◄ حوادث جاده ای در صربستان صفر می شود
در سال 2022، 553 نفر در تصادفات جاده ای در سراسر صربستان جان خود را از دست دادند، در حالی که در 30 سال گذشته 30000 نفر جان خود را از دست دادند.
در سال گذشته، 553 نفر در تصادفات جاده ای در سراسر صربستان جان خود را از دست دادند، در حالی که در 30 سال گذشته 30000 نفر جان خود را از دست دادند. این به اندازه یک شهر کوچک در کشور است؛ با وجود این آمار، چگونه جاده های صربستان با حمایت بانکها توانسته اند توسعه چندجانبه انجام دهند و ایمنی خود را تقویت کنند به گونه ای که ارتباط در سراسر بالکان غربی را بهبود بخشند؟
به گزارش تین نیوز، مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای اپیدمی خاموشی است که هر سال جان 1.3 میلیون نفر ار می گیرد و 50 میلیون مجروح بجا می گذارد؛ به گونه ای که سازمان جهانی بهداشت حوادث جاده ای را یک بحران همه گیر اعلام کرده است.و بالکان غربی نسبت به اتحادیه اروپا، بیشترین میزان مرگ و میر و جراحات جدی ناشی از جاده ها را به ثبت می رساند.
در سال 2022، حوادث جاده ای جان یکهزار و سیصد نفر را در بالکان غربی گرفت و این موضع توجه متخصصان حوزه را به این موضوع جلب کرد؛ به گونه ای که کریس پیترز معاون بانک سرمایه گذاری اروپا، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: بانک سرمایه گذاری اروپا خود را متعهد به اولویت بندی پروژه ها و فعالیت های مورد نیاز برای تسریع سیستم های حمل و نقل ایمن و پایدار می داند و لازم می داند از طریق سیاست وام دهی اقدام قاطعانه اقتصادی در این راستا انجام دهد.
در کنار ساخت شبکه های جاده ای جدید، بازسازی جاده های موجود با استانداردهای ایمن تر و پایدارتر نیازمند سرمایه گذاری هنگفتی است. تنها در اتحادیه اروپا، یک مطالعه بانک سرمایه گذاری اروپا نشان داد که 21 میلیارد یورو سرمایه گذاری ایمنی در طول 10 سال برای افزایش استانداردهای مهندسی جاده های کم ایمن و نجات جان 7200 مورد نیاز است.
در کنفرانس بین المللی جاده و ایمنی ترافیک جاده ای که در صربستان برگزار شد و بخشی از هفتمین هفته جهانی ایمنی جاده سازمان ملل متحد بود، با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت که بیش از نیم از مرگ و میرهای ناشی از حوادث جاده ای شامل عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران می شود، بیش ترین توجه بر چگونگی ارتقا ایمنی جاده ها متمرکز بود.
حفاظت از آسیب پذیرترین کاربران جاده
صربستان تاکنون با تاکید بر اینکه سیستم ایمنی جاده ها باید با در نظر گرفتن آسیب پذیرترین افراد، به ویژه عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسیکلت های دوچرخه ارتقا یابد، توانسته است با تشویق سیاستگذاران ایمنی ترافیک شهری را بهبود ببخشد و بر نقاط حادثه خیز جاده ای متمرکز شود و با ارتقا نسبی ایمنی از سال 2011 تا 2021 موفق به کاهش 27 درصدی تلفات جاده ای شود.
به سمت چشم انداز صفر
اتحادیه اروپا به دنبال کاهش 50 درصدی مرگ و میر و جراحات جدی تا سال 2030، سیاست ایمنی جاده ای را برای سال های 2021 تا 2030 اتخاذ کرده است و هدف بعدی آن دستیابی به صفر مرگ و میر جاده ای تا سال 2050 است.
راب انینک، رئیس انجمن مؤسسه های تحقیقاتی ایمنی جاده ای اروپا، با اشاره به اینکه اشتباه کردن آسان است و هنگامی که تصادف اجتناب ناپذیر است، از صدمات جدی محافظت شود؛ گفت: همه کاربران جاده گاهی اوقات وسوسه می شوند که محدودیت سرعت را بشکنند، حواسشان پرت شود و اشتباه کنند، بنابراین سیستم ترافیک، به طور کلی - جاده ها، وسایل نقلیه، سیستم های سیگنالینگ - باید به گونه ای طراحی شود که کاربران جاده منحرف یا وسوسه نشوند.
در صربستان، آمار بالای تصادفات رانندگی به نصف کاهش می یابد
در سال 2022، 553 نفر در تصادفات جاده ای در سراسر صربستان جان خود را از دست دادند، در حالی که در 30 سال گذشته 30000 نفر جان خود را از دست دادند؛ این به اندازه یک شهر کوچک در کشور است.
دولت صربستان در راستای هدف استراتژی جدید امنیت ملی ترافیک کشور کاهش 50 درصدی مرگ و میر در مقایسه با سال 2019 است؛ با تمرکز ویژه بر کاهش سرعت نامناسب و عدم استفاده از کمربند ایمنی، که دلایل اصلی مرگ و میر در صربستان است، اقداماتی را برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از ترافیک جاده ای انجام می دهد.
تلفات جانی، سرمایه انسانی و زیرساخت ها هزینه هنگفتی را برای جوامع به همراه دارد. برانکو استاماتوویچ، سرپرست آژانس ایمنی ترافیک صربستان، گفت: چشم انداز صفر باید به یک اولویت برای همه ما تبدیل شود، به این معنی که هیچ تلفات جانی یا آسیب جدی در ترافیک قابل قبول نیست.
ایمنی جاده در تصمیمات سرمایه گذاری گنجانده شده است
پس از تصویب سیاست جدید وام دهی حمل و نقل بانک سرمایه گذاری اروپا در ژوئیه 2022، ایمنی به یکی از چهار رکن کلیدی عملیات و فعالیت آن تبدیل شده است.
در این بخش بانک از سال 2021 با سه سازمان غیردولتی برای اطلاع رسانی و حمایت از سرمایه گذاری در پروژه های راه ایمن تر همکاری کرده است و توافق نامه ای را با کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا برای تقویت همکاری در زمینه ایمنی جاده ها و زیرساخت های حمل و نقل مقاوم در برابر آب و هوا در همین زمینه امضا کرده است.
در کنار ساخت شبکه های جاده ای جدید، بازسازی جاده های موجود با استانداردهای ایمن تر و پایدارتر نیازمند سرمایه گذاری هنگفتی است. تنها در اتحادیه اروپا، یک مطالعه بانک سرمایه گذاری اروپا نشان داد که 21 میلیارد یورو سرمایه گذاری ایمنی در طول 10 سال برای افزایش استانداردهای مهندسی جاده های کم ایمن و نجات جان 7200 مورد نیاز است.
بانک سرمایه گذاری اروپا سابقه طولانی در این بخش دارد و سالانه حدود 11.6 میلیارد یورو در بخش حمل و نقل سرمایه گذاری می کند. در بالکان غربی، بانک تا به امروز نزدیک به 6 میلیارد یورو از سرمایه گذاری حمل و نقل حمایت کرده است. تأمین مالی اغلب با کمک های مالی و حمایت های مشاوره ای برای آماده سازی و اجرای پروژه های با کیفیت بالا که ایمنی، دسترسی و پایداری را ارتقا می دهند، تکمیل می شود.
EIB Global، شعبه اختصاصی بانک سرمایه گذاری اروپا برای فعالیت های خارج از اتحادیه اروپا، در حال حاضر از بازسازی و بهبود ایمنی صدها کیلومتر از شبکه راه های ملی در صربستان، از طریق سرمایه گذاری های عمده ایمنی جاده، حمایت می کند.
در سال 2022، EIB Global 666 میلیون یورو برای پروژه های جدید در صربستان امضا کرد که 581 میلیون یورو آن برای حمل و نقل پایدار، مانند آبراه ها و مسیرهای راه آهن است.
همراه با بازسازی جاده های موجود، EIB Global از توسعه بخش های جاده ای جدید با بالاترین استانداردهای ایمنی حمایت می کند. در حال حاضر، بزرگراه صلح که صربستان را به سواحل آدریاتیک آلبانی متصل می کند، به لطف وام 100 میلیون یورویی EIB و کمک 40 میلیون یورویی اتحادیه اروپا در درست ساخت است. این پروژه شاخص تحت برنامه اقتصادی و سرمایه گذاری شامل ساخت 32 کیلومتر بزرگراه است. جاده جدید انسجام منطقه ای را تسهیل می کند و تصادفات را تا 16 درصد کاهش می دهد.