| کد خبر: 27588 |

رییس کارگروه اجتماعی کمیسیون ایمنی راه‌ها در پاسخ به تین‌نیوز تشریح کرد:

◄ نقش شبکه‌های اجتماعی در کاهش تلفات ترافیکی / کاهش ۳۵درصدی فوت‌شدگان سوانح رانندگی طی دهه اخیر

تین نیوز | رئیس کارگروه اجتماعی آموزش و فرهنگ ایمنی حمل و نقل کمیسیون ایمنی راه از شروع دهه ایمنی راه در آبان خبر داد و با اشاره به تاثیر شبکه های اجتماعی در کاهش تلفات ناشی از تصادفات گفت: شبکه های اجتماعی به طور قطع تاثیر گذارند و از افراد موثر در این حوزه استفاده خواهیم کرد.

به گزارش تین نیوز، نشست خبری رئیس و اعضای کارگروه امور اجتماعی آموزش و فرهنگ ایمنی حمل و نقل کمیسیون ایمنی راه ها با موضوع برگزاری دهه ایمنی راه از ۱۴ تا ۲۵ آبان، صبح امروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

سعید معیدفر، رییس این کارگروه و مشاور وزیر راه و شهرسازی در این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز درباره نقش شبکه های اجتماعی در کاهش تلفات ناشی از تصادفات گفت: این شبکه ها به طور قطع تاثیرگذار خواهند بود.
 
وی افزود: ۴۵درصد تلفات ناشی از تصادفات مربوط به جوانان و میانگین سنی  ۲۱تا ۴۰ سال است.
 
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش عمده شبکه های اجتماعی و تاثیرگذاری آنان بر جوانان و سایر مردم بیان کرد: در کارگروه اجتماعی به افراد موثر در این حوزه درخواست همکاری داده ایم و امیدواریم که فعالیت این افراد در شبکه های اجتماعی نقش بسزایی ایفا کند.
 
معیدفر بیان داشت: در جهان صدها هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی جان می‌بازند، میلیون‌ها انسان دچار مصدومیت و میلیاردها دلار خسارت به  اقتصاد کشورها وارد می‌شود که در این راستا از سال 2011 تا 2020 میلادی همه اعضای مجمع جهانی سازمان ملل اقداماتی برای کاهش سوانح رانندگی انجام می دهند.
 
وی با اشاره به جایگاه تلفات ترافیکی ایران در میان کشورهای جهان گفت:‌ کشورهای جهان سوم و در حال توسعه، بالاترین ارقام تلفات سوانح رانندگی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند اما در مقابل توسعه‌یافتگی با سوانح رانندگی ارتباط مستقیم دارد که نسبت به میزان توسعه یافتگی تعداد سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن کاهش می یابد، البته هستند کشورهای در حال توسعه‌ای که سوانح رانندگی خود را کاهش دادند.
 
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند افزایشی و کاهشی تلفات در ایران خاطرنشان کرد: ما از سال 72  شاهد آغاز روند افزایشی با رشد 9 درصدی مواجه بوده ایم اما با تشکیل کمیسیون ایمنی راه‌ها  در سال 82 و با همکاری 16 نهاد دست‌اندرکار، روند کاهشی سوانح رانندگی از سال 84 آغاز شد و امروز نسبت به آن سال، 35 درصد کاهش تلفات سوانح رانندگی داشتیم و این رقم از 28 هزار نفر به 18 هزار نفر رسید.
 
معیدفر تصریح کرد: استاندارد شدن قوانین راهنمایی و رانندگی،‌ ارتقای سطح تحصیلات کاربران جاده، هوشمند‌سازی جاده‌ها، اعمال دقیق‌تر قانون توسط پلیس و امداد و نجات سریع از دلایل کاهش سوانح رانندگی در ایران است، همچنین بهبود رفتار ترافیکی شهروندان و مشارکت مدنی در کاهش سوانح رانندگی بسیار تاثیرگذار بوده است.
 
وی افزود: طبق اعلام پلیس 80 درصد سوانح رانندگی به علت سبقت و سرعت غیرمجاز و عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلو رخ می‌دهد و 40 درصد تلفات سوانح رانندگی مربوط به عابران پیاده و موتورسواران است، یک سوم کل تلفات رانندگی مربوط به حوادث درون‌شهری است.
 
رییس کارگروه اجتماعی، فرهنگی و آموزش کمیسیون ایمنی راه از شروع فعالیت این کارگروه از خرداد ماه امسال خبر داد و گفت: ما به منظور در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی حوادث رانندگی و مشارکت مدنی برای تغییر در رفتار ترافیکی کارخود را آغاز کرده ایم.
 
وی یادآور شد: دهه ایمنی راه‌ها از 14 آبان ماه تا 25 آبان ماه ادامه دارد که هر یک از روزهای این دهه با عنوان خاصی، نامگذاری شده و هدف ما در این دهه آشنایی افکار عمومی با سوانح رانندگی و آمار بالای سوانح رانندگی در کشور است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رتبه های بالای ایران در رنکینگ تلفات رانندگی جهان بیان گفت: هوشیارسازی مردم در مورد رقم بالای سوانح رانندگی،‌ جلب مشارکت آنها و همکاری بین مردم و نهادهای دولتی در بهبود رفتار ترافیکی و کاهش سوانح از اهداف ما است.

«سهم من از ایمنی راه‌ها
»
وی با بیان اینکه شعار دهه ایمنی راه‌ها در سال جاری «سهم من از ایمنی راه‌ها»‌ است بیان کرد: در این راستا به سهم متولیان راه،‌ خودروسازان،‌ امدادگران، بیمه‌گر،‌ راننده، سرنشینان، موتورسیکلت‌سواران، خانواده، نهادهای مدنی،‌آموزش و پرورش و رسانه پرداخته می‌شود.
 
معیدفر در پایان یادآور شد: در این میان رسانه ها به دلیل ایجاد مسوولیت در میان تمامی اقشار جامعه مهم ترین نقش را ایفا می کنند و امیدواریم در این زمینه تمامی تلاش خود را به کار گیرند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.