که در مسیر نوسازی نمایان شده ‌است. هر اتوبوس که پیش از افزایش قیمت، در حدود 650 میلیون تومان بود، هم‌اکنون با افزایش 115درصدی به یک میلیارد و ۴۰۰تومان رسیده است؛ بنابراین باید حمل‌ونقل عمومی به مثابه کالایی اساسی درنظر گرفته شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از همشهری، بیست‌وششمین نشست معاونین حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرها با تأکید بر لزوم اولویت‌دهی به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و موضوعاتی چون مدیریت ترافیک وآلودگی هوا، تاکسیرانی و سرویس مدارس، پارکینگ، بار و کالا برگزار شد.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس این کمیسیون درخصوص مصوبات این نشست با بیان اینکه اگر در طرح نوسازی قیمت اتوبوس براساس نرخ دلار اختصاصی به کالاهای اساسی محاسبه نشود، با توجه به پایین‌بودن قیمت بلیت در شهرها و توان مالی شهرداری‌ها، عملا امکان بهره‌مندی از این طرح برای شهرداری‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: مقرر شد بحث اولویت‌دهی به نوسازی ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون کلانشهرها در طرح رئیس‌جمهور از سوی این کمیسیون پیگیری شود. وی در ادامه افزود: به‌منظور رفع مشکل کمبود ناوگان اتوبوسرانی، کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرها پیگیری کرده است که از سایر کشورها اتوبوس‌هایی با عمر بالای 5 سال خریداری شود.

در این نشست همچنین مقرر شد پیگیری اجرای ماده 23قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ردیف اعتباری مرتبط با جدیت تمام از سوی کمیسیون معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرها و متعاقبا در کمیسیون شهرداران کلانشهرها پیگیری شود. همچنین به‌منظور تشکیل شورای حمل‌ونقل و ترافیک در کلانشهرها مقرر شد موضوع در دستور کار جلسه شورای شهرداران کلانشهرها قرار بگیرد تا سایر کلانشهرها نیز مانند شهر تهران و با همان ترکیب اعضا نسبت به تشکیل شورای حمل‌ونقل و ترافیک اقدام کنند. موضوع مصوبه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری‌ها و همچنین ابلاغیه راهور مبنی بر عدم ‌به‌کارگیری تاکسی‌ها در سرویس مدارس از موارد مورد اعتراض شهرداری‌ها بود که مقرر شد در زمینه لغو این مصوبات پیگیری‌های لازم صورت گیرد. اجرای ماده 23و اختصاص 60درصد جرائم راهنمایی و رانندگی به شهرداری‌ها نیز ازجمله موارد مورد تأکید معاونین حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرها بود که تحقق آن تأثیر بسزایی در کسب درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها خواهد داشت.

لزوم تأیید صلاحیت تاکسی‌های اینترنتی

مرضیه حصاری، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها استفاده از تبلیغات روی تاکسی‌ها را به‌عنوان یکی از منابع درآمدی و کمک اقتصادی به رانندگان این خودروها عنوان کرد و درخصوص تاکسی‌های اینترنتی گفت: مقرر شده است که تمام خودروها و رانندگان اینترنتی مشخصات خود را در سامانه‌ای ثبت کنند و درصورت تأیید صلاحیت آنها از سوی شهرداری اجازه فعالیت در سطح شهر را داشته باشند. در خاتمه معاونین حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرها خواستار اولویت‌دهی به نوسازی اتوبوس‌های شهری و قرار دادن این کالا جزو کالاهای ضروری و درجه یک شدند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.