| کد خبر: 194363 |

فرار ۳۰ تا ۴۰ درصدی بارنامه‌ای از سوی کامیون‌داران

مشاور فنی و علمی کانون سراسری کامیون‌داران کل کشور از صدور روزانه هزار و ۵۰۰ بارنامه بین‌المللی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقلی خبر داد.

تین نیوز

فاضل گفت: روزانه ۱۱۵ هزار بارنامه صادر می‌شود که ۳۵ تا ۴۰ درصد از این میزان مربوط به فرار بارنامه‌ای می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صابر فاضل مشاور فنی و علمی کانون سراسری کامیون‌داران کل کشور در نشست خبری امروز خود با اشاره به نقش پررنگ بازار راه‌های الکترونیکی حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در صنعت حمل‌ونقل، گفت: از دو سال گذشته با شروع استارت‌آپ‌ها مجوز‌هایی برای حضور بازارگاه‌ها در پایانه‌ها صادر شد و با ارائه بخشنامه‌ها نقش استارت‌آپ‌ها مشخص و موضوعات جدید کنسرسیوم‌ها در این حوزه مطرح شد.

وی افزود: در دو سال گذشته مجوز ۱۵ بازارگاه توسط پایانه‌ها داده شده که تعدادی از این بازارگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

فاضل با اشاره به این‌که استان اصفهان پایتخت حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور به شمار می‌رود، گفت: بیش‌ترین جابه‌جایی‌ها بار مربوط به استان اصفهان است به طوری که ۴۸ میلیون تن بار از این استان جابه‌جا شده و حدود ۴۵۰ شرکت حمل‌ونقلی در این استان فعال هستند درنتیجه نقش بازارگاه‌های الکترونیکی در این استان نسبت به سایر استان‌های دیگر بیش‌تر است.

مشاور فنی و علمی کانون سراسری کامیون‌داران کل کشور با اشاره به این‌که تمامی بازارگاه‌های الکترونیکی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند، گفت: شرکت‌های حمل‌ونقل کالا، صاحبان حقیقی و حقوقی کالا، رانندگان حمل بار جاده‌ای و کامیون‌ها و تریلی‌ها به عنوان چهار بخش اصلی در حوزه بازارگاه‌های الکترونیکی جاده‌ای فعال هستند.

وی اظهار کرد: ۴۲۸ میلیون تن بار در سال توسط صاحبان حقیقی و حقوقی جابه‌جا شده و حدود ۴۲۰ شرکت حمل‌ونقل کالا در این بخش فعالیت می‌کنند و از سوی دیگر ۴۸۴ هزار نفر راننده اقدام به جابه‌جایی بار در تمامی جاده‌های کشور می‌کنند.

فاضل با بیان این‌که در زمانی که نقش بازارگاه‌ها در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح شد، گفت: بسیاری از بخش‌ها ابتدا اعلام می‌کردند که بازارگاه‌ها به عنوان دلال‌های جدید وارد این حوزه می‌شوند و زمینه‌ساز مشکلات بسیار زیاد در حوزه جابه‌جایی بار خواهند شد، اما باید بدانیم که در بازارگاه‌های الکترونیکی هیچ بارنامه‌ای صادر نمی‌شود درنتیجه ما مجاز به اخذ کمیسیون نیستیم.

مشاور فنی و علمی کانون سراسری کامیون‌داران کل کشور گفت: مدل درآمدی ما به گونه‌ای است که درآمد سازمانی و سرویس دهنده داریم و در نقش خدمات‌رسان فعالیت می‌کنیم و ما سرویس دهنده را به بخش‌های مختلف متصل می‌کنیم.

وی گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که شفاف‌سازی و شناسنامه‌سازی ایجاد کنیم و مراکز خودرو و بار را به یکدیگر متصل کنیم.

فاضل اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد بار کشور خارج از اعلام بار بین رانندگان و صاحبان بار در چرخش است و همواره صاحبان بار از نبود راننده و رانندگان هم از نبود بار گله‌مند هستند درنتیجه با ایجاد این بازارگاه‌ها بخش عمده‌ای از این مشکلات برطرف می‌شود.

مشاور فنی و علمی کانون سراسری کامیون‌داران کل کشور کرد: از سال گذشته تا به امروز ۱۰۹ هزار بار به میزان ۱.۳ میلیون تن بار در بازارگاه الکترونیکی باروان اعلام شده است و ما از طریق این بازارگاه‌ها مشکل یک سر خالی بودن کامیون‌ها را برطرف کرده‌ایم و حدود ۱۸ درصد از آن‌ها با مشکل یک سر خالی بودن مواجه نیستند.

وی با بیان این‌که روزانه ۱۱۵ هزار بارنامه صادر می‌شود، گفت: ۳۵ تا ۴۰ درصد از این میزان با مشکل فرار بارنامه مواجه هستند و حدود ۴۷۴ شرکت صاحب بار حقیقی و ۷۷ صاحب بار حقوقی هستند همچنین طبق آمار‌های سازمان راهداری روزانه هزار و ۵۰۰ بارنامه بین‌المللی صادر می‌شود.

فاضل به اجرای طرح تن کیلومتر هم اشاره کرد و گفت: با استفاده از بازارگاه‌های الکترونیکی تمامی بار‌ها بر اساس محاسبه تن کیلومتر جابه‌جا می‌شوند و با استفاده از نرم‌افزاری که طراحی کرده‌ایم میزان بار، نرخ پایه و نرخ اعلام شده بر اساس تن کیلومتر را هم محاسبه و بررسی کرده‌ایم درنتیجه بخش عمده‌ای از نگرانی‌های کامیون‌داران در این بخش هم برطرف شده است.

منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.