| کد خبر: 206773 |

◄ مشکلات طرح شبکه سیر برای رانندگان و مالکان خودرو

اجرای طرح شبکه سیر با وجود اینکه توانسته به اهدافی که برای آن مشخص شده بود برسد اما مشکلاتی برای رانندگان به وجود آورده است.

تین نیوز

یک فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای معتقد است اجرای طرح شبکه سیر با وجود این‌که توانسته به اهدافی که برای آن مشخص شده برسد اما مشکلاتی برای مالکان و رانندگان اتوبوس به وجود آورده است. 

به گزارش تین نیوز، طرح شکبه سیر با هدف اصلاح ساختار اقتصادی شرکت‌های حمل‌ و نقل عمومی جاده‌ای در اوایل سال 96 از سوی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای اجرا شد. 

در این روش شرکت‌های حمل‌ و نقل از طریق انتخاب نام واحد با یکدیگر یک شبکه را تشکیل می‌دهند که این شبکه دارای امکانات کلیه اعضای آن ازجمله ناوگان، بازار تقاضا، اعتبار و معروفیت، تجهیزات و غیره است و کلیه اعضای شبکه نیز از امکانات اشتراکی آن بهره‌برداری می‌کنند.

حسین فرجی فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای در مورد این طرح به خبرنگار تین نیوز گفت: هر طرحی علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، معایبی نیز به همراه خواهد داشت. طرح شبکه سیر نیز در کنار مزیت‌هایی که دارد مشکلاتی نیز داشته است. 

وی افزود: هدف از این طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های حمل و نقلی بوده است. به صورتی که شرکت‌های کوچک در شرکت‌های بزرگ ادغام شوند و شرکت‌های مادر را ایجاد کنند. 

به گفته وی 2500 شرکت مسافربری وجود داشت که در ابتدا بر اساس این طرح مقرر شده بود از مجموعه آنها چند شرکت قوی در تهران به‌عنوان شرکت مادر فعالیت و در کل ایران شعبه‌های نمایندگی ایجاد کنند که با توجه به اعتراض شرکت‌های مسافربری اجرای این طرح بدین شکل منتفی شد و رویه کنونی اجرا شد.

این فعال حمل و نقلی در خصوص مشکل اصلی این طرح گفت: یکی از مهمترین مشکلات این است که اگر راننده‌ای سرویس دربستی به شهری ببرد که شرکت مادر در آنجا نمایندگی نداشته باشد، نمی‌تواند از شرکت دیگری صورت وضعیت دریافت کند و در نتیجه نمی‌تواند مسافری برای بازگشت بگیرد. 

فرجی اظهار کرد: مشکل دوم این است که بر اساس این طرح اکنون امکان ایجاد شعبه در شهرها و حتی شهرستانهای کوچک نیز فراهم است و این موضوع  موجب رقابت ناسالم بین شرکت‌ها و ضرر و زیان مالکان اتوبوس شده است زیرا شرکت‌ها برای جدب مسافر زیر کرایه تصویب شده از مسافر پول دریافت می‌کنند و کرایه واقعی دست مالک نمی‌رسد.

این راننده مالک اتوبوس در خصوص دیگر مشکلات این طرح گفت: در گذشته اگر مالکان اتوبوس تصمیم داشتند تعاونی یا شرکت خود را تغییر بدهند، این کار به راحتی انجام می‌شد ولی اکنون به دلیل اجرایی شدن این طرح، انتقال یا تغییر تعاونی و شرکت به سختی و با طی مراحل اداری انجام می‌شود و کسی نیز پاسخگو نیست. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.