| کد خبر: 267002 |

مدیر دو پروژه رومای کیش و جاده لنده به پاتاوه دهدشت:

◄ شرکت دی از کیفیت کوتاه نمی آید

شرکت دی از پیمانکاران مطرح حوزه عمران کشور به شمار می آید که پروژه های مهم و کلیدی را در سراسر کشور به اجرا درآورده است. مهندس علی اسماعیلی، اکنون در شرکت دی مدیریت دو پروژه رومای کیش و پروژه اتصال راه فرعی لنده به راه اصلی پاتاوه – دهدشت را به عهده دارد. وی در این مصاحبه توضیحاتی درباره این دو پروژه ارائه کرده است.

تین نیوز

شرکت دی از پیمانکاران مطرح حوزه عمران کشور به شمار می آید که پروژه های مهم و کلیدی را در سراسر کشور به اجرا درآورده است. مهندس علی اسماعیلی، اکنون در شرکت دی مدیریت دو پروژه رومای کیش و پروژه اتصال راه فرعی لنده به راه اصلی پاتاوه – دهدشت را به عهده دارد. وی در این مصاحبه توضیحاتی درباره این دو پروژه ارائه کرده است.

لطفا ضمن معرفی خود به عنوان مدیر دو پروژه از پروژه های مهم عمرانی شرکت دی، توضیح دهید از چه سوابق تحصیلی و مدارک و مهارت های حرفه ای برخوردارید؟

من علی اسماعیلی، متولد 1355، اصالتا اهل کاشمر، از خطه‌ کویری ایران هستم. سوابق آکادمیک و حرفه ‌ای من شامل؛ کارشناسی مهندسی عمران، کارشناسی مهندسی صنایع، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و مدرک PMP از انجمن مدیریت پروژه آمریکا است. از سال 1379 با پروژه فرودگاه امام خمینی(ره) وارد پروژه های عمرانی شدم و اکنون 23 سال است که در شرکت ها، طرح‌ ها و پروژه‌ های مختلف و متنوع عمرانی در جایگاه‌ ها و سبک‌ های گوناگون فعالیت می ‌کنم.

مهندس علی اسماعیلی شرکت دی

ورود و همکاری شما با شرکت دی چگونه آغاز شد؟

نخستین فعالیت حرفه ای من در حوزه عمران به عنوان کارشناس کنترل پروژه با شرکت دی و در یکی از مهم ‌ترین طرح‌های عمرانی کشور، یعنی احداث و توسعه فاز 1 فرودگاه امام خمینی(ره) رقم خورد. در این پروژه شرکت دی پیمانکار مادر به شمار می ‌آمد و پیمانکاران دیگر، زیر نظر شرکت دی کار می‌کردند. شرکت دی در این پروژه احداث سه بخش کلیدی، یعنی ترمینال اصلی فرودگاه، موتورخانه مرکزی و پارکینگ طبقاتی را به عهده داشت و البته بخش های دیگری نیز توسط این شرکت احداث شد. اما این سه بخش، بخش های مهم و اساسی محسوب می شدند.

الف) پروژه رومای کیش

بلوک E  پروژه رومای کیش، یکی از دو پروژه ای است که جنابعالی مدیریت آن را به عهده دارید. این پروژه به صورت کلی چه ویژگی هایی دارد و در چه مرحله ای است؟

مجتمع رومای کیش، مجتمعی مسکونی واقع در این جزیره زیبا است که 6 بلوک دارد و تعداد طبقات این بلوک ها با هم متفاوت است. احداث مجتمع روما از حدود سال 1388 توسط کارفرمای وقت این پروژه، یعنی شرکت مهستان در ساحل شمال شرقی جزیره کیش که به ساحل مرجان مشهور است، آغاز شده و شرکت دی سابقه فعالیت در بلوک های A و B این پروژه را نیز داشته است. طراحی این 6 بلوک به صورتی است که به شکل قوسی کنار یکدیگر قرار گرفته اند و ارتفاع آنها از یک بلوک به بلوک دیگر افزایش می یابد تا ضمن بهره مندی از المان های زیبای معماری، استفاده حداکثری از نمای دریا امکان پذیر شود. با توجه به آغاز به کار این پروژه در سال 1388، بلوک های  A، B و C تکمیل شده و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است. بلوک D نیز اخیرا به پایان رسیده و پروسه تحویل موقت را سپری می کند و به تدریج با رفع نواقص تا نوروز سال 1403 به مالکان تحویل می شود. بلوک های E و F هم تقریبا از نظر عملیات اجرایی در یک سطح قرار دارند و در حال تکمیل عملیات نازک کاری هستند. این دو بلوک بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و پیشرفت کنونی پروژه، تا شهریورماه 1403 به مالکان تحویل خواهد شد.

بلوک E چند طبقه و چند واحد مسکونی دارد و کارفرمای آن اکنون کدام شرکت است؟ شرکت دی در این بلوک پیمانکار کدام بخش از کار است؟

بلوک E که شرکت دی به عنوان پیمانکار، از مردادماه 1400 عهده دار نازک کاری و تکمیل تاسیسات الکتریکال و مکانیکال آن است، قبل از ورود شرکت دی، فونداسیون، اسکلت، سقف ها و سفت کاری آن انجام شده بود. بلوک E  بلوک پنجم از این شش بلوک به شمار می آید و در 22 هزار متر مربع و بیست و دو طبقه مسکونی – یکصد و هفده واحد مسکونی – به اضافه یک طبقه زیرزمین با کاربری پارکینگ و یک طبقه همکف با کاربری لابی احداث شده است. کارفرمای کنونی این پروژه شرکت خانه است. بلوک ششم، سه طبقه بیشتر و بلوک چهارم، سه طبقه کمتر از بلوک E  ارتفاع دارند. ما در این ساختمان در هر طبقه سه تیپ واحد داریم و هر طبقه شامل 6 واحد است. دو دستگاه از واحدهای هر طبقه صرفا نمای دریا را دارند و دو دستگاه از واحدهای هر طبقه صرفا نمای جزیره دارند و دو  واحد هم اصطلاحا دو کله هستند؛ به این معنی که هم نمای جزیره و هم نمای دریا را دارا هستند.

این پروژه ویژگی خاص و  منحصر به فردی از نظر سازه ، مصالح و  معماری دارد؟

در حال حاضر این ساختمان بلندترین سازه در جزیره کیش و کل ایران است که در آن اصطلاحا CFT کار شده و یا به عبارتی در این بلوک ترکیب ستون های فلزی و بتنی به کار رفته است. البته این رکوردی نیست که بتوان برای طولانی مدت آن را حفظ کرد. چرا که صنعت ساختمان در بخش مرتفع سازی به شدت رو به گسترش و پیشرفت است و چه بسا شرکت های دیگر نیز به ساخت چنین سازه هایی با ارتفاع بیشتر مبادرت کنند یا در حال احداث آن باشند.

آیا می توان این پروژه را یک ساختمان لوکس به شمار آورد؟

شرکت دی از مجموعه های تابعه بنیاد مستضعفان است و با وجود آن که شرکت های تابعه بنیاد بنگاه های اقتصادی هستند و فعالیت های اقتصادی را با هدف کسب سود دنبال می کنند و این سود هم در نهایت به اهداف و مسئولیت های بنیاد برای مخاطبان و ذینفعان معزز این مجموعه تعلق می گیرد، با این وجود سیاست راهبردی بنیاد مستضفعان این است که ورود به پروژه های لوکس با روح رسالت بنیاد چندان سازگار نیست و این بنیاد به پروژه های لوکس ورود نمی کند. بنابراین؛ ساختمان مذکور با وجود کیفیت بالا و ویژگی های خاص آن، یک ساختمان لوکس به شمار نمی آید. ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که در پروژه روما با وجود آن که پروژه مذکور در منطقه آزاد کیش قرار دارد و استفاده از مصالح و تجهیزات وارداتی در آن به سهولت امکان پذیر بوده است، اما سیاست های بنیاد مستضعفان و هلدینگ سامان پارس و کارفرمای پروژه، یعنی شرکت خانه و پیمانکار، یعنی شرکت دی، بر این نکته اجماع و تاکید داشته است که این پروژه با استفاده حداکثری از مصالح و تجهیزات باکیفیت داخلی احداث و تکمیل شود. بنابراین؛ جزو افتخارات ما است که این پروژه را با استفاده از توانمندی های داخلی به سرانجام می رسانیم.

ب) پروژه اتصال راه فرعی لنده به راه اصلی پاتاوه - دهدشت

پروژه اتصال راه فرعی لنده به راه اصلی پاتاوه دهدشت چه اهمیتی در اتصال شهر لنده به شبکه  جاده ای کشور دارد و شرکت دی در این پروژه چه نقشی ایفا می کند؟

شهر لنده یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد است و با توجه به این که شهر دسترسی مناسب جاده ای به شبکه و محورهای مواصلاتی کشور نداشته، بر اساس برنامه های وزارت راه و شهرسازی مقرر می شود این شهر به جاده اصلی پاتاوه – دهدشت متصل شود. با تکمیل این مسیر، لنده از بن بست خارج شده و هم به پاتاوه و هم به دهدشت و در یک نگاه کلی به شبکه شریان های جاده ای کشور دسترسی سریع تر و مناسب تری پیدا می کند. کل این پروژه احداث 12 کیلومتر راه فرعی است که شرکت دی طبق قرارداد، احداث 5 کیلومتر آن را به عهده دارد. شرکت دی از سوی بنیاد مستضعفان پروژه مذکور را در راستای رونق بخشی به اقتصاد مناطق کم برخوردار و محرومیت زدایی از مناطق دورافتاده و محروم کشور انجام می دهد.

این پروژه اکنون از نظر پیشرفت در چه مرحله ای قرار دارد؟

معمولا مسیرهای احداث جاده پس از رفع معارض برای اجرای پروژه به پیمانکار مورد نظر تحویل می شود و قرار بود رفع معارض این مسیر هم توسط اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شود که این کار به دلیل محدودیت های بودجه ای با تاخیر همراه بود و نهایتا مسیرهای رفع معارض شده در چند مرحله به شرکت دی تحویل شد. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه در 5 کیلومتری که احداث آن به عهده ما قرار دارد، حدود 85 تا 90 درصد است. عملیات خاکبرداری و خاکریزی و احداث ابنیه فنی مسیر و روسازی انجام شده و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوا و تامین منابع، به زودی آسفالت آن هم انجام می شود. انشاالله در ایام دهه فجر 1403 شاهد افتتاح این جاده باشیم.

حضور شرکت دی در این پروژه علاوه بر احداث جاده مذکور، مزیت دیگری هم برای منطقه داشته است؟

ما در این پروژه بر اساس مسئولیت اجتماعی تعریف شده توسط بنیاد، به صورت جهادی در جهت رفع مشکلات مردم منطقه عمل کردیم و به عنوان مثال؛ ماشین آلات ما در هنگام بروز سیل به امدادرسانی و بازکردن مسیرهای روستاهای سیل زده پرداختند. علاوه بر آن در هر منطقه ای که روستاییان به ماشین آلات و عملیات مهندسی برای اصلاح جاده های خود نیاز داشتند، شرکت دی ماشین آلات و نفرات لازم را برای آنها فراهم کرد و یا اگر لازم بود عملیات پروژه به دلیل برداشت محصولات کشاورزان و باغداران به تعویق بیفتد، این کار انجام شد که پروژه با کمترین تنش و مشکل برای مردم منطقه به سرانجام برسد که به حمدالله این اتفاق رخ داد و کار با کمترین چالش به نتیجه رسید.

چالش خاصی با مردم منطقه در مراحل مختلف اجرای این پروژه نداشتید؟

یکی از سیاست های شرکت دی در اجرای پروژه ها، استفاده حداکثری از نیروهای بومی است. این خط مشی، موجب افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در منطقه پروژه می شود و کاهش هزینه های شرکت را نیز در پی دارد. چرا که استفاده از نیروی بومی، هزینه رفت و آمد و اقامت نیروی انسانی را کاهش می دهد. ضمنا نیروهای بومی به عنوان پل ارتباطی بین شرکت و مردم محلی و ذینفعان بومی منطقه اجرای پروژه عمل می کنند و تعارضات را به حداقل می رسانند. این سیاست در پروژه اتصال راه فرعی لنده به راه اصلی پاتاوه – دهدشت، به خوبی اجرا شد و مسئولان کارگاهی و نفرات عملیاتی ما در این پروژه عمدتا از افراد محلی بودند. این مزیت موجب شد بسیاری از چالش ها از جمله معارضان پروژه در کمترین زمان با مذاکره و تعامل مطلوبی که بین شرکت و مردم محلی برقرار بود، برطرف شود.

استقبال مردم منطقه از این جاده را چگونه ارزیابی می کنید؟

جاده مذکور از همه نظر مسیر مناسب تر و امن تری برای تردد در اختیار مردم شهر لنده و سایر اهالی و روستائیان ساکن این منطقه قرار داده و استقبال آنها نیز نشان دهنده همین موضوع است. جاده مذکور حتی پیش از آن که مراحل تکمیل نهایی آن طی شود و روکش آسفالت روی روسازی آن قرار گیرد، از سوی مردم محل مورد استفاده قرار گرفته که البته این امر به دلیل کامل نبودن تجهیزات و الحاقات ایمنی، چالش هایی برای ما ایجاد کرده است. بر این اساس ما تلاش کردیم با برخی تمهیدات ایمنی، بخش هایی از مسیر را در اختیار بهره برداران محلی قرار دهیم و با این که این کار هزینه هایی برای ما ایجاد کرد، اما چون پروژه با هدف محرومیت زدایی اجرا شده و مبنای کار ما تعامل و همراهی حداکثری با مردم منطقه است، این هزینه ها را نیز پذیرفتیم.

آیا تاخیری در اجرای این پروژه وجود داشته است؟

همچون بسیاری دیگر از طرح ها و پروژه های عمرانی کشور، این پروژه نیز در مقاطعی با تاخیرهای ناشی از محدودیت های تامین منابع مواجه بوده است. تلاش کردیم مشکلات ناشی از این چالش را با مدیریت بهینه منابع به کمترین میزان برسانیم و امیدواریم مراحل نهایی تکمیل پروژه با تامین به موقع منابع، در زمان مقرر انجام شده و پایان یابد.

آب و هوای خاص و سرمای منطقه مانع اجرای آسفالت یا کاهش کیفیت آن نخواهد بود؟

خیر تمهیدات لازم برای اجرای آسفالت باکیفیت در شرایط استاندارد توسط شرکت دی فراهم شده است و این مرحله از کار نیز به بهترین نحو اجرا خواهد شد. ضمنا ما تجربه اجرای آسفالت در دمای زیر صفر را در پروژه اصلاح باند فرودگاه اردبیل داشته ایم و به خوبی با چالش های این کار آشنا هستیم. تاکید جناب آقای علمایی مدیرعامل شرکت به بنده به عنوان مدیرپروژه نیز همواره این است که به هیچ عنوان از کیفیت کوتاه نیایید. چرا که کاری که ما انجام می دهیم، یک کار عام المنفعه است و انتفاع آن نه تنها به مردم محروم این منطقه بلکه به کل مردم ایران می رسد. ضمنا ما به عنوان پیمانکار این پروژه نماینده بنیاد مستضعفان هستیم و اگر خدای نکرده کار بی کیفیت انجام دهیم، علاوه بر زیرپا گذاشتن وجدان و اخلاق حرفه ای، وجهه و خوشنامی بنیادی را که سابقه درخشانی در خدمت رسانی به محرومان دارد، زیر سؤال برده ایم.

و سخن پایانی ...

به عنوان سخن پایانی بد نیست به این نکته اشاره کنم که برای اتمام هر چه سریع تر پروژه، شرکت دی در تلاش است سهم و نقش بیشتری به عهده بگیرد که انشاالله این پروژه را در زمان کوتاه تر در اختیار مردم خوب و شایسته منطقه قرار دهیم. از تین نیوز که به عنوان رسانه ای تخصصی، اطلاع رسانی در مورد پروژه های عمرانی بخش های مرتبط با حمل و نقل را انجام می دهد، تشکر می کنم.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.