| کد خبر: 1931 |

اخذ عوارض از بزرگراه ناتمام!

دولت می‌خواهد امسال برای عبور از آزادراه نیمه‌تمام تهران - شمال عوارض بگیرد

تین نیوز | در حالی تا یكی دو روز دیگر جاده‌های كشور باید آماده به دوش كشیدن بار سنگین ترافیك حاصل از سفرهای نوروزی باشند كه از این جهت وضعیت مناسبی در كشور وجود ندارد. در این میان افزایش عوارض عبور از بزرگراه‌ها هم خودش به یك بحث جدید تبدیل شده است.

اما جنجالی‌تر از افزایش عوارض، تصمیم دولت برای دریافت عوارض از بزرگراه تهران شمال است. اخذ عوارض از بزرگراه‌ها هر چند از نظر اقتصادی یك اصل پذیرفته شده است و كارشناسان حوزه حمل‌ونقل آن را برای جلب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یك مشوق لازم و مناسب می‌دانند اما تصمیم دولت برای گرفتن عوارض از مسافران نوروزی در بزرگراه نیمه‌تمام و پر حرف و حدیث تهران- شمال را باید از این قاعده مثتنی كرد.

این بزرگراه سال هاست كه در دست ساخت است و تا به حال بخش عظیمی از بودجه عمرانی كشور طی سال‌های متمادی خرج ساخت آن شده اما بی‌نتیجه. جدیدترین و بحث‌برانگیزترین تصمیم دولت در این خصوص اما به تصمیم آنها برای گرفتن عوارض از شهروندان برای عبور از بخش كوچك تكمیل شده این بزرگراه برمی گردد.

بر اساس تصمیم دولت مسافران نوروزی امسال باید برای عبور از قطعه ۴ آزادراه تهران - شمال حدفاصل مرزن آباد تا چالوس عوارض پرداخت كنند. به‌دنبال موافقت دولت با افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها در سال جدید، برای قطعه چهار آزادراه تهران - شمال هم در سال جدید عوارض تعیین می‌شود. قطعه چهار این آزادراه از مرزن آباد تا چالوس (۲۱ كیلومتر) ادامه دارد و در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

در زمان افتتاح اعلام شد كه تاچند ماه عوارضی بابت این آزادراه دریافت نمی‌شود، ضمن آنكه در آن زمان هنوز ساختمان عوارضی هم در این آزادراه ساخته نشده بود.براین اساس، دریافت عوارض از این آزادراه قطعی شده است، اما هنوز پیمانكار پروژه و دولت برسر قیمت این عوارض به توافق نرسیده‌اند. به‌طور حتم تا پیش از سفرهای نوروزی این نرخ، نهایی می‌شود. به این ترتیب، مسافران نوروزی كه امسال از این آزادراه عبور كنند باید عوارض بپردازند، ضمن آنكه با ساخت این بخش از آزادراه زمان سفر در این مسیر یك ساعت كوتاه‌تر شده است.احتمال تعیین عوارض بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان برای مسیر مرزن آباد تا چالوس بسیار زیاد است.
 
لاهوتی: دریافت عوارض از این مسیر منطق ندارد
مهرداد لاهوتی عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه در همه جای دنیا برای آزادراه‌ها عوارض تعیین می‌شود و این كار این حسن را دارد كه سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی دارای توجیه اقتصادی می‌كند به تهران امروز می‌گوید: دریافت عوارض از بزرگراه‌ها كاملا هم قانونی است به شرطی كه در آن مسیر جاده‌ای دیگر هم برای عبور بدون عوارض وجود داشته باشد.

او با بیان اینكه بودجه دولت به هیچ‌وجه جوابگوی نیازهای عمرانی نیست می‌گوید: دریافت عوارض باعث می‌شود بتوانیم از سرمایه‌های بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های كشور استفاده كنیم. لاهوتی اما در ادامه تاكید می‌كند دریافت عوارض از بخش مرزن آباد- چالوس به هیچ‌وجه منطقی و قابل قبول نیست.

در حال حاضر یك فاز از این بزرگراه هم تكمیل نشده است. دریافت عوارض زمانی منطقی و قانونی خواهد بود كه این بزرگراه تكمیل شود. او درخصوص افزایش عوارض بزرگراه‌ها از جمله آزاد راه پردیس – تهران می‌گوید: این افزایش قیمت در صورتی كه متناسب با تورم باشد با توجه به افزایش هزینه‌ها و سختی كار نگهداری از بزرگراه‌ها منطقی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی رضا 0 0

    با سلام. پیشنهاد میکنم نمایندگان محترم و مسولین مربوطه تمرکز خود را روی تسریع در اجرای قطعه ۱ که بسیار با اهمیت است بگذارند. بهره برداری از این طزح ملی باعثصرفه جویی عظیم و حفظ جان بسیاری از هموطنان خواهد شد. متشکرم