| کد خبر: 42508 |

طلسم۱۰ساله نهاوند شکست / ترمینال نهاوند به روی مسافران آغوش گشود

 با پیگیری و انتشار اخبار متعدد خبرگزاری مهر و تلاش و توجه مسئولان استانی و شهرستانی، سرانجام انتظار ۱۰ ساله مردم نهاوند پایان یافت و ترمینال جدید نهاوند به بهره برداری رسید.
 
شهر نهاوند در ۳۵ سال گذشته از داشتن یک ترمینال آبرومند و استاندارد برای حمل و نقل مسافر محروم بوده و به همین خاطر احداث ترمینال جدید نهاوند در سال ۸۳ شروع شد اما ۱۰ سال بنا بر دلایلی افتتاح این پروژه زمان برد تا اینکه به یمن ایام دهه فجر بروی مردم نهاوند آغوش گشود.
 
براساس بررسی ها در سال ۱۳۸۴ مجوز و پروانه احداث ترمینال جدید نهاوند در ورودی شهر نهاوند از جاده آورزمان صادر شده اما در طول این ۱۰ سال بارها این پروژه بعلت کوتاهی و عدم پیگیری شهرداری و راه و شهرسازی دچار مشکل و تعطیلی شده بود آن هم در شرایطی که شهر نهاوند از داشتن یک ترمینال استاندارد و آبرومند برای حمل و نقل مسافران محروم بود و باید هر چه سریعتر نسبت به افتتاح این ترمینال اقدامی انجام می گرفت.
 
خبرگزاری مهر دهم تیر ماه با انتشار یک گزارش با تیتر «یک دهه انتظار قربانی یک نظر/ ساخت ترمینال نهاوند در برزخ اختلاف سلیقه‌ها» و چهارم بهمن ماه سال جاری با انتشار گزارش دیگری با تیتر «تلاش برای شکستن طلسم ۱۰ ساله یک ترمینال/ اولتیماتوم به مدیران نهاوند» و درج چند خبراز بلاتکلیفی وضعیت ترمینال نهاوند و نارضایتی مردم از وضع موجود سبب شد تا  مسئولان برای این حل مشکل چاره اندیشی کنند و انتظار ۱۰ ساله مردم نهاوند برای افتتاح این ترمینال به  پایان برسد.
 
خبر گزاری مهر در قسمتی از گزارش چهارم بهمن خود آورده است: چندین فرماندار، شهردار و روسای ادارات مختلف در نهاوند تغییر کردند و وعده های هفته دولت امسال، دهه فجر سال جاری در سالهای متمادی تیتر خبرگزاری ها و روزنامه های مختلف شد اما ظاهرا طلسم افتتاح این ترمینال قرار نیست به این راحتی ها شکسته شود.
 
اما همین مطالب سبب شد تا با تلاش، جدیت و پیگیری مسئولان در شهرستان نهاوند و حمایت های استاندار همدان این مهم صورت گیرد و ترمینال جدید نهاوند که برای احداث آن بیش از چهار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی هزینه شده در آخرین روز از ایام دهه فجر توسط استاندار همدان به بهره برداری برسد.
 
ترمینال جدید نهاوند توسط بخش خصوصی و در زمینی با مساحت با ۳۰ هزار مترمربع و پنج  هزار مترمربع فضای خدماتی با اعتباری بیش از چهار میلیارد تومان  به بهره‌برداری رسید.
 
این ترمینال که با طراحی زیبا و مهندسی خاص احداث شده است دارای ۱۸ غرفه، سالن انتظار، کافی‌شاپ و یک رستوران و دو هزار و ۵۰۰ متر فضای خارجی شامل انبار سرویس بهداشتی و نمازخانه است.
 
همچنین دو هزار و ۵۰۰ متر فضای داخلی این ترمینال به  کارواش و بخش‌های خدماتی برای خودروها در قسمت شرقی اختصاص یافته است.
 
در همین زمینه استاندار همدان در گفتگو با مهر با بیان اینکه نمونه این ترمینال در استان همدان و حتی استانهای همجوار کم نظیر است و این امر حاصل حضور و مشارکت بخش خصوصی در اجرای آن است، گفت: مشارکت و سرمایه گذاری مردم در امور عمرانی باعث شتاب در اجرای امور خواهد شد.
 
محمد ناصر نیکبخت  افزود: اجرای این طرح در شهرستان نهاوند و توسط بخش خصوصی کاری آبرومندانه است و در برخی شهرهای بزرگ چنین اماکنی با این امکانات و وسعت کمتر دیده می شود.
 
نیکبخت با بیان اینکه این کار کم نظیر و ارزشمند می تواند موجب رضایتمندی مهمانان و مسافران شود و برای شهر نهاوند آبروداری کند، گفت: شهرداری باید در قبال دریافت پنج درصد عوارض، خدمات وامکانات و سرویس آبرومند به این ترمینال ارائه دهد و یا از گرفتن پنج درصد صرف نظر و نظارت کند تا مدیریت این مجموعه به مردم امکانات و خدمات و سرویس های مطلوب ارائه کند.
 
وی همچنین خواستار رفع مشکلات ورودی و خروجی این پایانه شد و از مسئولان خواست که ورودی شهر را برای این کار مناسب سازی کنند.
 
فرماندار شهرستان نهاوند نیز در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار داشت: وجود پايانه و ايستگاه‌هاي مسافربري با امکانات مناسب در کاهش ترافيک و بهبود حمل و نقل عمومي و افزايش رضايتمندي مردم شهرستان نهاوند و مسافران مؤثر واقع خواهد شد.
 
امامعلی عبدالملکی اظهار داشت: اين ترمينال فضاي متفاوتی با ترمينال فعلي دارد و داراي امكاناتي نظير ۱۸ غرفه، كافي‌شاپ، رستوران، نمازخانه مجهز و  استراحتگاه براي مسافران است و برای احداث آن چهار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی هزینه شده است.
 
عبدالملکی بیان داشت: دولت متولی احداث پایانه های حمل و نقل مسافر در شهرهای مختلف است و چون سودهی ندارد بخش خصوصی کمتر حاضر به انجام این کار است اما با توجه به اینکه بخش خصوصی در شهر نهاوند اقدام به احداث ترمینال کرده شهرداری باید نسبت به ارائه خدمات و امکانات به این ترمینال اهتمام و توجه کافی و کامل داشته باشد.
 
وی ادامه داد: بخش خصوصی در شهر نهاوند به کمک شهرداری آمده و در حالی که نهاوند از داشتن یک ترمینال مسافربری مناسب و آبرومند محروم بود با بهره برداری از ترمینال جدید این مشکل نهاوند برطرف می شود و راه اندازی ترمینال جدید باعث می شود نسبت به استقرار دفاتر تعاونی های جدید حمل و نقل مسافری در شهرستان نهاوند اقدام شود.
 
مدیر ترمینال جدید نهاوند نی  به خبرنگار مهر گفت: تمامی خدمات و امکانات مناسب و در خور شان مردم و مسافران در ترمینال مسافر بری برون شهری نهاوند  فراهم شده است.
 
سعید قوامی افزود:  بیش از ۱۰ هزار مترمربع فضای برای اتوبوس ها، مینی بوس ها و تاکسی های برون شهری و درون شهری در این ترمینال پیش بینی شده است.
 
وی بیان کرد: این ترمینال با توجه به توسعه شهر و لزوم افزایش ناوگان برون شهری و درون شهری، تا ۵۰ سال آینده  جوابگوی نیازهای حمل و نقل مسافران شهرستان نهاوند خواهد بود.
 
سعید قوامی بیان داشت: ساختمان این ترمینال در سه طبقه شامل دفاتر فروش بلیط، رستوران و واحدهای تجاری، هتل ساخته شده و مجهز به آسانسور، آب نما و تلویزیونهای شهری است
 
وی گفت: همچنین در محوطه ترمینال نمازخانه، خوابگاه رانندگان، پاسگاه نیروی انتظامی، سرویس بهداشتی، شهرک تعمیرگاهی شامل تعمیرگاه اتوبوس، کارواش و فروشگاههای قطعات یدکی احداث شده است.
 
احمدرضا ترابی یکی از همشهریان نهاوند نیز در مورد افتتاح این ترمینال گفت: وضعیت ترمینال کنونی نهاوند  که پیشانی شهر محسوب می شود نامطلوب و غیر قابل قبول است به همین مردم نهاوند پس از گذشت ۱۰ سال از کلنگ زنی ترمینال جدید همچنان در انتظارافتتاح آن، روزها و ماه ها و سالها را می شمردند.
 
ترابی ادامه داد: با نگاهی به وضعیت ترمینال قدیم شهر نهاوند به سادگی نابسامانی و در برخی موارد ناهنجاریهای اجتماعی را می توان در آن مشاهده کرد.
 
وی گفت: ترمینالی قدیمی که سالها قبل در شهر نهاوند  ایجاد شده پس از گذشت سالها هم اکنون بیشتر به یک مخروبه و انباری ضایعات شباهت دارد تا ترمینال شهری با ۲۰۰ هزار جمعیت.
 
وی افزود: خوشبختانه با افتتاح این ترمینال که یکی از مدرن ترین مراکز حمل و نقل مسافر در کشور محسوب می شود و امکانات مطلوب را برای مسافران و رانندگان وسایل نقلیه فراهم کرده شهرستان نهاوند از این پس در برابر مهمانان و مسافران سربلند خواهد بود.
 
سخن آخر اینکه هر چند ترمینال جدید نهاوند که آرزوی ۱۰ ساله مردم شهرستان نهاوند بود با تلاش و پیگیری فرماندار و حمایت های همه جانبه استاندار همدان با مشارکت بخش خصوصی به شکلی آبرومند و زیبا به بهره برداری رسید اما این ترمینال هنوز برای استفاده از ظرفیت کامل و مطلوب خود با مشکلاتی روبرو است که امیدواریم با همت و همکاری و تعامل مسئولان مربوطه پیگیری و حل شود.
 
انجام کامل عملیات اجرایی ورودی و خروجی این ترمینال، مشخص شدن ایستگاه های تاکسی، ارتقا سیستم روشنایی و نصب علائم هشدار دهنده در اطراف ترمینال و کنترل ترافیک ورود و خروج با توجه به موقعیت حساس این ترمینال از ملزوماتی است که باید هرچه سریعتر نسبت به انجام آن اقدام شود.
 
و نکته مهمتر اینکه اکنون با افتتاح ترمینال جدید نهاوند مردم از مسئولان انتظار دارند نسبت به وضع نابسامان ایستگاه های حمل و نقل مسافران روستایی در نقاط مختلف شهر نهاوند اقدام و با اجرای طرح ساماندهی تمام این ایستگاه جمع آوری و به ترمینال جدید نهاوند منتقل شوند.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.