| کد خبر: 259898 |

تشبیه طرح کمربند راه به اسب تروجان ژئوپلتیکی چین

ایتالیا و چین بدون کمربند - راه نیز می توانند روابط سالمی با یکدیگر داشته باشند. این موضع گیری گمانه زنی ها را درباره تصمیم ایتالیا جهت قطع همکاری در قالب ابتکار کمربند - راه تقویت می کند.

تین نیوز

 با نزدیک شدن به پایان سال 2023 و انقضای تفاهم چین و ایتالیا حول طرح  یک کمربند یک راه ، گفتگوها در این باره در محافل سیاسی اروپا بالا گرفته است. تفاهم 5 ساله مذکور در زمان «جوزپه کونته» نخست وزیر وقت ایتالیا در سال 2019 به امضا رسید و با اتمام آن در پایان سال 2023، دو کشور باید برای تمدید آن تصمیم گیری کنند. ایتالیا تنها کشور عضو G7 می باشد که به این ابتکار پیوسته است. در این بین اما مقامات اتحادیه اروپا در حال فشار به ایتالیا جهت عدم ادامه همکاری این کشور با چین در ابتکار مذکور هستند.  

به گزارش تین نیوز، هفته گذشته « آندری گاتلین » سناتور فرانسوی ضمن تشبیه طرح کمربند راه به اسب تروجان ژئوپلتیکی چین، ایتالیا را به آسیب روابطش با دولت های غربی در صورت ادامه عضویت در این طرح تهدید کرد. همچنین این مقام فرانسوی بر خطر تسلط چین بر برخی بنادر راهبردی اتحادیه اروپا در ایتالیا همچون جنوا، ونیز و تریست و به تبع، به خطر افتادن امنیت این کشور تصریح نمود.

اخیرا نخست وزیر ایتالیا « جورجیا ملونی» در این باره گفته بود: ایتالیا و چین بدون کمربند - راه نیز می توانند روابط سالمی با یکدیگر داشته باشند. این موضع گیری گمانه زنی ها را درباره تصمیم ایتالیا جهت قطع همکاری در قالب ابتکار کمربند - راه تقویت می کند.

از طرفی چین نیز بیکار ننشسته و در ماه های اخیر « ژیا گاید» را به عنوان سفیر جدید خود در ایتالیا منصوب نموده است. گاید سفیر پیشین چین در پرو بوده و در زمان ماموریت وی در این کشور در سال 2019، پرو به ابتکار کمربند - راه چین پیوست.

با این حال در آینده نخست وزیر ایتالیا جهت دیدار با رئیس جمهور آمریکا راهی واشنگتن خواهد شد و طبق اعلام کاخ سفید، ادامه همکاری ایتالیا با جمهوری خلق چین در قالب ابتکار کمربند-راه، از جمله محورهای مذاکره میان سران دو کشور خواهد بود. «روزنامه ریپابلیکا» چاپ ایتالیا در آستانه این سفر ادعا کرده «جورجیا ملونی» در کاخ سفید تصمیم خود مبنی بر عدم تمدید همکاری کشورش با چین حول طرح کمربند - راه را به مقامات آمریکایی اعلام خواهد کرد.

در روزهای آینده باید دید کشمکش امنیتی سیاسی آمریکا و چین، اینبار در اروپا به چه نتیجه ای منجر می شود.

نکته قابل توجه آن است که رقابت های ژئوپلتیکی جهانی به ابتکارات ترانزیتی کشیده شده و در لایه جنگ کریدورها دنبال می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: اندیشکده حمل و نقل ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.